کد خبر : 82314

این چه ماشینی بود که بنز ساخت؟

این چه ماشینی بود که بنز ساخت؟

عجیب ترین خودروی مرسدس بنز، Nahverkehrsfahrzeug نام دارد؛ یک مدل کانسپت که اگر نشان بنز را نداشت، باور نمی‌کردید ساخت این کمپانی است.

به گزارش خودروتک ، با شنیدن اسم مرسدس بنز، احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید، یک خودروی لوکس و گردن کلفت آلمانی است؛ نه ماشین عجیب و سه‌گوشی که اینجا می‌بینید.

اصلا انگار که دلقک‌های کاربلد سیرک آفتاب آن را طراحی کرده‌اند؛ نه یکی از خودروسازان خوش‌نام دنیا!

حتی نام این خودرو هم غیر قابل تلفظ به‌نظر می‌رسد؛ اگر بتوانید چند بار پشت سر هم بگویید Nahverkehrsfahrzeug (نافاکهس فاتسویک)، جایزه دارید. خوشبختانه، اسم کوتاه NAFA برای این ماشین انتخاب شد تا مبادا آب دهان کسی هنگام تلفظ نام کامل آن، روی سر و صورت دیگران بپاشد!

 

خودروی عجیب مرسدس بنز نافا

اما از شوخی که بگذریم، نافا به‌عنوان یک خودروی مفهومی، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت خطوط تولید مرسدس، از جمله مدل‌های کلاس A داشت.

این ماشین جمع‌وجور، برای سفرهای کوتاه درون شهری طراحی شده بود؛ خیابان‌های شلوغی که پیدا کردن جای پارک در آن‌ها، حکم شکستن شاخ غول را دارد.

طول نافا، به ۲.۵ متر هم نمی‌رسید و ارتفاعش فقط ۱.۵ متر بود. همچنین درون دایره‌ای به قطر ۵.۸ متر، می‌توانست یک دور کامل بزند و به‌معنای واقعی کلمه، یک خودروی کامپکت بود.

این مینی، موتور سه سیلندر ۱.۰ لیتری با قدرت ۴۰ اسب بخار و فضای داخلی کم با دو صندلی داشت. خب برای رفتن به سوپر مارکت و برگشتن به منزل، همین هم کافی به‌نظر می‌رسد.

نافا، یک خودروی محور-جلو با گیربکس اتوماتیک و مجهز به سیستم فرمان پذیری چهار چرخ مرسدس بنز بود. درهای آن هم به شکل معمول باز نمی‌شدند؛ بلکه کشویی بودند. جالب اینکه هنگام باز کردن درب، آینه‌ بغل به‌طور خودکار خم می‌شد تا نشکند. این طراحی کشویی، ۲۳ سال بعد به پژو ۱۰۰۷ رسید!

خودروی عجیب مرسدس بنز نافا

خودروی عجیب مرسدس بنز نافا

 

اما خوشبختانه یا متاسفانه، نافا هرگز وارد فاز تولید تجاری نشد؛ زیرا خودروساز آلمانی نتوانست تاییدیه‌های ایمنی مورد نیاز را اخذ کند. با وجود این، بسیاری از ایده‌های ناب طراحی این خودرو، بعدا در اسمارت فورتو و اسمارت سیتی کوپه مورد استفاده قرار گرفتند. نسل نخست مرسدس کلاس A هم وام‌دار NAFA است.

گجت نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها