کد خبر : 26546

خودروتک بررسی می‌کند؛

مواضع خودرویی مدیرعامل جدید ایران‌خودرو

مواضع خودرویی مدیرعامل جدید ایران‌خودرو

امروز 4 شهریور 1398 مدیرعامل جدید ایران‌خودرو منصوب شد؛ فرشاد مقیمی چهره آشنای اهالی صنعت که پیش‌تر معاون امور صنایع وزارت صمت بود. با بررسی نظرات مقیمی می‌توان دریافت که او تابع قوانین است و معمولاً از ادبیات محافظه‌کار برای برخورد استفاده می‌کند. مقیمی رابطه خوبی با رسانه‌ها دارد و این می‌تواند حلقه بسته ارتباطات با رسانه‌ها را از سوی این خودروساز تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش خودروتک ، اگرچه در سوابق مدیرعامل جدید ایران‌خودرو عضویت در هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدیر برنامه‌ریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رئیس انجمن بهره‌وری ایران، معاون سازمان‌دهی و امور پشتیبانی دبیرخانه کمیته پیشبرد بهره‌وری وزارت و راه و ترابری و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اثری از فعالیت مستقیم خودرویی دیده نمی‌شود ولی بااین‌حال در قامت معاونت وزیر در امور صنایع گاه‌وبیگاه برای خودروسازان خط‌ونشان‌هایی هم می‌کشیده است.

فرشاد مقیمی در حالی روی صندلی داغ مدیرعاملی ایران‌خودرو تکیه می‌زند که این شرکت هم‌چنان زیر بار روانی و انتقادات بسیاری قرار داد.

پیش‌تر به گفته سخنگوی دولت علی‌آبادی مدیرعامل مپنا را به‌عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو معرفی کرده بود که گفته می‌شود علی‌آبادی از پذیرش این پیشنهاد امتناع کرده است.

در ادامه با مجموعه‌ای از مهم‌ترین اظهارنظرهای مقیمی در زمان تصدی پست معاونت وزارت صمت را مشاهده خواهید کرد.

۲۹ دی ۱۳۹۷

خط‌ونشان برای خودروسازان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در خصوص آن دسته از تعهدات خودروسازان به مشتریان که در شرایط کنونی امکان تحویل آن‌ها نیست، گفت: خودروسازان مکلف هستند از کلیه سبد خودروهای قابل تحویل نسبت به انجام تعهدات خود در قبال مشتریان اقدام کنند. فرشاد مقیمی با اشاره به تولید 816 هزار و 553 دستگاه خودرو طی 10 ماهه سال جاری افزود: خودروسازها موظف هستند با افزایش تیراژ تولید برای انجام تعهدات قبلی نسبت به خریداران، اقدام و حداکثر 20 درصد تولید روزانه را می‌توانند به فروش فوری محصولات با قیمت حاشیه بازار اختصاص دهند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۷

اجبار به داخلی‌سازی

فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تبیین برنامه ۱۰ گانه این وزارتخانه تاکید داشته در شرایطی که دشمن زنجیره خودروسازی کشور را زیر فشار قرار داده، باید با تلاش در افزایش عمق ساخت داخل به‌ویژه در صنعت قطعه بتوانیم وابستگی این صنعت به خارج را کاهش دهیم. وی ارائه برنامه عملیاتی دو خودروساز بزرگ کشور برای داخلی‌سازی قطعات خودرو را خواستار شده و عنوان کرده که تولیدکنندگان باید با شناسایی توانمندی‌های قطعه‌سازان به برنامه‌ریزی برای توسعه تولید این قطعات اقدام کنند. با توجه به اظهارات فرشاد مقیمی وزارت صنعت بالاجبار به‌دنبال داخلی‌سازی قطعات وارداتی است تا مانع از توقف خطوط تولیدی خودروهایی شود که به قطعات وارداتی وابسته هستند.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

پیش‌بینی تولید خودرو برای سال 98

به گفته فرشاد مقیمی سهم هرکدام از دو خودروساز بزرگ درمجموع حداقل یک میلیون و 100 خودرو است و دیگر خودروسازان نیز حداقل 100 هزار تولید خودرو دارند. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: طبق این برنامه‌ریزی تا پایان امسال حداقل 20 هزار تولید خودروی سنگین خواهیم داشت.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

مشتریان صبر کنند

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بحث عرضه با توجه به تحریم‌ها برخی قطعات برای تکمیل خودرو با تأخیر به دست خودروسازان می‌رسد از این رو مشتریان برای تحویل خودرو صبر داشته باشند. در صورت تأخیر بیش از حد تحویل، مشتریان معادل خودرویی که مشکلی در تولید آن وجود ندارد را بپذیرند و یا با توافق با شرکت‌های خودروساز بعد از دریافت وجه، خرید از شرکت را لغو کنند.

۱۹ خرداد ۱۳۹۸

اعلام زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن پیش‌بینی تولید حداقل ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در هر یک از دو خودروسازی بزرگ در سال جاری، از تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در سال گذشته تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد. وی گفت: زمان تحویل پیش‌فروش‌های جدید نیز پایان امسال و ابتدای سال آینده تعیین شده است.

۲۱ خرداد ۱۳۹۸

چالش قیمت‌گذاری خودرو

در حالی که مجلس مصوب کرد که شورای رقابت دوباره قیمت‌گذاری خودرو را انجام دهد، معاون وزیر صنعت از تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت خبر داد. در این راستا فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت گفت: در چارچوب سیاست‌های دولت، تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بلافاصله از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در دستور کار قرار دادیم که پس از طرح در کمیته خودرو حتماً در ستاد تنظیم بازار مطرح و پس از تصویب نهایی، مبنای عمل برای موضوع قیمت‌گذاری قرار خواهد گرفت. این اظهارنظر در حالی صورت گرفته که نمایندگان مجلس در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه مصوب کردند که قیمت‌گذاری خودرو مجدداً به شورای رقابت برگردد.

1 تیر ۱۳۹۸

خودروسازان کوتاهی کردند

به گفته مقیمی اگرچه گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به دست ما نرسیده است اما در صورتی که خودروسازان تدابیر لازم برای تأمین قطعات موردنیاز تولید داخل را پیش از بروز مشکلات ثبت سفارش می‌کردند، در حال حاضر با مشکلاتی کنونی درگیر نبودند. مقیمی با بیان اینکه ظرفیت داخلی، توان تولید بسیاری از قطعات وارداتی را دارد، اظهار کرد: در برهه‌ای سیاست‌های ارزی به‌گونه‌ای بود که واردات قطعه از ساخت داخلی آن ارزان‌تر می‌شد درواقع برخی سیاست‌گذاری‌ها، افراد را به سمت واردات سوق می‌داد، از سوی دیگر حساسیت و ممنوعیتی برای واردات وجود نداشت.

3 تیر ۱۳۹۸

همکاری با فرانسوی‌ها آفت است

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه خودروسازان داخلی بیشتر تمایل دارند با فرانسوی‌ها همکاری کنند تا شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی، گفت: اگرچه ما پیش از این نیز با ژاپن و کره همکاری‌هایی داشتیم اما اصرار به همکاری با فرانسوی‌ها به آفتی تبدیل شده است، درواقع تک source(منبع) شدن برای صنعت آسیب‌زا است. وی افزود: خودروسازان خارجی نمی‌تواند از تولید برخی خودروها در ایران جلوگیری کنند چراکه ایران در تولید این خودروها ریشه پیداکرده و سازنده شده است.

۱۱ تیر ۱۳۹۸

استفاده تندر 90 از موتور سمند؟

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تهیه و تأمین قطعات «های تک» (High Tech) خودروها گفت: تولید برخی از این قطعات در کشور آغاز شده و در این زمینه سبدی از کل پروژه‌های ساخت داخل مربوط به خودرو و سایر صنایع تعریف شده است. وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر استفاده از موتور (EF7) روی خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو گفت: چنین موضوعی را نمی‌توان رد یا قبول کرد و مستلزم بررسی‌های بیشتر است، بدیهی است که اگر بررسی‌ها امکان‌پذیری آن را ثابت کرد موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۱۸ تیر ۱۳۹۸

وعده کاهش قیمت خودرو

مقیمی بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تکمیل و کاهش محصولات ناقص متمرکزشده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده محصولات تولیدی باید به طور مستقیم قابلیت تجاری داشته باشند. معاون وزیر صمت درباره آخرین وضع خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها به علت نبود قطعات افزود: تولید انبوه بخشی از قطعات موردنیاز این خودروها را به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده‌ایم و قطعات الکترونیکی را وارد می‌کنیم. مقیمی در پایان درباره امکان کاهش قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو به عوامل متعدی بستگی دارد، اما در شرایط کنونی افزایش عرضه محصولات کف پارکینگ‌ها به روند کاهش قیمت خودرو کمک می‌کند.

۳۱ تیر ۱۳۹۸

مجوزی برای پیش‌فروش بعد از ممنوعیت واردات نداشته‌ایم

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که بعد از ممنوعیت واردات خودرو هیچ مجوز پیش‌فروشی برای خودروهای وارداتی صادر نشده و اگر شرکتی بعد از ممنوعیت واردات، اقدام به پیش‌فروش کرده، باید جزئیات آن به وزارت صمت منتقل شود تا مجوزهای شرکت مذکور بررسی شود. این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد که شرط پیش‌فروش خودرو این است که شرکت پیش‌فروش‌کننده، مجوز این کار را داشته باشد و خودروهای آن نیز آماده تحویل باشند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها