کد خبر : 66163

ستاره استقلال را اسکناس می‌بینند / مهدی قایدی یا یک مشت دلار؟!

ستاره استقلال را اسکناس می‌بینند / مهدی قایدی یا یک مشت دلار؟!

فروش مهدی قایدی شاید در ظاهر با منطق فعالیت مطلوب‌تر در نقل و انتقالات آتی و پرداخت برخی بدهی‌های انباشته توجیه‌پذیر جلوه کند اما به واقع راه حلی قطعی برای ساختن یک تیم مدعی برای لیگ بیست و یکم نیست و تصمیم‌گیران باشگاه استقلال باید راه‌های دیگری را برای جبران مشکلات مالی بیابند و تأمین اعتبارات به اشکال دیگر انجام شود.

شاید فروش قایدی بتواند تا حدی از بحران مالی سال‌های اخیر بکاهد و علاوه بر پرداخت برخی بدهی‌ها و جذب بازیکنان جدید، این تیم را به سمت فضای آرامش‌بخش مالی پیش ببرد اما جدایی این بازیکن به لحاظ فنی لطمه‌های بزرگی به استقلال خواهد زد. لازم است در این دایره اشاره‌ای درست به ناکامی‌های چندین ساله استقلال شده و تأکید شود که حفظ مهدی قایدی و جذب بهترین‌های فصل بعد تا حد زیادی متضمن قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم خواهد بود؛ ادعایی که به گزاف نیست.

استقلال سال‌های متمادی است جامی به دست نیاورده و چنانچه ستاره‌های این فصل خود را از دست بدهد هیچ بعید نیست از نظر فنی تیمی به مراتب ضعیف‌تر از فصل بیستم را تشکیل دهد که آنگاه رقابتش با تیم‌هایی همچون سپاهان و پرسپولیس دشوار خواهد بود.

گرچه سپاهان نیز برخی چهره‌های شاخص خود نظیر حاجی‌صفی را از کف داده و پرسپولیس هم تا اینجا محمدحسین کنعانی‌زادگان را اما به واقع اثرگذاری مهدی قایدی در استقلال بسیار بیشتر از این دو است و علاوه بر آن پستی که مهدی در آن بازی می‌کند اثرگذارتر از پستی است که حاجی‌صفی یا کنعانی‌زادگان بازی می‌کنند.

از سویی استقلال به شدت به بازی مهدی قایدی در خط آتش خود عادت کرده و این بازیکن نقشی محوری را در خط حمله آبی‌ها بازی می‌کند و دستکاری تنظیمات استقلال که در یکی، دو سال اخیر به وجود آمده برنامه‌ریزی را برای مربیان استقلال دشوار خواهد کرد.

حال شاید عده‌ای اظهارات اخیر مجیدی را چراغ سبزی در راه جدایی قایدی بدانند اما در اینجا لازم است ابتدا منافع فنی باشگاه استقلال در نظر گرفته شود و تصمیم‌گیران باید به سمتی حرکت کنند که قایدی با افزایش دستمزد و اقدامات انگیزشی لااقل یک فصل دیگر در استقلال باقی بماند تا شاید بعد از سال‌ها این باشگاه صاحب جام قهرمانی شود.

در سال‌های اخیر پیوسته ستاره‌های استقلال از این تیم جدا شدند و آنچه قابل بحث است، اینکه هرگز بازیکنی در حد و اندازه جدا شده‌ها به استقلال ملحق نشد.

استقلال در سال‌های اخیر بازیکنان متعددی را از دست داد که بی‌تعارف جای هیچ‌یک به درستی پر نشد. امید ابراهیمی، مجید حسینی، صیادمنش، علی کریمی، پاتوسی و حتی تیام بازیکنان شاخصی بودند که هرگز بازیکنی در حد و اندازه و باکیفیت آنها به استقلال ملحق نشد و بعید است اگر قایدی نیز از استقلال برود، بازیکنی با زوایای فنی او به استقلال ملحق شود کما اینکه اگر به اطراف نگاه کنیم نیز بازیکنی با این شکل و شمایل را یافت نمی‌کنیم.

 حتی بی‌انگیزگی احتمالی مهدی قایدی هم نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای فروش او باشد و مدیریت باشگاه استقلال تا هر زمان که بر مسند کار قرار دارد، باید با وسواس به ماجرای فروش این بازیکن بنگرد و بیش از مسائل مالی، مسائل فنی را در اولویت قرار دهد. فروش قایدی که اکنون با باشگاه استقلال قرارداد دارد استقلال را به سمت گرفتاری‌های بزرگ‌تر پیش خواهد برد و شکی نیست صدای هواداران این باشگاه هم درخواهد آمد. هوادارانی که در سال‌های اخیر پیوسته جدایی بهترین‌ها را دیده و جام‌های بسیاری را از کف داده‌اند.

یکی از دلایلی که منجر به 8 سال ناکامی استقلال شده، همین ماجراهای تکراری است و باید رویه استقلال در نقل و انتقالات تغییر کرده و به قایدی به چشم یک منبع درآمد نگاه نکنند و لااقل در این مقطع که استقلال نیاز به جام دارد راه‌های دیگری را برای درآمدزایی بیابند. در واقع مدیران استقلال قبل از هرگونه تصمیمی باید قدرت رقبا را در نظرگرفته و تیم‌های آنها را آنالیز و تجزیه و تحلیل کنند و بعد از آن به سراغ تصمیم‌گیری درباره جدایی مهدی قایدی بروند.

گزارش از: حمیدرضا عرب

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها