کد خبر : 81266

راهنمای جامع سامانه سنهاب بیمه مرکزی مطابق آخرین جزییات و بندهای قانون بیمه مرکزی 1401

راهنمای جامع سامانه سنهاب بیمه مرکزی مطابق آخرین جزییات و بندهای قانون بیمه مرکزی  1401

بیمه مرکزی با توجه به اهمیت اصالت بیمه نامه‌های صادر شده سامانه‌ای را با نام سامانه سنهاب راه اندازی کرده است. این سامانه برای استعلام اصالت بیمه نامه‌هایی مانند: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه طراحی شده که تنها با چند کلیک شرایط استعلام مهیا می‌شود. همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه‌های اجباری است که باید از صحت و زمان به موقع صدور آن مطمئن بود. به طور کلی اگر این بیمه نامه را خریداری نکنید با جریمه خودرو و جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه مواجه خواهید شد. از این رو برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی و جبران خسارت‌های رخ داده در رانندگی بهتر است که درباره سامانه سنهاب اطلاعات بیشتری داشته باشید. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت اصالت بیمه نامه و روش استعلام از سامانه سنهاب را توضیح دهیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

سامانه سنهاب چیست؟

سامانه سنهاب در معنی لغوی مخفف "سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه " است که اطلاعات و فراهم سازی امکان نظارت و هدایت صنعت بیمه را برعهده دارد. هدف ایجاد از سامانه سنهاب را می‌توان ایجاد پایگاه داده‌ای کا

C2apture

آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه دانست تا دسترسی آسان برای دستگاه‌های نظارتی وجود داشته باشد. دقت کنید که برای استعلام بیمه خودرو بهترین راه را می‌توان استفاده از سامانه سنهاب دانست.

سامانه سنهاب برای چه اهدافی راه اندازی شد؟

به طور حتم بیمه مرکزی اهداف مختلفی را برای راه اندازی این سامانه در نظر گرفته است اما مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • قانون مدار کردن تهیه سامانه جامع کنترلگر
  • راحت کردن دسترسی به اطلاعات شرکت‌های بیمه‌
  • امکان ارائه ارزش سرویس‌های ارزش افزوده برای بیمه‌گزارها
  • یکپارچه بودن اطلاعات بیمه‌
  • امکان استعلام بیمه تقلبی
  • امکان ارائه ارزش سرویس‌های ارزش افزوده برای شرکت‌های بیمه
  • تجمع دقیق اطلاعات اصلی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و و ارائه گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز به سازمان‌های ذی‌ ربط نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی

چه بیمه‌نامه‌هایی از سنهاب قابل استعلام است؟

تا کنون، امکان استعلام بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه در سامانه سنهاب فراهم شده است. بیمه‌گزاران از طریق پرتال بیمه مرکزی با وارد کردن شماره بیمه نامه، شرکت صادر کننده و کد ملی خود نسبت به استعلام اصالت بیمه‌نامه‌ها اقدام می‌کنند. شاید بپرسید نحوه عملکرد سامانه چگونه است.از آن جا که هر یک از شرکت های بیمه پس از صدور بیمه‌نامه در تمام رشته‌ها باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند، افراد می‌توانند با ارجاع به سامانه سنهاب صحت بیمه‌نامه های خود را کنترل نمایند ولی در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، می‌توانید راهنمای سامانه سنهاب را بخوانید.

روش‌های استعلام بیمه از سنهاب

با توجه به تعریف سامانه سنهاب، بهتر است بدانید که در کنار اهداف بیمه مرکزی، می‌توان از طریق روش‌های مختلف به این سامانه مراجعه کرد تا اصالات و استعلام انقضای بیمه نامه را دریافت کرد. همچنین استعلام بیمه نامه‌های خودرو یکی از متداول‌ترین گزینه‌ها برای استعلام بیمه نامه است. روش‌های استعلام بیمه نامه خوردو عبارتند از:

  • استعلام بیمه ماشین با شماره بیمه‌ نامه
  • استعلام بیمه خودرو با کد یکتا
  • استعلام بیمه ماشین با VIN
  • استعلام بیمه خودرو با پیامک

نحوه استعلام بیمه با پلاک خودرو

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید از اصالت بیمه نامه خودرو خود مطمئن شوید بهتر است بدانید که روش‌های مختلفی برای استعلام بیمه نامه ثالث وجود دارد، اما بهترین گزینه برای استعلام اصالت بیمه نامه ثالث، استفاده از سامانه سنهاب است.

برای استعلام بیمه با پلاک خودرو کافی است که به سایت درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز مانند: شماره موتور، VIN، شماره شاسی، شماره بیمه نامه، شماره پلاک، کد ملی و شرکت بیمه را وارد کرده و از وضعیت بیمه نامه خودرو خود مطلع شوید. 

همچنین دقت داشته باشید که برای ثبت پلاک خودرو کافی است که تنها عدد و حروف پلاک را بدون کد شهر وارد کنید. به طور مثال: اگر شماره پلاک ماشین 123 ص 45 است، اول باید شماره ۳ رقمی‌‌‌ یعنی 123 را بنویسید و بعد حرف «ص» و بعد عدد 45 را وارد کنید.

استعلام اصالت بیمه با پلاک خودرو

از دیگر روش‌های استعلام بیمه خودرو، می‌توان به سامانه کارگزاری آنلاین بیمه دات کام مراجعه کرد. شما به راحتی می‌توانید از طریق بیمه دات کام از اصالت بیمه نامه خودروی خود اطلاع پیدا کنید. کافی است وارد سایت بیمه دات کام شده و اطلاعات شخصی و بیمه‌ای خود را وارد کنید تا در زمان کوتاهی استعلام بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را دریافت کنید. بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه است که شرایط راحتی را برای دسترسی ‌بیمه‌گزار‌ها طراحی کرده تا در کوتاه‌ترین زمان به اطلاعات بیمه‌ای دسترسی داشت.

نحوه استعلام بیمه خودرو از سایت بیمه دات کام

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خدمت" استعلام بیمه سنهاب" را به منظور تسهیل فرایند استعلام بیمه خودرو از جمله استعلام بیمه‌نامه شخص ثالث، استعلام بیمه بدنه و همچنین بررسی اصالت نمایندگان بیمه ارائه نموده است.

بیمه‌گزاران محترم جهت استعلام اصالت بیمه خودرو از "صفحه استعلام بیمه سنهاب" بیمه دات کام، به مراحل زیر دقت نمایید:

۱. شرکت بیمه گر انتخاب شود.

۲. شماره بیمه نامه چاپ شده روی بیمه نامه را در قسمت شماره بیمه نامه وارد نمایید.

۳. کد ملی بیمه گذار در مورد اشخاص حقیقی و کد شناسه ملی در مورد اشخاص حقوقی در قسمت کد ملی بیمه گذار وارد نمایید.

۴. شماره تلفن همراه خود را جهت اطلاع رسانی های بعدی وارد نمایید.

۵. کد امنیتی را به دقت وارد نمایید.

۶. دکمه استعلام را کلیک نمایید.

همچنین در نهایت اطلاعات دیگری هم می‌توان از سایت سنهاب استخراج کرد که برای اسامی‌ نمایندگی‌های مجاز است.

استعلام بیمه بدنه با پلاک خودرو

بیمه بدنه یکی دیگر از بیمه نامه‌های اتومبیل است که جزو بیمه نامه‌های اختیاری بوده اما بسیاری از افراد برای اینکه هزینه‌های ناشی از حادثه تصادف‌ها را کمتر کنند این بیمه نامه را تهیه می‌کنند. به طور کلی با خرید بیمه بدنه جبران خسارت‌های راننده مقصر و غیر مقصر قابل پرداخت است. از طرفی هم می‌توان برای استعلام اصالت بیمه خودرو بدنه هم از سامانه سنهاب استفاده کرد. استعلام این بیمه نامه هم مانند استعلام بیمه شخص ثالث خواهد بود و روش‌های گفته شده را باید تکرار کرد.

استعلام با سامانه پیامکی سنهاب

سامانه سنهاب با توجه به اهمیت سهولت دسترسی به استعلام اصالت بیمه نامه روش‌های مختلفی را در نظر گرفته است. این روزها روش استعلام از طریق اس ام اس هم ممکن است.

برای راحتی کاربرهایی که به اینترنت دسترسی ندارند، سامانه سنهاب بیمه مرکزی، روش سیستمی ‌پیامک را در نظر گرفته است. با این روش به راحتی می‌توان با یک گوشی ساده یا هوشمند از اصالت بیمه نامه مطلع شد.

استعلام بیمه نامه از طریق پیامک

C3apture

مزیت‌های سامانه سنهاب

بیمه مرکزی یکسری وظایف دارد که با توجه به آن اختیاراتی هم برای ‌بیمه‌گر‌ها در نظر می‌گیرد. از این رو با راه اندازی سامانه یکپارچه سنهاب در تلاش است که مزیت‌های بیمه‌ای متنوعی را برای ‌بیمه‌گزار‌ها و ‌بیمه‌گر‌ها ارائه کند. به طور کلی می‌توان مزیت‌های سنهاب را به شرح زیر بیان کرد:

  • درج کد یکتا بیمه شخص ثالث برای نظارت بر عملیات و صدور بیمه ثالث
  • نظارت بر صدور بیمه نامه خودرو توسط نماینده‌های بیمه و محاسبه سطح توانگری شرکت‌های بیمه
  • امکان داده کاوی اطلاعات و نتیجه گیری با شفافیت اطلاعات صنعت بیمه
  • قابلیت ارائه گزارش‌های سفارشی برای مدیریت ارشد سازمان‌ها
  • شرایط مناسب برای ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به ‌بیمه‌گزار‌ها و ‌بیمه‌گر‌ها
  • ارائه گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز به وزارت امور اقتصاد و دارایی
  • ایجاد ارائه مکانیزه سالنامه آماری بیمه مرکزی به صورت فایل پی دی اف و آنلاین
  • ارائه زیر سیستم مکانیزه برای ثبت شکایت افراد جامعه در کارتابل مخصوص به کاربر‌های سامانه سنهاب
  • جامعیت اطلاعات، دقت، امنیت بالا، خطای اندک و پاسخگویی به موقع

به طور کلی هنگامی‌ که انقضای بیمه نامه شخص ثالث خود را فراموش کرده باشید، می‌توانید از طریق سامانه یکپارچه سنهاب برای اطلاعات بیمه‌ای خود اقدام کنید. دقت داشته باشید که سامانه خرید آنلاین بیمه دات کام  https://bimeh.com/ در تلاش است که با روش‌های گفته شده ضرورت و اهمیت سامانه سنهاب را روشن کند تا تمام کاربرها بتوانند به راحتی یک سامانه مرجع برای اصالت و استعلام بیمه نامه‌های خود داشته باشند. در صورت هر گونه سوال یا ابهامی در استعلام اصالت بیمه خودرو اعم از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌توانید از طریق مجراهای ارتباطی زیر با کارشناسان بیمه در ارتباط باشید:

تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها