کد خبر : 72082

ابهامات جدید در ماجرای باز نشدن ایربگ ها

ابهامات جدید در ماجرای باز نشدن ایربگ ها

ادعای رئیس پلیس راهور انتظامی مبنی بر بازنشدن ایربگ خودروها موضوعی بود که دیروز با واکنش سازمان ملی استاندارد ایران مواجه شد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در این زمینه پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که ابتدا باید این موضوع بررسی شود که آیا ایربگ‌‌‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر؟ در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروسازها را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری می‌‌‌کنیم.

وی اظهار کرده که تمام خودروهای تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید آزمون‌های لازم را انجام دهند.  وی با بیان اینکه حتی برخی از آزمون‌ها در خارج از کشور بر روی محصولات اعمال می‌شود، افزود: تازمانی که این آزمون‌ها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد شد.

بر اساس همین مطلب اینکه محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استانداردها خارج شود غیرممکن است. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید براینکه در آزمون‌ها برخورد از روبه‌رو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام می‌شود، گفت: این آزمون‌ها نشان می‌دهد که در نهایت محصول امکان شماره‌گذاری دارد یا خیر. وی با تاکید دوباره بر اینکه باید در این موضوع نخست بررسی شود آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر، به شبهه دیگری نیز اشاره و اظهار کرده که البته باید دقت کرد خودروهای حادثه‌دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر؟

زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استانداردهای اجباری برای شماره‌گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی با اعلام اینکه باید توجه کنید که این حادثه بسیار شدید بوده است تاکید کرده که پلیس راهور اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم. به عنوان نمونه اگر برخورد از روبه‌رو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده و باید پیگیری لازم صورت گیرد. 

همانطور که این مقام در سازمان ملی استاندارد اشاره کرده، برخی از رانندگان خودرو به دلایلی اقدام به غیرفعال‌کردن ایربگ خودروی خود می‌کنند. برخی صاحبان خودرو بر این باورند که به علت مشکل در سنسورهای کیسه‌‌‌های هوای موجود در خودروهای داخلی، این کیسه‌‌‌ها با ضربات بسیار کم نیز روشن شده و موجب تحمیل هزینه می‌شوند. بنابراین کیسه ایربگ را غیرفعال می‌کنند. از سوی دیگر برخی ایربگ خودروی خود در سمت شاگرد را به منظور جلوگیری از خسارتی که باز شدن ایربگ به خودرو وارد می‌کند خاموش می‌کنند، زیرا در صورت فعال شدن ایربگ خودرو در برخی از خودروها، مالک خودرو مجبور است کل داشبورد خودرو را عوض کند که هزینه‌‌‌های گزافی را برای آنها ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها