کد خبر : 26398

اختصاصی خودروتک؛

خودروهای جدید در راه بازار ایران (تصاویر)

خودروهای جدید در راه بازار ایران (تصاویر)

حال‌وروز فعلی بازار خودرو ایران تعریف چندانی ندارد. ممنوعیت واردات خودرو کاری کرد تا رنگ و لعاب از این بازار گرفته شود. از سوی دیگر بحران در خطوط تولید خودروسازان نیز عرضه همان محصولات قدیمی را با مشکل روبه‌رو کرد. با این حال به نظر می‌رسد با تثبیت اوضاع حالا زمان حضور خودروهایی که پیش‌تر وعده داده شده بودند.

به گزارش خودروتک ، رنو و پژو بزرگ‌ترین شرکای اروپایی صنعت خودرو همگام با تحریم‌های یکجانبه آمریکا از بازار ایران رفتند. حتی خبر می‌رسد که برخی از برندهای کهنه‌کار چینی مثل برلیانس نیز برای ادامه فعالیت در بازار ایران مشکلاتی دارند.

با همه این مسائل نمی‌تواند آینده را تاریک تصور کرد. مذاکرات شرکت‌های ایرانی با تولیدکنندگانی که اغلب چینی هستند، حال در آستانه به بار نشستن است. حتی در چنین شرایطی نیز گهگاه خودروهای گذرموقتی در خیابان‌ها دیده می‌شوند که خبر از آزمایش‌های فنی دارند.

البته یک استثنای بزرگ در میان خودروهایی که قرار است به زودی در بازار ایران خریدوفروش شوند وجود دارد؛ پژو 301. خودرویی فرانسوی که قرار است با ظرفیت‌های داخلی تولید شود. کرمان خودرو پروژه‌های بزرگی در سر دارد. چند برند نوظهور چینی با مدل‌هایی زیبا در صف تولید هستند.

جک T8

بعد از خداحافظی زودهنگام هیوندای از همکاری‌اش با کرمان موتور، کرمانی‌ها حساب ویژه‌ای روی شرکای چینی‌شان باز کردند؛ حالا هم لیفان و هم جک، تشنه حضور پررنگ‌تر در بازار کشورمان هستند.

پیکاپ جک T8 از یک پیشرانه بنزینی 4 سیلندر خطی 2 لیتری مجهز به توربوشارژر بهره می‌برد که توان تولید حداکثر قدرت 188 اسب بخار در 5000 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 290 نیوتن متر در محدوده 1800 تا 4000 دور بر دقیقه را دارد. با توجه به اینکه برای خودروهای آفرودی در اختیار بودن بیشینه گشتاور در دورهای پایین موتور از اهمیت بسیاری برخوردار است، لذا سازندگان این خودرو به این مهم نیز توجه داشته و بیشینه گشتاور پیشرانه را از دورهای پایین‌تری در اختیار راننده قرار می‌دهد که به عنوان یکی از مزایای مهم این خودرو به شمار می‌رود. کمپانی جک در قسمت گیربکس، از یک جعبه دنده 6 سرعته دستی استفاده کرده که قدرت را به هر چهار چرخ خودرو ارسال می‌کند.

با نگاهی به وبسایت های خارجی مشخص است که نمونه مختلف جک T8 قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۲۸ هزار یوان را در بازار چین دارند. این عدد در بازار جهانی به نرخ دلار آمریکا، حدود ۱۴ هزار و ۵۱۰ تا ۱۸ هزار و ۶۶۰ دلار اعلام می‌شود. لذا می‌توان با توجه به سیاست‌های قیمت گذاری کرمان موتور برای سایر محصولات جک، پیش بینی کرد که اولین پیکاپ این خودروساز چینی در بازار ایران بهایی فراتر از ۱۸۰ میلیون تومان را خواهد داشت.

جک S4

جک S4 در نسخه پایه خود از پیشرانه 1.5 لیتری 120 اسبی بهره می‌برد؛ اما نسخه‌های بالاتر به موتور قویتر 1.5 لیتری توربو با بیشنه قدرت 150 اسب بخار مجهز شده است. پیشرانه فوق جهت انتقال قدرت در کنار جعبه دنده‌های 6 سرعته دستی و CVT عرضه خواهند شد. البته نباید انتظار داشت که جک S4 ارزان قیمت چینی از سامانه چهار چرخ متحرک بهره ببرد.

برای انتقال قدرت، گیربکس 6 سرعته دستی یا نمونه CVT قابل انتخاب است. این مدل تنها به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل سود می‌برد.

لندویند X7

در روزهایی که هنوز بعد از حدود 2 سال خودروهای وارداتی مانده در گمرک تعیین تکلیف نشده‌اند و در ایامی که شرکت‌های خودروساز با مشکلات تأمین و تولید قطعات به دلیل قطع همکاری شرکای خارجی روبه‌رو هستند، خبر می‌رسد که یک برند چینی به اسم Landwind در ایران حضور یافته است.

لندویند X7 حدود 4.42 متر طول، 1.92 متر عرض و 1.63 متر ارتفاع دارد و قیمت حدودی آن نیز حدود 300 میلیون تومان است. البته کیفیت مونتاژ آن در وضعیت مناسبی قرار ندارد. شرکت چینی لندویند برای خودرو ایکس 7 یک موتور 2 لیتری توربو در نظر گرفته است که می‌تواند قدرتی معادل 190 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر تولید کند. قدرت تولید شده از موتور نیز به کمک یک گیربکس 8 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

از نظر ابعادی با یک کراس‌اوور جمع‌وجور شهری سر و کار داریم و این خودرو دقیقاً 4421 میلی‌متر طول، 1911 میلی‌متر عرض، 1631 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن 2670 میلی‌متر است. وزن لندویند X7 دقیقاً 1775 کیلوگرم است که کمی برای یک موتور 1.5 لیتری 160 اسبی سنگین به نظر می‌رسد اما باید تا ورود این خودرو به بازار و مشاهده عملکرد آن صبر کنیم.

لندویند E33

اوایل زمستان گذشته بود که چند دستگاه لندویند از یکی از گمرک‌های کشور وارد ایران شد و پلاک گذرموقت برای آنها گرفته شد. با ورود این مدل‌های به داخل کشور، حرف و حدیث‌هایی برای تولید این خودرو توسط یکی از خودروسازان کشور به گوش رسید و بعدها خبر از تولید این خودرو توسط شهرخودرو در خط تولید خراسان پخش شد که البته این موضوع هنوز توسط این شرکت به صورت رسمی اعلام نشده است.

لندویند E33 یا همان Xiaoyao یک کراس اوور جمع و جور است که در بحث ظاهری ترکیبی از مرسدس بنز GLA و برخی خودروهای سرشناس به حساب می‌آید. این خودرو به پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخار و ۱۶۳ اسب بخار مجهز است که توان آن از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو می‌رسد. امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سیستم تهویه الکتریکی اتوماتیک، کامپیوتر سفر، گرمکن صندلی‌های جلو، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، ۶ کیسهٔ هوای ۱۰ نقطه‌ای، صندلی رانندهٔ برقی، بلوتوث، سقف پانارومیک و… در لندویند E33 (Xiaoyao) دیده می‌شود. البته که برخی نمونه‌های وارد شده از این کراس اوور چینی برای آزمایش فنی به گمرک آمده‌اند و در نسخه‌های پایه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

هایما M5

اولین بار در سال 96 و در جریان نمایشگاه خودرو تهران بود که هایما M5 را برای اولین بار دیدیم. سپس در آخرین روزهای دی‌ماه 97، آقای ابراهیمی کیا -مسئول انتقال تکنولوژی رنگ ایران خودرو- خبر داد که بدنه‌های هایما M5 برای آماده سازی خط مونتاژ، عبور از خط رنگ و تست سالن‌های تولیدی به کارخانه ایران خودرو خراسان آمده و نخستین بدنه آن با موفقیت رنگ آمیزی شده است.

هایما فامیلی یا M5 را با پیشرانهٔ 1.6 لیتری تنفس طبیعی 123 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن متر تولید می‌شود. این پیشرانه می‌تواند به جعبه دنده 5 سرعتهٔ دستی و یا 6 سرعتهٔ اتوماتیک متصل شود و توان خود را به چرخ‌های جلو برساند.

هایما فامیلی یا همان هایما M5 در بازار چین با خودروهایی شناخته شده و پرفروش‌تر همچون جیلی امگرند GL رقابت داشت. فروش هایما M5 در سال 2016 برابر با 42757 دستگاه بود و فروش آن در سال 2017 هم کمتر و به میزان 10914 دستگاه شد،‌ ولی فروش Geely Emgrand GL در سال 2017 معادل 124109 دستگاه بوده و تقریباً این یک شکست برای هایما محسوب شد.

جک S7

شاسی‌بلند S7 بزرگ‌ترین محصول جک و جدیدترین خودرو تولیدی این برند محسوب می‌شود. اولین نسخه این خودرو سال ۲۰۱۷ عرضه شد و برای تولید در سال ۲۰۱۸، فیس‌لیفت جزئی در سپر جلو و طرح مه‌شکن و رنگ چراغ‌عقب را تجربه کرد. شاسی‌بلند S7 نه‌تنها ازنظر اندازهٔ بدنه درمقایسه‌با دیگر خودروهای شرکت سازنده برتری دارد؛ بلکه با امکانات درخورتوجه و بهره‌گیری از فناوری مدرن، محصول پرچم‌دار جک به‌حساب می‌آید.

جک S7 در بازار کشور چین با دو موتور مختلف عرضه می‌شود. یکی موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو با 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور و دیگری موتور 2.0 لیتری توربو با 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور که کرمان موتور، نسخه 1.5 لیتری را برای بازار کشورمان در نظر گرفته است. برای انتقال این قدرت یک جعبه دنده 6 سرعته دستی و یا اتوماتیک دو کلاچه در دسترس خواهد بود.

زوتی T600

زوتی T600، قرار است توسط سایپا عرضه شود. این محصول با فیس‌لیفت و نسخهٔ به اصطلاح کوپه هم در چین تولید می‌شود که اتفاقاً توسط شرکت ریگان خودرو، رونمایی شده است. زوتی T600 کوپه، با نام کوپا T210 در ایران تبلیغ می‌شود.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که زوتی T600 با چه سطحی از امکانات و تجهیزات رهسپار بازار ایران خواهد شد، با این وجود پاره‌ای از امکانات موجود در مدلهای موجود در بازار چین و سایر کشورها به این شرح است: سقف پانوراما، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرم، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مانیتور، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ‌شوی، نور زنون، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، قفل کودک، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، شش بلندگو و ...

زوتی T600 به عنوان یک کراس‌اوور چینی مونتاژی توسط سایپا به یک موتور توربو چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۲ لیتر مجهز بوده که حدوداً ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند. جعبه دنده این کراس‌اوور یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه است که توان موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. بنا به گفته‌ها حداکثر سرعت زوتی T600 در محدوده ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و این خودرو می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹٫۵ ثانیه ثبت کند که آن را در زمره کراس‌اوورهای نسبتاً سریع شهری قرار می‌دهد.

پژو 301

24 تیر 1398- شرکت «ایران خودرو» در غیاب «پژو» فرانسه خط تولید خودرو «پژو 301» را راه‌اندازی کرد. جای خالی پژوی فرانسه را برای تولید پژو 301، قطعه سازان ایرانی و شرکت‌های دانش بنیان پُر کرده‌اند. داستان اما محدود به راه اندازی خط تولید نیست چرا که ایران خودرو اعلام کرده به زودی کار فروش این خودرو را آغاز می‌کند. از این رو جالب است بدانیم پژو 301 ایرانی با چه مشخصات و کدام امکانات قرار است تولید شود تا به دست مصرف کننده برسد.

محصولی که قرار بود جایگزین پژو ۴۰۵ در بازار ایران شود، به گفته مسئولان ایران‌خودرو قیمتی بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته به گفته کارشناسان صنعت خودرو با در نظر گرفتن شرایط امروز، حداقل ۲۰۰‌ میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته به طور قطع هزینه تولید در سال آینده به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

موتور به کار گرفته شده در این خودرو از نوع EC5 با حجم موتور 1.6 لیتری است که نمونه به روزتر و بهبود یافته موتورهای TU5 معروف است. با ارتقایی که در مورد این موتور انجام شده این پیشرانه توان تولید 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر در دور موتور 4 هزار را دارد.

ام جی RX5

خودروسازی فردا دومین شرکتی است که در ایران نمایندگی کمپانی سایک چین را به عهده گرفته است. پیش از این ام جی پارس موتور نماینده این شرکت در کشورمان بود که پس از مدتی به دلیل به مشکلات به وجود آمده در مونتاژ و عدم توانایی در حفظ کیفیت خودروهای تولیدی‌ام جی از بازی کنار گذاشته شده و خودروسازی فردا بود که به عنوان نماینده سایک در کشورمان کار خود را شروع کرد.

سایک موتور برای ام جی RX5 دو موتور 1.5 لیتری و 2.0 را بعنوان قلب تپنده در نظر گرفته است. از آنجا که قرار است موتور 2.0 لیتری در ایران عرضه گردد گزینه اول رها کرده و به مشخصات فنی گزینه دوم می‌پردازیم. این موتور 2.0 لیتری که مجهزه به توربو شارژر هم می‌باشد قبلاً توسط ما ایرانی‌ها بوسیله MG GS مورد تست قرار گرفته است. این موتور در حقیقت همان موتور استفاده شده در کراس آورام جی GS بوده که توانایی تولید 230 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن بر متر را دارا می‌باشد. مصرف سوخت این موتور برابر با 8.5 لیتر در 100 کیلومتر عنوان شده است.

بر اساس تجربه‌های گذشته، قطعاً شرکت خودروسازی فردا ام جی RX5 را با قیمتی به مراتب کمتر از ۴۲۵ میلیون تومان در اختیار دلالان گذاشته و به صورت چراغ خاموش فروش آن را برای برخی افراد انجام داده است. حال این دلالان و واسطه‌ها هستند که بهای فراتر از ۴۲۰ میلیون تومان را برای این کراس اوور چینی انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند تا با این کار، میزان گرایش بازار به این خودروی جدید را مورد سنجش قرار دهند.

فودای Landfort

چندی پیش زامیاد با انتشار تصاویری ناقص از تولید یک شاسی بلند جدید و هفت نفره تا قبل از پایان سال خبر داد. در پی انتشار تصاویر توسط زامیاد، می‌توان با اطمینان گفت که این خودرو استتار شده در واقع محصول آینده زامیاد است که بر پایه کراس اوور چینی فودای لندفورت بنا نهاده شده است. نام شاسی‌بلند جدید بازار کشورمان، لندفورت (Landfort) است و سازنده‌اش، شرکتی به‌نام گوانگ‌دونگ فودای (Guangdong Foday Automobile) بوده که به اختصار به آن «فودای» هم می‌گویند.

فودای لندفورت در کنار پیشرانه 1.9 لیتری توربو دیزلی‌اش تنها دو پیشرانه بنزینی دارد که هردوی آن‌ها تحت لیسانس میتسوبیشی هستند. پیشرانه ضعیف‌تر، از نوع تنفس طبیعی بوده و با حجم 2.4 لیتر، توانایی تولید 134 اسب‌بخار به همراه 200 نیوتن‌متر را دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها