کد خبر : 82615

چگونه بیمه موتور اقساطی چگونه بخریم؟

چگونه بیمه موتور اقساطی چگونه بخریم؟

بیمه موتور همان بیمه ثالث است که برای تمام موتورسیکلت‌ها اجباری بوده و باید آن را خریداری کرد. امروزه با توجه به استفاده‌ای که از موتور سیکلت می‌شود، خریداری بیمه نامه موتور اهمیت بیشتری خواهد داشت. زیرا سرعت بالای موتور سیکلت‌ها باعث بروز اتفاق‌ها و حوادث ناگوار رانندگی خواهند شد و برای اینکه بتوانید از پس هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی برآیید بهتر است که یک پشتوانه مالی برای جبران هزینه‌ها داشته باشید. همچنین این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که با توجه به سقف تعهدات شرکت بیمه، هنگام بروز حادثه هزینه‌های بیمه‌گزار را کاهش و جبران خواهد کرد. در این مطلب درباره اهمیت پوشش‌های بیمه نامه موتور سیکلت توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه موتور چیست؟

 بیمه موتور( https://bimeh.com/thirdpartyMotor) همان بیمه شخص ثالث است که برای جبران هزینه‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی طراحی شده است. این بیمه نامه به صورت اجباری بوده و در صورتی که موتور سیکلی فاقد بیمه موتور باشد، توسط پلیس جریمه شده و موتورسیکلت وی توقیف خواهد شد. البته که با توجه به آمارها بیشتر موتور سوار‌ها برای موتور سیکلت خود از این بیمه نامه استفاده نمی‌کنند که اگر پای حرف برخی از این افراد بنشینید متوجه می‌شوید که علت عدم تهیه بیمه نامه را جریمه‌های دیرکرد بیمه نامه می‌دانند که باعث افزایش مبلغ حق بیمه پایه شده است.

منظور از جریمه دیرکرد تمدید بیمه موتور چیست؟

اگر راکب موتورسیکلتی برای موتور خود، بیمه موتور را تهیه نکند تخلف کرده و باید جریمه شود. خب این جریمه به دو صورت اعمال خواهد شد. جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی همان برگ جریمه‌ای است که به راکب موتور تحویل داده می‌شود و بعد از آن موتور سیکلت به پارکینگ منتقل خواهد شد. اما جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه توسط بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه اعمال می‌شود که به صورت روز شمار بوده و از تاریخ اتمام بیمه نامه قبلی تا تمدید بیمه نامه جدید ادامه خواهد داشت. البته این جریمه روز شمار تا 365 روز خواهد بود و بعد از آن تصمیمات تمدید بیمه موتور بر عهده شرکت بیمه است.

دقت کنید که اگر موتور سیکلتی به علت عدم تمدید بیمه به پارکینگ منتقل شود، علاوه بر پرداخت جریمه و تمدید بیمه نامه باید هزینه‌های پارکینگ را هم پرداخت کنید تا موتورسیکلت آزاد شود.

پوشش‌های بیمه موتور

پوشش‌های بیمه ثالث موتور سیکلت در این بیمه نامه به 3 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • جبران خسارت‌های مالی مانند: برخورد موتور سیکلت با خودروی یا وسیله نقلیه دیگر
  • جبران خسارت‌های جانی مانند: آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزئی یا کلی و موقت یا دائم)
  • جبران خسارت جانی راننده موتور سیکلت مقصر تصادف

بیمه موتور سیکلت

بیمه موتور برای تمامی راکبان الزامی است

به طور کلی حوادث تحت پوشش بیمه شخص موتور سیکلت به شرح زیر است.

  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • خسارت وارده از محموله یا بار موتور سیکلت به اشخاص ثالث
  • دیه فوت یا نقص عضو
  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

حوادث زیر تحت پوشش بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیستند:

به نقل از بیمه دات کام ، بیمه موتور حوادث ناشی از موارد زیر را تحت پوشش قرار نمی‌دهد:

  • خسارت وارده به بار یا محموله موتورسیکلت بیمه شده
  • خسارت مربوط به موتورسیکلت راننده مقصر
  • خسارت وارده ناشی از اشعه رادیواکتیو و تشعشعات هسته‌ای
  • جرایم ناشی از محکومیت قضایی یا اجرایی

هزینه‌های پزشکی مقصر حادثهقیمت بیمه موتور در سال 1401 چقدر است؟

قیمت بیمه موتور با توجه به دیه اعلام شده در ابتدای هر سال مشخص خواهد شد. البته که تنها دیه مشخص کننده قیمت بیمه نامه نیست، اما مهم‌ترین عامل و فاکتور خواهد بود که به صورت مستقل بر روی قیمت بیمه نامه تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین در سال 1401 دیه توسط قوه قضاییه در ماه‌های حرام مبلغ 800 میلیون تومان و در ماه‌های عادی سال مبلغ 600 میلیون تومان خواهد بود. این مبالغ برای تعیین حق بیمه پایه موتور سیکلت خواهد بود و عوامل دیگری هم وجود دارند که قیمت بیمه موتور سیکلت را تغییر خواهند داد. تعداد سیلندر موتور سیکلت، تعداد روزهای جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه و تخفیف‌های عدم خسارت بیمه از دیگر عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه موتور هستند. به طور کلی موتورسیکلت‌ها با توجه به تعداد سیلندر‌ها و قدرتی که دارند به دسته بندی زیر تقسیم شده‌اند:

  • موتور سیکلت گازی
  • موتور سیکلت دنده‌ای یک سیلندر
  • موتور سیکلت دو سیلندر و بالاتر
  • موتور سیکلت دارای سه چرخ و سایدکار

 قیمت بیمه نامه موتور هم با توجه به نرخ بیمه در سال 1401 به شرح زیر است:

  • گازی 582000  تومان
  • دنده‌ای یک سیلندر 711000  تومان
  • دنده‌ای دو سیلندر به بالا 781000  تومان
  • دنده‌ای سه چرخ و سایدکار840000 تومان

بیمه موتور سیکلت

بیمه موتور خسارات جانی را جبران می کند

میزان پوشش مالی و تخفیف عدم خسارت در بیمه موتور

میزان پوشش مالی انتخابی در بیمه نامه موتور هم از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت بیمه است. هرچه میزان تعهدات مالی بیشتری را انتخاب کنید به طور حتم باید حق بیمه بیشتر را هم پرداخت کرد. حداقل میزان پوشش مالی انتخابی در این بیمه نامه برای سال 1401 مبلغ 20 میلیون تومان و حداکثر آن مبلغ 400 میلیون تومان است. انتخاب این پوشش با پرداخت حق بیمه امکان پذیر خواهد بود.

همچنین تخفیف عدم خسارت بیمه نامه یکی دیگر از عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه است. هرچه میزان تخفیف بیشتر باشد به طور حتم باید حق بیمه کمتری پرداخت کرد. بدین صورت که در تخفیف سال اول 5 درصد و بعد از آن تا 14 سال می‌توان سقف تخفیفات را تا 70 درصد افزایش داد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه موتور

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، بیمه موتور دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که با توجه به میزان سقف تعهدات شرکت‌های بیمه، جبران خسارت انجام می‌شود. کافی است که شما به عنوان بیمه‌گزار در صورت بروز حادثه رانندگی به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه خود مراجعه کرده و اعلام خسارت کنید. دقت کنید برای اعلام خسارت و تشکیل پرونده تنها 5 روز کاری فرصت دارید و باید یکسری مدارک را به بیمه‌گر خود تحویل دهید تا میزان خسارت‌های وارد شده بررسی شوند. مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه موتور سیکلت عبارتند از:

  • اصل و کپی بیمه موتور معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • اصل فاکتور رسمی‌‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

کارشناس بیمه پس از ارزیابی خسارت و بررسی‌های لازم، حواله را به فرد زیان دیده تحویل می‌دهد. به طور کلی خرید بیمه موتور الزامی‌ و اجباری است تا هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی را جبران کند، پس هنگام تهیه این بیمه با دقت زیادی میزان تعهدات پوشش‌های جانی و مالی را مشخص کنید.

خرید بیمه موتور با استعلام و مقایسه از بیمه دات کام

برای اینکه بتوانید بیمه موتور را با قیمت و شرایط مناسب تهیه کنید نیاز است که خدمات و قیمت شرکت‌های بیمه را استعلام کرده و بعد از آن مقایسه کنید. به طور حتم با شرایط ترافیک و دوری برخی از نمایندگی‌ها به یکدیگر نمی‌توانید این کار را به صورت حضوری انجام دهید. در نتیجه توصیه می‌کنیم که از سامانه آنلاین بیمه دات کام که یک کارگزاری آنلاین بیمه است استفاده کنید. بیمه دات کام یک سامانه آنلاین استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه است که می‌توانید به راحتی برای خرید بیمه موتور از آن استفاده کرده و با قیمت مناسب بیمه نامه را تهیه کرد. همچنین این سامانه تمام مجوز‌ها و مدارک مورد نیاز برای فعالیت در صنعت بیمه را از بیمه مرکزی دریافت کرده است تا با دریافت اطلاعات بیمه‌ای شما در کوتاه‌ترین زمان ارزان‌ترین و مناسب‌ترین بیمه موتور را برای شما صادر کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها