کد خبر : 9712

آشنایی با کلاس‌بندی محصولات مرسدس‌ بنز

آشنایی با کلاس‌بندی محصولات مرسدس‌ بنز

می‌توانید روی نشان ستاره سه‌پر اشتوتگارت، مرسدس‌بنز قیمت بگذارید؟ به نظرتان برندی در رده خودروهای تولید انبوه وجود دارد که بتواند در برابر برند مرسدس ایستادگی کند؟

به گزارش خودروتک، بسیاری اعتقاد دارند حتی ب‌ام‌و، آئودی و پورشه به عنوان رقبای هموطن مرسدس‌بنز نیز همچنان زیر سایه این کمپانی فعالیت می‌کنند و به رغم شایستگی‌های بسیار رقیب مرسدس نمی‌شوند. در این نوشتار نحوه نامگذاری مدل‌های مختلف مرسدس بنز و کلاس‌های گوناگون بدنه آن را از دهه ۴۰ میلادی تا به امروز شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

دهه ۴۰ تا دهه ۶۰

در این دوران مرسدس‌بنز برای نام‌گذاری هرکدام از مدل‌های خود از یک نام اختصاصی استفاده می‌کرد. نام‌هایی مانند گالوینگ، پاگودا، زیپلن، پونتون و بسیاری از نام‌های دیگر بر روی خودروها قرار می‌گرفت. اما پس از ورود به دهه ۷۰ و جهانی‌شدن ستاره سه پر اشتوتگارت، این برند تصمیم به تغییر رویه نام‌گذاری گرفت.

دهه ۷۰ تا نیمه دهه ۹۰

در این دهه با تولید انواع مختلف خودرو در کلاس‌های گوناگون بدنه، اعم از سدان، شاسی‌بلند، کوپه و هاچ بک کمپانی بنز تصمیم گرفت برای هر نوع از این مدل‌ها حروفی را انتخاب کند. علاوه بر این در کنار نام حروف یک عدد نیز قرار گرفت. این عدد در واقع ۱۰ برابر حجم موتور خودرو به سی‌سی یا حجم موتور به دسی‌متر مکعب را به نمایش می‌گذاشت. برای مثال حرف E نشان از انژکتوری بودن سیستم سوخت‌رسانی پیشرانه داشت و به این ترتیب نام E190 یک موتور ۱٫۹ لیتری انژکتوری را نشان می‌داد. 

حرف C برای خودروهای کوپه، حرف D برای خودروهای بنزینی یا دیزلی، حرف G برای خودروهای شاسی‌بلند Gelandewagen، حرف S برای خودروهای لوکس، حرف K برای خودروهای مجهز به سوپرشارژر، حرف L برای خودروهای سدان بزرگ و کشیده با فاصله محوری زیاد، حرف R برای خودروهای اسپرت مسابقه‌ای و از حرف T نیز برای خودروهای استیشن استفاده می‌شد.

در این شیوه نام‌گذاری یک تا ۳ حرف در کنار یک عدد قرار می‌گرفت تا به‌طور کامل ویژگی‌های موتور و کلاس بدنه خودرو را عنوان کند. مانند بنز GLE که یک شاسی‌بلند سایز بزرگ بود و یا بنز GLK که یک شاسی‌بلند با موتوری مجهز به سوپرشارژر محسوب می‌شد.

 

پس از نیمه دهه ۹۰ تا سال  ۲۰۱۴

در این دوران دیگر کاربراتور بازنشسته و انژکتور جایگزین آن شده بود. بر همین اساس تاریخ مصرف حرف E در شیوه نامگذاری مرسدس سپری شده بود. این موضوع سبب شد کمپانی اشتوتگارتی استفاده از حروف برای نمایش کلاس بدنه خودرو را جایگزین شیوه مرسوم گذشته کند و خود را برای ورود به هزاره تازه مهیا سازد.

بنز کلاس C را برای سدان‌های کوچک و جمع و جور و مدل‌های کوپه، کلاس A را برای مدل‌های هاچ‌بک، کلاس B را برای مدل‌های چند منظوره، کلاس E را برای خودروهای سدان نسبتا بزرگ و لوکس، کلاس S را برای سدان‌ های گران قیمت و فول آپشن و کلاس G را نیز برای خودروهای شاسی‌بلند در نظر گرفت.

البته لازم به ذکر است که مدل‌های سوپر اسپرت و سفارشی به دلیل افزایش تنوع و مدل از این نام‌گذاری پیروی نمی‌کردند. و برای نام‌گذاری آن‌ها از نام‌هایی مانند مدل‌های SLK و CLK استفاده می‌شد. البته در طول این سال‌ها کمپانی بنز برای مدل‌های خود از اسم‌های سه حرفی با ویژگی‌های نام‌گذاری قبلی نیز استفاده می‌کرد. برای مثال برای برخی شاسی‌بلند ها از نام GL و یا ML بهره می‌برد.

از سال ۲۰۱۵ تا به امروز

در سال ۲۰۱۵ کمپانی بنز تصمیم گرفت خودروهای سوپر اسپرت خود را نیز رده‌بندی کند و شکل منظم‌تری به انواع مدل‌های تریم و اسپرت بدهد. در همین راستا برای مدل‌های کراس‌اوور و شاسی‌بلند پسوندهای جدیدی انتخاب و معرفی شد. پسوند GLC برای کراس‌اوورهای جدید مرسدس بر اساس پلت‌فرم کلاس A ،GLC به جای بنز GLK ،GLE به جای بنز کلاس ML ،GLS به جای بنز کلاس GL استفاده می‌شود.

علاوه بر این پسوندها کاربرد حروف نیز برای یک بار دیگر متحول شد. این بار حرف C برای خودروهای گازسوز، حرف D برای خودروهای دیزلی، حرف E برای خودروهای الکتریکی، حرف F برای خودروهای سلول سوختی و حرف H برای خودروهای هیبریدی استفاده می‌شوند.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها