کد خبر : 69007

افزایش شوکه کننده قیمت بنزین در آمریکا

افزایش شوکه کننده قیمت بنزین در آمریکا

در این مقطع از سال که فصل پایان مسافرت‌های تابستانی است، انتظار می‌رفت در کشورهای غربی قیمت بنزین کاهش پیدا کند، اما امسال این طور نشد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، قیمت بنزین همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است. به‌طور نرمال هر سال بعد از مسافرت‌های تابستانی و شروع مدارس و کار، به دلیل استفاده از وسایل نقلیه عمومی، قیمت بنزین روند کاهشی پیدا می‌کند، اما دلیل ادامه روند افزایشی را باید در افزایش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی جست‌وجو کرد.

پاتریک دو هان، مدیر تحلیل نفت اپلیکیشن گس بادی که در حوزه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف سوخت فعالیت می‌کند، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم پاییز امسال کاهشی در قیمت بنزین اتفاق بیفتد.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن اتومبیل آمریکایی معروف تریپل‌ای AAA قیمت متوسط بنزین در ۷ سال گذشته روند کاهشی نشان نداده و در هفته گذشته هر گالن بنزین [۷۵/ ۳ لیتر] به قیمت ۳۰/ ۳ دلار عرضه شده است که نسبت به هفته گذشته‌ ۶ سنت افزایش داشته است. قیمت بنزین ماه گذشته ۱۸/ ۳ و سال گذشته همین موقع ۱۸/ ۲ دلار بوده است. به بیان ساده، برای پر کردن یک باک ۱۵ گالنی، مالکان خودرو باید ۴۴/ ۱۳دلار بیشتر از همین موقع در سال گذشته بپردازند. به زبانی دیگر، ۵۰ دلار در ماه بیشتر باید صرف خرید بنزین شود.

باید تقصیرها را به گردن قیمت نفت انداخت که به بشکه‌ای ۸۰ دلار رسیده است. سال گذشته در ماه اوت ۶۰ دلار و ماه سپتامبر [شهریور] ۷۰ دلار قیمت داشت و حالا با پیش‌بینی دو هان، ظرف چند روز آینده چند سنتی دیگر به قیمت آن اضافه خواهد شد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت [اوپک] اخیرا تصمیم گرفته که تولید نفت را افزایش ندهد تا میزان تامین افزایش یابد و قیمت‌ها در حین بازگشت اقتصاد جهانی به وضع نرمال بالا نرود.

معنی دیگر این گزاره این است که اعضای این سازمان، مثل عربستان سعودی، نفت بیشتری را از دل زمین بیرون نمی‌کشند، عرضه در جهان افزایش نمی‌یابد، در نتیجه قیمت‌ها هم بالاتر خواهند رفت. واقعیت این است که نفوذ اوپک در سال‌های گذشته بر بازار جهانی نفت کاهش یافته که دلیل آن افزایش تولید در ایالات‌متحده و سایر کشورها بوده است. 

به گفته دو هان، ‌اما تولیدکنندگان آمریکا هم با سرعت تولید را افزایش نداده‌اند چون واهمه دارند سرمایه‌گذاران در بخش سوخت‌های فسیلی استفاده ضعیفی از منابع خود داشته باشند. او می‌گوید: «دولت [بایدن] به وضوح و به سادگی گفته است که برنامه‌ریزی خیلی فشرده‌ای دارد که مصرف سوخت‌های فسیلی را با شتاب خیلی زیادی کاهش دهد.»

به احتمال زیاد، نفت به جای مسیر تولید بنزین، به سمت مصارف تولید گرما هدایت خواهد شد. افزایش سریع قیمت گاز طبیعی در جهان، باعث شده خیلی از کمپانی‌های انرژی در دنیا به سمت تولید گرما از نفت تغییر مسیر دهند. این افزایش غیرمنتظره تقاضا، اثر خود را در زنجیره تامین و در نهایت جایگاه‌های پمپ بنزین نشان می‌دهد.

افزایش قیمت در ایالت‌های مختلف آمریکا با سرعت متفاوتی افزایش یافته است. بالاترین رقم خیره‌کننده بنزین در ایالت کالیفرنیا رقم خورده که به گالنی ۴۶/ ۴ دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۶/ ۱ دلار رشد داشته است. در سان فرانسیسکو وضع از این هم بدتر است و به گالنی ۶۵/ ۴ دلار رسیده. دو هان می‌گوید بعید است که امسال به گالنی ۵ دلار برسد اما برای سال ۲۰۲۲ بعید نیست.

افزایش قیمت بنزین باعث استیصال جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده و وزارت انرژی هم در حال سبک و سنگین کردن افزایش عرضه نفت‌خام است. برای این موضوع دولت آمریکا در بخش ذخایر نفت راهبردی برای مواقع اضطراری، نفت‌خام به اندازه کافی کنار گذاشته تا در چنین موقعیت‌هایی جلوی بالارفتن بی‌رویه قیمت را بگیرد.

اما این راهکار هم ممکن است تاثیر بزرگی به جا نگذارد. با پیش‌بینی گلدمن ساکس، این آزادسازی ذخایر حداقل ۳ دلار روی قیمت نفت اثر می‌گذارد.  شرکت تحقیقات فیتچ سولوشن هم پیش‌بینی کرده است که عرضه نفت‌خام در سال ۲۰۲۲ از تقاضا پیشی می‌گیرد و قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها