کد خبر : 82819

شغل رانندگی کامیون و آشنایی با مهارت های مورد نیاز آن

شغل رانندگی کامیون و آشنایی با مهارت های مورد نیاز آن

آیا شما هم از رانندگی در مسیرهای طولانی و بین‌شهری لذت می‌برید؟ رانندگی طولانی با ماشین سنگین در مسیرهای مختلف، می‌تواند برای بسیاری از رانندگان بین شهری موضوعی خوشایند باشد. استفاده از مناظر طبیعی و سفر کردن به مناطق مختلف، جزء مهم ترین دلایل کارجویان برای ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام راننده کامیون هستند.

همچنین درآمد راننده کامیون می‌تواند به‌عنوان یکی از مزایای شغلی، برای رانندگی با ماشین سنگین محسوب شود. بااین‌حال شغل راننده کامیون دارای معایب مخصوص به خود است. در این مقاله قصد داریم به جنبه‌های مختلف رانندگی با کامیون و ماشین سنگین نگاهی بیندازیم. همچنین به برخی از مهم ترین شرایط و مهارت‌های موردنیاز برای فعالیت در این حرفه، نگاهی خواهیم انداخت.

ضرورت استخدام راننده کامیون

امروزه فناوری در حال ایجاد بستری مناسب برای خریدوفروش سریع کالا و خدمات است. به همین دلیل مشتریان انتظار دارند کالاهای خود را در کم‌ترین زمان ممکن، در محل موردنظر خود دریافت نمایند. یکی از مشاغلی که به تحقق این هدف کمک می‌کند، شغل راننده کامیون است.

درنتیجه می‌توان آگهی‌های استخدام راننده کامیون را جزء مهم‌ ترین آگهی‌های شغلی در بازار کار مناطق مختلف کشور دانست. برای مشاهده جدیدترین آگهی‌های استخدام راننده پایه یک، روی لینک مورداشاره کلیک کنید.

صرف‌نظر از این موضوع که کسب‌وکارها در کدام صنعت مشغول تولید یا عرضه محصولات خود هستند، جابجایی و حمل و نقل کالاها و تجهیزات، موضوعی حیاتی برای شرکت‌ها خواهد بود. در حقیقت می‌توان گفت بدون استخدام راننده کامیون، امکان تحویل بسیاری از کالاها به مشتریان وجود نخواهد داشت.

هرساله رانندگان کامیون، میلیون‌ها تن انواع محصولات را جابجا می‌کنند. به‌عنوان‌مثال مواد غذایی موجود در فروشگاه‌های سطح شهر، نمونه‌ای از کالاهای حمل شده با ماشین سنگین هستند. رانندگان کامیون با رانندگی طولانی در جاده، محصولات غذایی مختلف را به شکلی باکیفیت، سالم و تازه به دست توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسانند.

بدون استخدام راننده کامیون، مشتریان تنها می‌توانند از محصولات بومی و خوراکی‌های محلی استفاده کنند. در حقیقت، این رانندگان کامیون هستند که امکان استفاده از محصولات وارداتی را برای مشتریان داخلی فراهم می‌کنند.

حمل و نقل کالاهایی مانند مواد سوختی و شیمیایی، انواع غذاهای دریایی، میوه‌های خارج از فصل و غیربومی، لوازم‌خانگی تولیدشده در خارج از کشور یا شهری دور از محل سکونت، تنها با استخدام راننده ماشین سنگین امکان‌پذیر خواهد بود.

درنتیجه می‌توان رانندگان کامیون و ماشین‌های سنگین را جزء مهم ترین نیروهای کاری در بازار کار کشور دانست. بااین‌حال رانندگی در مسیرهای طولانی و مختلف با ماشین سنگین، نیازمند داشتن دانش و مهارت‌های مشخصی است. در بخش بعدی، به ارائه توضیحات بیشتر در این رابطه خواهیم پرداخت.

شرایط و مهارت‌های موردنیاز برای شغل راننده کامیون

رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه، نیازمند داشتن سطح مشخصی از مهارت در رانندگی و تبحر در کنترل وسیله نقلیه است. رانندگان کامیون به دلیل ابعاد بزرگ و وزن زیاد وسیله نقلیه خود، باید از تبحر و مهارت بیشتری در رانندگی برخوردار باشند.

به شکلی که برای رانندگی با ماشین‌های سنگین، رانندگان باید برای دریافت گواهینامه پایه‌یک اقدام کرده باشند. این در حالی است که رانندگان سایر وسایل نقلیه، نیازی به دریافت گواهینامه پایه‌یک نخواهند داشت.

همچنین رانندگان بین شهری، باید با ویژگی‌های مسیرهای مختلف آشنایی لازم را داشته باشند. از دیگر مهارت‌ها و شرایط عمومی برای استخدام راننده کامیون، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با اصول بارگیری و تخلیه ایمن کالا و محصولات مختلف
  • توانایی تعویض لاستیک پنچر
  • توانایی انجام رانندگی طولانی در جاده
  • آشنایی با اصول فنی و مکانیکی ماشین سنگین
  • صبر و حوصله زیاد
  • آشنایی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی
  • توانایی کنترل وسیله نقلیه در شرایط جوی مختلف

دانش و مهارت‌ مورد نیاز برای حمل مواد سوختی و شیمیایی

از مهم ترین موضوعات در شغل راننده کامیون، حمل و نقل مواد سوختی و شیمیایی است. رانندگی با تانکر حمل مواد سوختی و شیمیایی، نیازمند داشتن دانش و مهارت بالا در حوزه حمل و نقل مواد خطرناک است. به شکلی که رانندگی طولانی در جاده با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به نکات ایمنی مرتبط با حمل مواد سوختی و شیمیایی، جزء مهم ترین موارد موجود در شغل راننده کامیون و ماشین سنگین هستند.

درنتیجه یک راننده کامیون حامل مواد سوختی و شیمیایی باید با مواردی که در ادامه آورده شده است، آشنایی لازم را داشته باشد:

  • انواع مواد و کالاهای خطرناک
  • مشخصات وسایل نقلیه حامل مواد سوختی و شیمیایی
  • روش‌های بارگیری و تخلیه مواد سوختی و شیمیایی
  • روش استفاده صحیح از وسایل و تجهیزات ایمنی
  • نحوه کنترل وسایل نقلیه در شرایط مختلف
  • اقدامات لازم جهت حفظ هوشیاری در هنگام رانندگی
  • مدارک فنی و قانونی موردنیاز برای حمل مواد سوختی و شیمیایی
  • نحوه پارک کردن و گردش وسیله نقلیه
  • کمک‌های اولیه موردنیاز در هنگام وقوع حادثه
  • نحوه اطفاء حریق

شرایط استخدام راننده کامیون یخچال دار

برخی از رانندگان کامیون در حوزه حمل و نقل مواد غذایی و فاسدشدنی فعالیت دارند. مواد غذایی مانند ماهی، انواع لبنیات، سبزیجات و فرآورده‌های گوشتی، ازجمله مواردی هستند که باید برای جابجایی آن‌ها شرایط و استانداردهای ویژه‌ای رعایت شوند.

از دیگر کالاهای فاسدشدنی می‌توان به انواع فرآورده‌های دارویی و درمانی مانند نمونه خون، واکسن و انواع دارو اشاره کرد. ازآنجایی‌که فرآورده‌های دارویی و مواد غذایی تازه و منجمد ارتباط مستقیمی با سلامت افراد مختلف جامعه دارند، رانندگان کامیون‌های حامل این نوع از کالاها باید از اصول مرتبط با حمل محصولات منجمد و فاسدشدنی آگاهی کامل داشته باشند. آشنایی با نحوه انجام فرآیند پیش سرد و ایجاد شرایط نگهداری سرد، ازجمله شرایط لازم برای شغل راننده کامیون حامل مواد غذایی و منجمد است.

معمولا شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل و باربری، از کامیون‌های یخچال دار برای حمل و نقل مواد غذایی استفاده می‌کنند. رانندگان این نوع از کامیون‌ها، باید دما و شرایط استاندارد برای حمل مواد غذایی را ایجاد و کنترل نمایند.

درنتیجه توانایی بررسی منظم شرایط کالاها و آشنایی با دمای مناسب برای نگهداشت انواع محصولات غذایی و منجمد، جزء مهم ترین شرایط موردتوجه برای استخدام راننده کامیون حامل مواد غذایی و فاسدشدنی است.

مزایا و معایب شغل رانندگی کامیون

یکی از مهم ترین مزیت‌های موجود برای شغل راننده ماشین سنگین، درآمد راننده کامیون است. همچنین با فعالیت در شغل راننده کامیون، امکان استخدام شدن در شرکت‌های بزرگ و معتبر وجود خواهد داشت. شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع فلزی، چوب، داروسازی، لوازم‌خانگی و شرکت‌های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، به استخدام راننده کامیون نیاز دارند.

معمولا فعالیت در این نوع از کسب‌وکارها، به معنای دریافت حقوق و مزایای شغلی مناسب است. از دیگر مزایای شغل رانندگی ماشین سنگین، می‌توان به لذت بردن از مسیرهای مختلف خارج از شهر محل زندگی و امکان بازدید از مکان‌های دیدنی اشاره کرد.

بااین‌حال شغل راننده کامیون دارای معایب و سختی‌های مخصوص به خود است. از معایب شغل رانندگی کامیون و ماشین سنگین، می‌توان به ‌احتمال بروز سوانح فاجعه‌بار و حوادث رانندگی اشاره کرد. ازآنجایی‌که رانندگی طولانی در جاده موجب خواب‌آلودگی رانندگان کامیون می‌شود، احتمال وقوع تصادفات و حوادث رانندگی در این حرفه بسیار زیاد است.

تصادف کامیون‌ها با ماشین‌های مختلف در زمان‌هایی مانند ساعات اولیه روز و ساعات پایانی شب، دلیلی بر دشوار بودن شغل رانندگی با ماشین سنگین است. از طرف دیگر عدم آشنایی با مشخصات مسیرهای مختلف، می‌تواند احتمال بروز حوادث منجر به فوت را افزایش دهد. درنتیجه می‌توان گفت وجود خطر در مواجه با حوادث و سوانح رانندگی، یکی از بزرگ‌ترین معایب شغل راننده کامیون است.

از دیگر سختی‌های موجود در شغل راننده کامیون می‌توان به دور بودن از محیط خانواده در بازه‌های زمانی طولانی، مسئولیت در برابر حفظ و نگهداری از بارهای موجود در کامیون، لزوم رانندگی با سرعت‌پایین و طولانی‌ بودن زمان سفر اشاره کرد.

درآمد راننده کامیون در خارج از کشور

شغل راننده کامیون و ماشین سنگین، یکی از فرصت های شغلی بسیار مهم و پر تقاضا در بازار کار کشورهای توسعه‌یافته است. در ادامه فهرستی از شرکت‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی که اقدام به انتشار آگهی استخدام راننده کامیون می‌کنند، آورده شده است:

  • شرکت‌های باربری و حمل و نقل NATS، Bison Transport و Erb Group در کانادا
  • شرکت‌های حمل و نقل Shipping Companies، Haberling و Fixemer Real Estate در آلمان
  • کسب‌وکارهای Clarke Transport، Eddie Stobart و Hammond Transport در انگلیس

همچنین در ادامه، متوسط درآمد سالانه رانندگان کامیون در برخی از کشورهای جهان آورده شده است:

نام کشور

متوسط درآمد سالانه رانندگان کامیون در سال 2023 میلادی

آمریکا

62,444 دلار

کانادا

48,750 دلار

استرالیا

64,939 دلار

انگلیس

23,400 پوند

آلمان

45.990 یورو

 

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی شرایط و مهارت‌های مورداشاره در آگهی‌های استخدام راننده کامیون پرداختیم. همچنین با بررسی مزایا و معایب شغل رانندگی کامیون، به برخی از خطرات و سختی‌های موجود در این حرفه نگاهی انداختیم. درنهایت با ارائه فهرستی از شرکت‌های خارجی معتبر و فعال در حوزه حمل و نقل، به درآمد راننده کامیون در برخی از کشورهای توسعه‌یافته اشاره نمودیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها