کد خبر : 10289

هرآنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم + تصاویر

هرآنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم + تصاویر

شاسی‌بلند ایران‌خودرو عنوانی است که مدت‌ها سر زبان ها افتاد و فراموش شد اما به مناسب چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

به گزارش خودروتک، ابتدای داستان به حدود سال های ابتدایی دهه ۹۰ بازمی گردد. زمانی که خبر ساخت نسخه ای کراس اوور از سمند بر پایه ام وی ام ایکس ۳۳ بر صدر اخبار حوزه خودرو نشست. حتی برخی رسانه ها عکس هایی از نمونه فتوشاپی این خودرو به صورت آماتور را نیز منتشر کردند. سمندی که هرگز تلاش برای ساخت آن تکذیب نشد و حتی طراحی آن توسط مدیرعامل ایران خودرو به عنوان یک نیاز روز تائید شد. افزون بر این طی مصاحبه ۲ سال بعد نگارنده با مقامات چری چین در ایران این همکاری یا دست کم تلاش برای دستیابی به مدلی مشترک تلویحا مورد تائید نیز قرار گرفت. اما هر چه بود به بایگانی سپرده شد.

پس از آن ماه ها پیش رندرهای طرحی جذاب از یک شاسی بلند مزین به لوگو اسب نشان ایران خودرو حسابی در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد. گفته می شد این طرح که ابتدا در کلاس شاسی بلند کوپه منتشر شد و از سوی مرتضی آلاد به طراحی رسیده بود، در حقیقت یک طرح غیررسمی و پیشنهادی برای بزرگترین خودروساز خاورمیانه بود. طرحی که به شکلی زیرکانه آخرین نسل از سمند یعنی دنا پلاس را خصوصا در نمای جلو به نمایش می گذاشت. 

تصویری از سمند شاسی بلند فتوشاپی سال ۹۲ بر اساس ام وی ام ایکس ۳۳ نسل اول

تصویر مربوط به سال ۹۲ و گمانه زنی های تولید سمند شاسی بلند بر اساس مصاحبه مدیر عامل ایران خودرو است.

  • ژن های دنا

یک سبک طراحی که البته در همان زمان رونمایی از دنا نیز از سوی کارشناسان بیشتر مناسب یک خودرو شاسی بلند شناخته شده بود. این طرح که گِنو (GENO) نام داشت در زمان خود یعنی سال ۹۵ – که اتفاقا دوره ای بسیار پر ترافیک و پررونق در صنعت خودرو کشور تحت عنوان پسابرجام شناخته می شد- چندان مورد استقبال رسمی قرار نگرفت اما در همان دوره توجه رسانه ها، مخاطبان و علاقه مندان به صنعت خودرو در ایران را به خود جلب کرد.

شاسی بلند مفهومی مرتضی آلاد در ابتدا از چنین طرحی بهره می برد.

اما این طرح نیز مانند بسیاری از پیشنهادهای مشابه که حتی در زمان تولید پیکان نیز در قالب یک طرح نخستین در مجله ماشین دهه ۸۰ به چاپ رسید، خیلی زود به فراموشی سپرده شد. یک فراموشی متفاوت. از یاد بردنی که چندی بعد با چرخش نگاه صنعت خودرو به داخل بار دیگر به عنوان بهترین گزینه برای طرح خودرو ملی از آن یاد شد. البته چندی پیش جدیدترین طرح کانسپت گنو نیز با شمایلی پخته تر و مدل ۲۰۱۹ توسط آقای آلاد انتشار یافت. به گفته طراح گنو، طرح جدید در بهار سال ۲۰۱۹ تسلیم ایران خودرو شده است.

  • نگاهی به گنو

طرح جدید گنو، شاسی‌بلندی ۵ نفره با قابلیت ۷ نفره در سایز متوسط شهری است که با ابعاد طول ۴۷۲۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۹۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۵۸ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۲۷۹۰ میلی‌متر طراحی شده و در رده شاسی‌بلندهایی چون هیوندای سانتافه و کیا سورنتو و یا تویوتا روفور قرار می‌گیرد. این خودرو جذابیت های بسیاری دارد و طراحی آن در سطح خودروهای روز جهانی است. حال باید دید ایران خودرو حاضر به سرمایه گذاری روی این طرح شده یا از طرح های نزدیک به نمونه های چینی و فرانسوی برای کراس اوور خود بهره برده است. شاید هم حاصل کار ترکیبی از هر ۲ گزینه باشد.

جدیدترین طرح گنو که از سوی مرتضی آلاد در مهرماه گذشته با مدل ۲۰۱۹ منتشر شده است.

کانسپت جدید گنو بر ۳ محور هارمونی خطوط، سادگی و توجه به جزئیات با نگاهی به زبان طراحی ایران خودرو در دنا شکل گرفته است.

بازگشت به صدر اخبار

داستان تکرار اخبار شاسی بلند ملی ایران خودرو به بازدید کمتر از ۶ ماه پیش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از ایران خودرو بازمی گردد. خبری که به صورت کاملا غیر رسمی پوشش داده شد و همان عکس های غیر رسمی شمخانی را در حال نوشتن متن یادگاری و امضای بدنه خودرویی ناشناس به رنگ آبی رویال نشان می دادند. از آن زمان بود که بسیاری گمانه زنی در خصوص تولید یک محصول جدید – با کاندیداتوری کلاس بدنه شاسی بلند- را آغاز کردند. بهترین زمان برای این رونمایی نیز دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی معرفی شد.

  • گمانه زنی ها

حدس و گمان ها در خصوص این خودرو ملی اسرارآمیز بسیار است. گروهی این خودرو را نمونه ای براساس طرح مرتضی الاد می دانند و گروهی معتقدند این خودرو بر پایه پلت فرم و طرح پژو ۲۰۰۸ توسط ایران خودرو توسعه خواهد یافت. برخی نیز مدعی هستند با توجه به صحبت های علی شمخانی در بازدید مذکور مبنی بر اقدام دیرهنگام برای ساخت و توسعه پلت فرم احتمال دارد این کراس اوور بر اساس پلت فرم کاملا ایرانی بزرگترین خودروساز خاورمیانه شکل گرفته باشد و در آینده نزدیک نمونه های سدان و هاچ بک بر اساس این پلت فرم نیز در صف تولید قرار دارند.

همین اخبار غیر رسمی می گویند نمونه پروتوتایپ یا نخستینِ کراس اوور ملی مهیای رونمایی است و حتی ایران خودرو آن را تا نیمه دوم سال آینده روانه بازار خواهد کرد.

برخی مینی کراس اوور پژو ۲۰۰۸ را کاندیدای خوبی برای پایه فنی شاسی بلند ایران خودرو می دانند اما به نظر می رسد شاسی بلند ایران خودرو برای موفقیت نیاز به ابعاد بزرگتری داشته باشد، چیزی دست کم شبیه به هایما اس ۵ و حداکثر در ابعاد رندر زیبای مرتضی آلاد یعنی گِنو.

 

هایما اس ۵

کوشش قابل تحسین

به هر روی امیدواریم این خودرو بر اساس هر آنچه شکل گرفته، با پرهیز از نگاه های کوتاه مدت و استفاده از طراحی مدرن به بازار بیاید و مانند خانواده سمند، سورن و دنا مورد استقبال بازار داخلی قرار بگیرد. خودرویی که در شرایط فعلی با تکیه بر محبوبیت روزافزون شاسی بلندها در بازار ایران، منطقه و جهان می تواند خونی تازه در رگ های صنعت خودرو کشور و حتی دلیلی محکم برای حضور دوباره ایران‌خودرو در بازارهای منطقه ای و جهانی باشد.

شاید نخستین شاسی بلند ایرانی خودرویی کامل نباشد و پس از گذشت سال ها از ظهور کراس اوورها و مینی کراس اوورها به عنوان شاسی بلندهای شهری در بازار های جهانی، دیرهنگام به بازار بیاید، اما می توان آن را کوششی قابل تحسین برای نجات صنعت خودرو از اوضاع پرتلاطم فعلی قلمداد کرد.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها