کد خبر : 81140

مرغ از سفرها پر کشید | آخرین قیمت مرغ امروز 1 آبان

مرغ از سفرها پر کشید | آخرین قیمت مرغ امروز 1 آبان

قیمت مرغ امروز یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. قیمت مرغ کامل تازه ۵۷هزار و ۵۰۰ تومان است.

قیمت مرغ امروز در خرده فروشی‌ها بیش از 46هزار تومان شد. قیمت مرغ باعث هرج و مرج بسیاری در بازار شده است. قیمت مرغ در چند وقت اخیر با روند صعودی مواجه بوده است. قیمت مرغ گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست. قیمت مرغ در روزهای آینده در انتظار نظارت بر توزیع مناسب است.

قیمت مرغ در ۱ آبان ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۸۴,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۹۰,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۹۹,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۹۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۹۵,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۸۸,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۶۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۹,۰۰۰

فیله مرغ

۱۲۵,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۱۱۰,۲۰۰

جوجه چینی

جوجه کباب بی‌استخوان و بدون بازو ساده

۱۱۲,۲۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

مرغ کنتاکی

دل مرغ پاک کرده

۱۹,۰۰۰

جگر مرغ

۱۸,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۹,۰۰۰

پای مرغ

۹,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۱۱۰,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۸,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه (بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

۵۷,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته‌بندی بشقابی

تخم‌مرغ بسته‌بندی ۱۵ عددی بسته‌بندی

۴۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۲۰ عددی بسته‌بندی

۴۲,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۹ عددی بسته‌بندی

۲۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۶ عددی بسته‌بندی

۱۹,۹۰۰

مرغ و تخم‌مرغ مدتی است که با کاهش قیمت و پائین‌تر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود اما برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که این قیمت‌ها موقتی است و احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

درحالی‌که قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده کشتار روز کیلویی ۵۹هزار تومان از طرف دولت نرخ‌گذاری شده است اما این قیمت در بازار خریدار نداشته و در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۵۱ تا ۵۴هزار تومان در بازار مشهد نوسان دارد.

این در حالی است که قیمت ران مرغ در بازار هنوز به مرز ۵۰هزار تومان هم نرسیده و به قیمت هر کیلو ۴۸هزار تومان در فروشگاه‌های مواد پروتئینی مشهد به فروش می‌رسد.

قیمت تخم‌مرغ نیز باوجود نرخ مصوب به میزان ۳۹هزار ۸۰۰ تومان در حال حاضر در بازار با نوسان قیمت از ۳۴ تا ۳۹هزار تومان مواجه است. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند این قیمت‌ها صرفه اقتصادی نداشته و در آینده‌ای نزدیک به حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار و اتمام ذخایر نهاده‌های دامی به قیمت دولتی به‌طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

مهدی یوسف خانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۳۸ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

او قیمت هر کیلو ران مرغ با کمر ۵۰ هزار تومان، ران مرغ بدون کمر ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان، سینه بی استخوان ۱۱۰ هزار و فیله مرغ را ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

یوسف خانی می‌گوید: با وجود افزایش هزینه های تولید مرغداران‌ خواستار اصلاح نرخ مرغ هستند که به سبب نبود تقاضا و کشش بازار بعید است که ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را افزایش دهد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: روزانه حدود ۱۶۰۰ تن مرغ در تهران عرضه می شود، درحالیکه قبل از آزادسازی نرخ میزان عرضه به ۲ هزار تن در روز هم‌ می رسید.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۸ تا ۶۵ هزار تومان، ران مرغ ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، سینه ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و فیله ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است‌ که رئیس اتحادیه پرنده و ماهی عرضه بالاتر از نرخ مصوب را گرانفروشی می داند.

بنابر‌ گفته اتحادیه پرنده و ماهی تا روز گذشته مرغ کمتر از نرخ مصوب در خرده فروشی ها عرضه می شد که امروز با کمی افزایش به نرخ مصوب رسیده است.

آیا گوشت‌های آزمایشگاهی آینده غذا هستند؟

به نقل از بازار، جلوگیری از کشتار سالانه ۷۰ میلیارد حیوان، مصرف آب زیاد همراه با آلودگی های زیست محیطی و انتشار شیوع بیماری های مشترک حیوان و انسان بخش هایی از استفاده از گوشت های آزمایشگاهی است.

مطالعه‌ای که توسط Post انجام شد و مردم را وادار به آزمایش محصولات کرد، نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق مردم آماده خرید آن‌ها حتی با قیمت ۴۰ درصد در مقایسه با گوشت سنتی هستند.

با این حال، هدف نهایی بدست آوردن برابری طعم و قیمت است. در مورد طعم و مزه، متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم محصولات را امتحان کنیم.

نرخ هر کیلو مرغ در میدان بهمن کمتر از ۴۰هزار تومان و در خرده فروشی‌ها ۴۰ تا ۴۵هزار تومان است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: روزانه ۷هزار تن مرغ در سطح کشور و ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰تن در تهران توزیع می‌شود.

به‌گفته او، با توجه به شرایط عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که دوره گذر برای ایجاد تعادل در بازار طی ۴۵روز تا ۲ماه آینده ادامه یابد.

گفتنی است در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.

۲۲ اردیبهشت خبر افزایش نرخ ۴ کالای اساسی مرغ، تخم مرع، لبنیات و روغن منتشر شد. پس از پرداخت یارانه جدید دولت، بلافاصله گرانی‌ها راهی بازار شد. از همان روز بازار خالی از مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و روغن شد و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هجوم مردم مواجه شدند. نرخ مرغ از هر کیلو ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان به ۵۹۸۰۰ تومان رسید. در تمام استان‌های کشور صف و انتظاری چند ساعته برای دریافت دو عدد مرغ ایجاد شد.لازم به ذکر است که مرغداران درخواست افزایش نرخ مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های شیرینگ پک، انجماد و بسته‌بندی، پشتیبانی امور دام را داشتند.حال با توجه به این افزایش نرخ باید دید رضایت مرغداران جلب شده است یا خیر؟

مهدی یوسف خانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ در عمده فروشی ها ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار تومان و در خرده فروشی ها ۴۵ هزار تومان است.

او عرضه مازاد نسبت به تقاضا را علت اصلی فروش مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار اعلام کرد.

یوسف خانی می گوید: مصرف عادی روزانه مرغ تهران ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن است که اکنون مصرف به حدود یک هزار تن رسیده است.

با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که به سبب ازدیاد مرغ کمتر از این نرخ در بازار عرضه می‌شود.

با توجه به اصلاح نرخ ارز و توزیع عادلانه نظام یارانه‌ای، وضعیت بازار نشان دهنده ی این است که امروز قیمت مرغ و تخم مرغ زیر قیمت جدید مصوب دولت در بازار عرضه شد؛ بنابراین مردم نگرانی در خصوص قیمت‌ها و عرضه نداشته باشند.

در نخستین روز اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی، قیمت برخی کالا ها به دلیل عرضه کالاها به خصوص روغن و گوشت مرغ با قیمت‌های قبلی، تقاضا به شدت افزایش یافت؛ به طوری که عرضه این دو کالا با مشکلاتی مواجه شد، اما این مشکل نه‌تنها در دو روز گذشته برطرف شده، بلکه قیمت مرغ روند کاهشی داشته است.

«مسعود امرالهی» سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود که کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تامین است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها