کد خبر : 81834

شرایط دریافت کارت اعتباری خرید

شرایط دریافت کارت اعتباری خرید

وزیر صمت ضمن بیان اینکه حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست، گفت: در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم.

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت  کالابرگ  را با هم در سایت فردا می خوانیم.

3 استان جدید به طرح کالابرگ پیوست

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در 3 استان اجرا شده است و بعد از دریافت نتایج اجرای آن، بزودی در کل کشور اجرا خواهد شد.

محسن رضایی بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید از سامانه‌های سازمان امور مالیاتی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که کالابرگ الکترونیکی چه زمانی اجرا می‌شود؟ اظهار داشت:‌ اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در سه استان اجرا شده و بعد از دریافت نتایج اجرای آن به زودی در کل کشور اجرا می‌شود.

وی همچنین به رئیس سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرد سند جامع مالیاتی عادلانه را تهیه کنید و برای تصویب در ستاد اقتصادی دولت ارائه شود.

 
 

رضایی از سازمان امور مالیاتی خواست که موانع و مشکلات مالیات‌ستانی عادلانه ‌ذکر شود و مشکلاتی که در مورد سازمان برنامه و بودجه و قوانین و مقررات موجود و تنقیح قوانین وجود دارد را در این سند ذکر شود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نرخ مالیات در لایحه بودجه سال آینده تغییر می‌کند؟ گفت: از سال گذشته با تحولی که در مالیات‌ها اتفاق افتاده است، نرخ مالیات 5 درصد کاسته شد و این موجب شد مؤدیان جدیدی در تور مالیاتی قرار بگیرند و برای سال آینده نه تنها نرخ مالیات را افزایش نمی‌دهیم، بلکه تلاش می‌کنیم با کمک مجلس نرخ مالیاتی را کاهش دهیم، اما با شناسایی مؤدیان جدید میزان کل درآمد مالیاتی را افزایش می‌دهیم.

رضایی‌ گفت: وقتی یکصد هزار نفر فرار مالیاتی دارند، موجب کسری بودجه و افزایش 10 درصدی تورم می‌شود که این تورم به 85 میلیون ایرانی تحمیل می‌شود، بنابراین باید با شناسایی موارد فرار مالیاتی، هم عدالت مالیاتی برقرار شود و هم از تورم تحمیلی جلوگیری شود.

 

معاون رئیس جمهور همچنین گفت:‌ ‌حجم مالیات با شناسایی فرارهای مالیاتی افزایش خواهد یافت، امسال یک میلیون مؤدی مالیاتی جدید در کشور اضافه شدند.

رضایی اظهار کرد: اگر نرخ‌های مالیاتی را کاهش دهیم می‌توانیم تا 7 میلیون مؤدی جدید مالیاتی در کشور شناسایی کنیم.

 

وی ادامه داد: با شناسایی مؤدیان خوش‌حساب مالیاتی و اختصاص رتبه‌بندی مالیاتی به آنها می‌توان به کارآفرینان در تولید کمک کرد و کسانی که 20 سال خوش‌حساب بوده‌اند، نباید بانک برای ارائه تسهیلات، به اندازه کل ثروت آنها وثیقه دریافت کند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌ سازمان امور مالیاتی با شناسایی 500 پرونده از بین 500 هزار پرونده مالیاتی توانست 250 هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی کند.

وی ادامه داد: در زمینه مالیات چند میلیون افراد در طبقات پایین جامعه قرار دارند که اگر کل مالیات آنها را هم ببخشیم اتفاقی نمی‌افتد، اما رضایتمندی زیادی در جامعه ایجاد می‌شود./فارس

 

برنامه دولت برای اعطای کارت اعتباری خرید به مردم

وزیر صمت با اشاره به اصلاح برخی از زیرساخت‌ها برای توسعه تولید، اظهار کرد: از جمله این اقدامات تأمین مالی زنجیره‌ای است که در نظر داریم آن را به کارت‌های اعتباری متصل کنیم و اصناف در به ثمر نشستن آن نقش ویژه خواهند داشت.

وزیر صمت با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین است، گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است؛ در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داریم که بر اساس آن در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر صمت با اشاره به اصلاح برخی از زیرساخت‌ها برای توسعه تولید، اظهار کرد: از جمله این اقدامات تأمین مالی زنجیره‌ای است که در نظر داریم آن را به کارت‌های اعتباری متصل کنیم و اصناف در به ثمر نشستن آن نقش ویژه خواهند داشت.

وی به پایین بودن قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است. وزیر صمت ادامه داد: در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داریم که بر اساس آن در نظر داریم تا به قشری وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد./ اقتصاد آنلاین

در جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت «راه اندازی شبکه ملی اعتبار خرید» از سوی وزارت رفاه اجتماعی مطرح و مقرر شد بهره برداری از این شبکه به صورت تدریجی و آزمایشی آغاز شود. به گزارش خبرگزاری مهر در این زمینه، وزیر صمت با بیان این که قدرت خرید مردم پایین است، توضیح داد: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است. در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری، پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داشته و بر اساس آن در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم./ ایرنا

 

کارت اعتباری خرید دولت برای همه یارانه بگیران

وزیر صمت ضمن بیان اینکه حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست، گفت: در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم.

سید رضا فاطمی امین امروز در نشست هم‌اندیشی با منتخبی از اصناف و اتحادیه‌های سراسر کشور، اظهار کرد: رصد ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز نشان می‌دهد که به هیچ عنوان در بازار نیمایی کمبود ارز وجود ندارد و به ویژه واردکنندگان می‌توانند شهادت دهند در مقایسه با ۶ ماه قبل یا حتی یک سال قبل وضعیت تخصیص ارز بسیار بهتر شده است. با این وجود حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست.

وزیر صمت با اشاره به اینکه همه واحدها به ویژه تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند از بازار نیمایی ارز مورد نیازشان را تأمین کنند، افزود: بر این اساس افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید تمرکز کنیم که این جو روانی که بازار ارز را متلاطم می‌کند اثر خود را به صورت گرانفروشی نشان ندهد. البته اصناف و تولیدکنندگان با وجود همه تحریکات و عملیات رسانه‌ای دشمن، تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته و تحت تأثیر القائات و جنگ روانی قرار نگرفته‌اند.

اعطای کارت اعتباری برای خرید به قشر وسیعی از مردم

 

وی در ادامه با بیان اینکه پایین بودن قدرت خرید مردم پایین است، گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است؛ در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داریم که بر اساس آن در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

چه کالاهایی کوپنی شد؟

طرح کشوری کالا برگ الکترونیکی به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا می شود.

طرح «کالابرگ الکترونیکی» کلید خورد.‍ فرماندار آبیک گفت: طرح کشوری کالا برگ الکترونیکی به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا می شود.

جلسه هماهنگی نحوه اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی که مقرر است برای اولین بار به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا شود، دیروز برگزار شد.

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در این جلسه با بیان اینکه در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی و همچنین حذف ارز ترجیحی، دولت سیزدهم تصمیم دارد طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا کند، اظهار کرد: در راستای اجرای صحیح سیاست دولت و  جلب اعتماد مردم، همه دستگاه‌های ذیربط در این طرح، موظف به همکاری به صورت جهادی هستند.

وی افزود: در مراحل اولیه اجرای طرح و ارزیابی میزان موفقیت طرح کالا برگ الکترونیک یارانه معیشتی افراد مشمول دریافت یارانه قطع نخواهد شد و اعتبار اجرای طرح از محل هدفمندی یارانه ها و مازاد بر یارانه دریافتی افراد مشمول پرداخت خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: کالابرگ الکترونیک برای خرید ۶ قلم کالای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر، پنیر و ماکارونی تعریف شده است.

نماینده دولت در شهرستان آبیک افزود: در مرحله نخست اجرای طرح ۱۰۰ الی ۱۵۰ فروشگاه مواد غذایی و پروتئینی با معرفی بخشداران و اتاق اصناف در سطح روستاهای و در سطح شهرها، اتحادیه، اتاق اصناف و صمت با نظارت جهاد معرفی خواهند شد و بعد از پایش و صحت سنجی اطلاعات صاحب جواز کسب و معرفی، بانک سپه نسبت به افتتاح حساب، استقرار کارتخوان و دستگاه پوز در فروشگاه‌های معرفی شده اقدام خواهد کرد.

فتوحی تصریح کرد: در انتخاب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا خواربار فروشی ها، ملاک انتخاب معتمد بودن و نداشتن تخلف فرد کاسب و انتخاب مناطقی که داری تراکم جمعیت و مناطق کم برخوردار ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: بخشداران تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند تا در روستاهایی که خواربار فروشی یا پروتئینی مستقر نیست، فروشگاهی معرفی گردد که دسترسی چند روستا به فروشگاه معین مقدور باشد.

منبع: فارس

ارزش ریالی کالابرگ خانوار 4 نفره

 این روزها زمزمه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بر سر زبان‌ها افتاده است و دولت قصد دارد یارانه چهار کالای اساسی یعنی مرغ و تخم‌مرغ و شیر و روغن را به‌صورت کالابرگ الکترونیکی به دست مردم برساند، یعنی مابه‌التفاوتی را که قیمت قبل این کالاها پس از حذف ارز 4200تومانی با قیمت جدید آن‌ها پیدا می‌کنند به‌صورت یارانه در قالب طرح کالابرگ الکترونیک به مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند. اجرای این طرح نوعی جایگزین برای یارانه نقدی است در صورتی که در اجرا با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

در این گزارش به نقاط قوت و ضعف این طرح در مقابل پرداخت یارانه نقدی می‌پردازیم:

1 ـ اولین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کرد و می‌توان از مزایای طرح کالابرگ الکترونیکی برشمرد، تأمین حداقل کالری استاندارد خانوار است که با اجرای این طرح می‌توان از وصول آن اطمینان حاصل کرد چرا که خانوار ما در طول یک ماه مواد غذایی مورد نیاز خود را به‌قیمت مصوب می‌تواند تهیه و استفاده کند.

البته یارانه نقدی برتری نسبی که در اینجا نسبت به کالابرگ الکترونیکی دارد، این است که اختیار را به خود خانوار می‌دهد که چگونه یارانه دریافتی را هزینه کند چرا که ممکن است برای خانوار خرج‌های ضروری‌تری وجود داشته باشد و بنا بر صلاحدید این مبلغ صرف هزینه‌های دیگری شود که عملاً این اختیار در طرح کالابرگ الکترونیک از خانوار ما سلب می‌شود.

2- از طرف دیگر دومین نکته ای که قابل بحث است این است که دولت با کالابرگ الکترونیکی یارانه کمتری به لحاظ ارزش ریالی در اختیار مردم قرار می دهد.

اگر مصرف یک خانواده چهارنفره در طول یک ماه را به طور متوسط ، ماهانه 8 لیتر شیر(هفته ای 2 لیتر)، یک شانه تخم مرغ، 8 عدد مرغ دوکیلوگرمی (هفته ای دو عدد) و 5 لیتر روغن در نظر بگیریم:

سهمیه کالابرگ

ما به تفاوت مبلغ پرداختی دولت که به واسطه ی کالا برگ الکترونیکی در طول یک ماه قرار است پرداخت شود، عبارت است از:

480 هزار تومان بابت مرغ با فرض مصرف 16 کیلوگرم در ماه، 50 هزار تومان بابت یک شانه تخم مرغ، 300 هزار تومان بابت 5 لیترروغن و حدود 100 هزار تومان بابت 8 لیتر شیر، مجموعا حدود 950 هزار تومان میزان یارانه پرداختی دولت توسط کالابرگ الکترونیکی در طول یک ماه به مردم می شود .

این در حالی است که یارانه نقدی که بر مبنای 300 هزار تومان به یک خانواده 4 نفره پرداخت می شود، یک میلیون و دویست هزار تومان است یعنی حدود دویست و پنجاه هزار تومان به ازای هر خانواده 4 نفره در جیب دولت توسط کالابرگ الکترونیکی می ماند.

3- نکته ی منفی که پرداخت یارانه نقدی به مردم را همیشه مورد انتقاد کارشناسان قرار داده، رشد نقدینگی در جامعه و تشدید کسری بودجه است که از این زاویه کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی برتری نسبی دارد.

4- اما جدی ترین اشکالی که به طرح کالابرگ الکترونیکی وارد است و این طرح را با چالش جدی مواجه کرده است هزینه ی راه اندازی و اجرای این طرح است چرا که طبق گفته ی مدیر طرح هوشمند سازی، برای پیشبرد اجرای این طرح 900 میلیارد تومان به منظور خرید تجهیزات هزینه شده است.

این درحالی است که پرداخت یارانه نقدی هیچ هزینه ی اولیه ای برای تامین زیرساخت های پرداخت برای دولت ندارد و از این منظور پرداخت یارانه نقدی به منظور فراهم بودن زیر ساخت ها، طرح به بسیار به صرفه تری برای دولت است.

5- اخرین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، عدم وجود الزام قانونی برای پرداخت یارانه نقدی در مقابل کالا برگ الکترونیکی است چرا که کالابرگ الکترونیکی الزام قانونی برای اجرا دارد.

از مجموع نکاتی که در بالا ذکر شد، برداشت می شود که علاوه بر اینکه استقبال عمومی برای پرداخت یارانه نقدی در میان عموم جامعه بیشتر است شواهد و قرائن نشان می دهد که کالابرگ الکترونیک طرح پرچالشی برای دولت است و همچین فراهم کردن زیر ساخت های آن هم دولت را با هزینه های قابل توجهی روبرو می کند. بنابراین می توان گفت در این شرایط حساس شاید بهتر باشد رویکرد دولت همان پرداخت یارانه نقدی باشد و اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی به آینده منتقل شود.

زمان پرداخت کالابرگ و سبد کالا به یارانه بگیران

معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تا چند هفته آینده نتیجه اعتراض به دهک‌بندی یارانه‌ها از طریق پیامک به مردم ارائه می‌شود تا به سامانه حمایت مراجعه کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، داریوش ابوحمزه اظهار داشت: شناسنامه اقتصادی خانوارها در سامانه حمایت برای اطلاع از نوع دهک بندی‌ها اعلام می‌شود تا در صورت نیاز، اعتراض ثبت کنند.

وی ادامه داد: بیشترین اعتراض‌ها نسبت به ساختار خانواده‌ها در یارانه و عدم تفکیک‌سازی است، فرزندان که متأهل شده‌اند باید از خانواده جدا شوند و مراحل تفکیک را از طریق پلیس+۱۰ و سامانه اعلامی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به آدرس my.gov.ir سپری کنند.

معاون رفاه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اسامی چهار میلیون نفر که به دهک بندی‌ها اعتراض داشتند به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال شده است گفت: در ۲ مرحله، یارانه به‌ حساب افرادی که اعتراض به دهک بندی‌ها داشته‌اند واریز و مسدود شده است تا بعد از بررسی فرایند اعتراض قابل برداشت باشد.

وی ابراز داشت: هفت و نیم‌ میلیون نفر جامانده از یارانه هستند که بعد از ثبت‌نام در سامانه اعلامی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، برآورد این است که به حدود چهار میلیون نفر یارانه تعلق بگیرد.

ابوحمزه خاطرنشان کرد: تا کنون به حدود ۷۳ میلیون نفر یارانه داده شده که با اضافه‌شدن این تعداد به حدود ۷۷ میلیون نفر یارانه تعلق می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها همچنان پیگیری می‌شود، گفت: افرادی که تا فروردین‌ماه امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند و در اردیبهشت‌ماه امسال یارانه کمک معیشتی به‌حساب آنها واریز نشده، در دهک دهم قرار گرفته‌اند و مشمول پرداخت یارانه نمی‌شوند. این افراد می‌توانند در اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها به سامانه اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین سامانه‌های تلفنی و گویا به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای مردم است.

به گفته وی، جاماندگان از یارانه و افرادی که اصلاً یارانه نمی‌گرفتند، باید برای ثبت‌نام به سامانه my.gov.ir  سازمان هدفمندسازی مراجعه شود.

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند./منبع: تجارت نیوز

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها