کد خبر : 79223

10 نکته مهم قبل از خرید خودروی دست دوم

10 نکته مهم قبل از خرید خودروی دست دوم

این روزها با توجه به قیمت بالای ماشین افراد بسیاری به خرید خودرو کارکرده روی آورده‌­اند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین؛ با توجه به این­که قیمت خودروی دست دوم از اتومبیل صفر پایین‌­تر است و برخی افراد توان خرید خودروی صفر مدل مورد نظرشان را ندارند، در نتیجه ترجیح می‌دهند مدل کارکرده آن را خریداری کنند. خرید خودرو دست دوم همواره با ریسک­‌هایی همراه است.

افراد اخلاق رانندگی متفاوتی دارند و شما هرگز نمی­‌دانید مالک قبلی اتومبیل چگونه با آن رانندگی کرده و چقدر در جهت حفظ و نگهداری ماشین کوشا بوده است. به همین دلیل وقتی می­‌خواهید خودرو کارکرده بخرید قبل از خرید باید از اطلاعاتی در این مورد به دست آورید. در این مقاله ما قصد داریم نکاتی در این‌باره به شما یادآور شویم. با ما همراه باشید.

در خرید خودرو دست دوم، باید تمامی جوانب اتومبیل از سلامت فنی گرفته تا ظاهر آن و مدارک ماشین را به کل بررسی کنید تا خرید مطمئنی داشته باشید. هنگام ارزیابی و خرید ماشین کارکرده باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • ارزیابی شاسی و بدنه
  • سلامت فنی خودرو
  • تست و بررسی ترمزها
  • تست فرمان
  • بررسی رنگ دود اگزوز
  • وضعیت رادیاتور
  • ارزیابی سیستم برقی
  • تست سیستم تهویه
  • بررسی داخل کابین
  • چک عدد کیلومتر شمار

 ارزیابی شاسی و بدنه در صدر فهرست راهنمای خرید خودرو دست دوم قرار دارد

اولین گام در بررسی خودروی دست دوم، ارزیابی شاسی، سقف و ستون‌­ها است. شاسی ماشین وقتی آسیب شدیدی دیده باشد از شکل می‌­افتد و باعث مشکلات بسیاری از جمله تغییر زاویه چرخ‌­ها می­‌شود. در این­‌گونه مواقع اتومبیل نیاز به شاسی­‌کشی دارد. این خودروها استقامت اولیه خود را برای همیشه از دست می‌­دهند.

سلامت فنی خودرو در چه حد است؟

یکی از مهم­ترین مسائل در خرید ماشین دست دوم، بررسی فنی آن است. هیچ‌­کس نمی­‌خواهد ماشینی خریداری کند که ظاهری خوب داشته باشد ولی مجبور باشد در بازه‌­های زمانی کوتاه­‌مدت به تعمیرکار مراجعه کند و مدام در رفت و آمد در مسیر مکانیکی باشد. ایمنی اولین و مهم­ترین مسئله‌­ای است که از یک خودرو انتظار داریم پس سلامت فنی خودرو بسیار مهم است. بسیاری از ماشین‌های کارکرده که خرید و فروش می‌­شوند به لحاظ فنی مشکل دارند.

وقتی برای خرید خودرو دست دوم می‌­روید،  سعی کنید یا ماشین را به یک کارشناس نشان دهید و یا به همراه یک فرد خبره و با تجربه در این زمینه برای بازدید اتومبیل مراجعه کنید. اگر می‌خواهید .

۱۰ نکته مهم هنگام خرید خودرو دست دوم که اگر ندانید سرتان کلاه می‌رود!

از ترمزها غافل نشوید

حتماً حواستان به ترمزها باشد.. به یاد داشته باشید که ترمز دستی نباید زیاد خلاصی داشته باشد. به صدای ترمزها هم دقت کنید. اگر در هنگام ترمز گرفتن صدایی مانند درگیری دو فلز شنیدید، احتمالاً لنت ترمز تمام شده و نیاز به تعویض دارد. اگر هم موقع ترمز کردن فرمان دچار لرزش شد، می‌­تواند ایراد مربوط به دیسک ترمز باشد.

در صورتی‌­که سیستم ترمز خودرو ABS است به چراغ آن دقت کنید. وقتی چراغ ABS زرد رنگ باشد یعنی سیستم ای بی اس از دور خارج شده و این می‌­تواند هزینه زیادی برای شما در پی داشته باشد.

 تست فرمان

پشت فرمان بنشینید و در حین رانندگی حواستان به فرمان باشد که انحراف نداشته باشد. این مورد بیشتر در مورد خودروهای بی‌کیفیت حائز اهمیت است.

بررسی رنگ دود اگزوز

خودرو را روشن کنید و به رنگ دود خروجی از آن دقت کنید. در صورتی‌­که دود اگزوز خیلی سیاه باشد، نشان از این دارد که کاربراتور به درستی کار نمی‌کند. رنگ آبی دود اگزوز نشانه خوبی نیست و می­‌تواند به این دلیل باشد که کاربراتور مشکل اساسی دارد.

ارزیابی وضعیت رادیاتور

آیا آب از جایی نشت می­‌کند؟ پس رادیاتور نیاز به تعویض دارد. در مورد رینگ پیستون هم میله اندازه­‌گیری روغن را نگاهی کنید. وجود لکه و خال­‌های تیره و یا قطرات آب روی میله نشان از خرابی آن دارد.

 بررسی سیستم برقی خودرو

قبل از اینکه با ماشین دور بزنید، ابتدا سیستم برقی را بررسی کنید. چراغ­‌های جلو و عقب، راهنما، مه‌شکن و برف پاک­‌کن را بررسی کنید. بالابر شیشه‌­ها، سیستم صوتی، آمپر و … را ارزیابی کنید. درست است که هزینه تعمیر برخی از این موارد پائین است ولی وقتی می­‌خواهید خودرو دست دوم بخرید با ارزیابی تمامی موارد بهتر می‌­توانید تصمیم بگیرید که این ماشین نسبت به قیمتی که فروشنده پیشنهاد می­‌دهد ارزش خرید دارد یا خیر.

تست سیستم تهویه

۱۰ نکته مهم هنگام خرید خودرو دست دوم که اگر ندانید سرتان کلاه می‌رود!

خودرو را روشن کنید تا چند دقیقه موتور گرم شود. بعد کولر و هیتر را روشن کنید و عملکرد آن‌ها را ارزیابی کنید. حواستان به هوای خروجی از سیستم تهویه باشد، نباید بوی رطوبت  یا بوی ضد یخ بدهد؛ چون می‌­تواند به دلیل نشتی مایعات باشد.

داخل کابین خودرو را بررسی کنید

روکش صندلی‌­ها و پدال‌­ها را بررسی کنید که زیاد ساییده نباشند. در واقع باید نسبت به میزان کارکرد خودرو و سن خودرو این موارد را بررسی کنید. درها، لاستیک‌­های دور در، دستگیره­‌ها، داشبورد و تمامی اجزای داخل کابین ماشین را هم بررسی کنید.

چک عدد کیلومتر شمار

اینکه خودرو چقدر کار کرده است خیلی مهم است؛ چون استهلاک ماشین را در پی دارد. هر چند به این دلیل که مدل رانندگی افراد و سلیقه آن­ها در حفظ و نگهداری از خودرو متفاوت است و ممکن است مثلا اتومبیلی ۲۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد، نسبت به خودرویی دیگر که مثلاً ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده ارزش خرید بیشتری داشته باشد، ولی در هر حال، بهتر است این گزینه را هم مد نظر داشته باشید. در ایران هر خودرو به طور متوسط سالیانه حدود ۲۰ هزار کیلومتر را می‌­پیماید. با توجه به سن خودرو، اگر این عدد خیلی بیشتر باشد یعنی خودرو بیش از حد کارکرده و مستهلک شده است.

در مورد کیلومترشمار این را هم بگوییم که چون خریداران به این عدد توجه می­‌کنند، گاهی اوقات فروشندگان با دستکاری­ کیلومترشمار تلاش می‌­کنند این عدد را پایین­‌تر از حد واقعی نشان دهند. ولی کارشناسان و افراد خبره و باتجربه می­‌توانند متوجه این موضوع شوند.

 آیا خودروی موردنظرتان خوش معامله است؟

یکی از مواردی که در خرید و فروش ماشین دست دوم اهمیت دارد خوش معامله بودن آن خودرو است. برخی خودروها طرفداران زیادی ندارند در نتیجه سخت‌­تر به فروش می‌­روند و فروشنده گاهی مجبور است تخفیف‌­های زیادی بگذارد تا ماشینش را بفروشد.

یک دور با ماشین بزنید

قبل خرید خودرو دست دوم حتما با ماشین یک دور بزنید.

هر چقدر هم که از ظاهر خودرویی خوشتان بیاید و آن خودرو آپشن‌های زیادی هم داشته باشد باز هم ممکن است وقتی پشت فرمان آن می‌­نشینید احساس راحتی نداشته باشید. مثلاً قد بلند هستید و اتاق خودرو برای نشستن شما پشت فرمان مناسب نیست و اذیت می‌­شوید. در حین رانندگی حتماً تمامی دنده‌­ها را چک کنید و به سر و صدای کمک فنرها دقت کنید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها