کد خبر : 81887

واقعیت تلخ درباره نرخ کارواش خودرو

واقعیت تلخ درباره نرخ کارواش خودرو

نظارتی بر عملکرد کارواش ها نیست؟ هرکسی یک قیمت می دهد. یک روشویی و جاروی ساده برای خودروی پراید یک جا 50 هزار تومان، جایی دیگر 75 هزار تومان و حتی یک کارواش همین کار را با مبلغ 140 هزار تومان انجام می دهد! این تفاوت قیمت در کارهای خدماتی بابت چیست؟ مسئولان اتحادیه و اصناف نظارت کنند.

به گزارش خودروتک ، «با مواد نانو برایت می شویم که هرچقدر هم بارون بیاد ظاهر ماشینت آخ نگه!» با همان لحن خودش توجیهات قیمت 150 هزارتومانی برای روشویی و جاروی خودروی ایرانی را پشت سر هم قطار می کند. خوب شد این «نانو» بود که تا گله می کنی از قیمت های بالا و عجیب و غریب برخی خدمات، سریع یک نانو به مواد مورد استفاده می چسبانند و گران فروشی خدمات را توجیه می کنند.

بررسی های ما از برخی کارواش های شهر مشهد حاکی از وجود جشنواره ای از قیمت های متفاوت برای خدمات یکسان یعنی همان روشویی و جاروست؛  قیمت هایی که از حدود 50 هزار تومان شروع می شود و تقریبا می شود گفت سقفی ندارد و رقم های متنوعی از جمله 70، 130، 95، 150 و حتی 200 هزار تومان هم در بررسی های ما ارائه می شود. آن طور که نایب رئیس اتحادیه شست و شوی خودروی مشهد می گوید میزان شکایت از کارواش ها زیاد است، اما وی از بار تخلفات این واحدهای صنفی شانه خالی می کند و توپ ضعف نظارت ها را به زمین قانون می اندازد و می افزاید: «این موضوع به ضعف نظارت ها مربوط نمی شود، بلکه ضعف قانون است.» به گزارش «خراسان رضوی»، با وجود این که بیشتر شهروندان با این واحدهای صنفی به طور مستمر سروکار دارند، اما کارواش ها با ارائه نرخ های متفاوت برای یک خدمت یکسان، گلایه شهروندان را برانگیخته اند. یکی از شهروندان نیز با گلایه ای در این زمینه می گوید: «ماشینم را برای شست و شو به کارواش....... در بولوار معلم بردم، همیشه قیمت را چک می کردم، اما این بار فراموش کردم و بعد از این که شست و شوی خودرو تمام شد   هزینه را برای یک روشویی و جاروی ساده 100 هزار تومان اعلام کرد. اعتراض من هم فایده نداشت و نرخنامه اتحادیه را بهانه دریافت این مبلغ اعلام می کرد، این در حالی است که من دو هفته پیش خودروام را با همین شرایط به مبلغ 70 هزار تومان نظافت کردم. واقعا چرا هر کسی هر قیمتی دلش می خواهد، می گیرد؟»

کارواش ها نرخنامه مصوب ندارند!

امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد در واکنش به گلایه های مردم و پاسخ به این سوال که دلیل تفاوت قیمت در کارواش ها چیست؟ به «خراسان رضوی» می گوید: نرخ گذاری کارواش ها در اولویت سوم نرخ گذاری کالا و خدمات است. یعنی این که نرخ خدمات واحد صنفی راسا طبق قانون توسط متصدی تعیین می شود، تفاوت مواردی مانند اجاره، تعداد نیرو، تجهیزات و نوع خدمات با هم باعث ایجاد تفاوت قیمت خدمات آن ها می شود، از این رو نرخ گذاری این ها هم با هم فرق می کند. وی می افزاید: با همه این موارد، اتحادیه سقف قیمتی را تعیین کرده است چون این واحدها مانند اولویت های اول، نرخنامه مصوب ندارند. دلداری در پاسخ به این سوال که چگونه متخلفان این حوزه شناسایی می شوند و با آن ها برخورد صورت می گیرد ؟ می گوید: اگر در جایی مشتری متوجه افزایش قیمت شد و قیمت ها خارج از عرف باشد با اتحادیه بررسی می کنیم که آنالیز قیمت کنیم، این موارد قابل پیگیری است، اما این که نرخ مصوبی داشته باشند که در همه جا یکسان باشد این گونه نیست. وی تصریح می کند: واحد صنفی باید نرخنامه عرفی را در محل نصب کند، همچنین به مشتری باید فاکتور بدهد، اگر در جایی گران فروشی صورت بگیرد، برخورد می شود. دلداری یادآور می شود: در شکایات حضوری مردم تخلفات تنظیم شده در کارواش ها بیشتر مربوط به بحث های خسارت مثل خراب شدن رنگ خودرو، شکستن قطعات و... بوده است، اما در قالب بازرسی ها امسال 32 فقره پرونده تخلفات به تعزیرات ارسال شده است که  بیشترین تخلفات هم به ترتیب در بحث گران فروشی، صادر نشدن صورت حساب و نداشتن نرخنامه بوده و ارزش ریالی این تخلفات حدود 300 میلیون ریال بوده است.

وفور شکایات از کارواش ها

احسان شجاعی، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور، فیلترجات، تعویض روغن، شست و شو و توقفگاه خودروی مشهد نیز در پاسخ به سوال پیگیری های ما درباره علت تفاوت قیمت ها در کارواش ها می گوید: سه گروه نرخ گذاری در نظام صنفی داریم؛ نرخ گذاری گروه اول را اتاق اصناف و هیئت نظارت مشهد تایید می کند، نرخ گذاری گروه دوم با اتحادیه است و گروه سوم واحدهای صنفی، خودشان قیمت را اعلام می کنند. قانون گروه اول و دوم را مشخص کرده، اما قیمت گذاری بقیه را اعلام کرده خود اتاق اصناف انجام بدهد.

کارواش ها هم جزو گروه سوم هستند، ضمن این که بالاخره هزینه اجاره ها در یک منطقه برخوردار با هزینه های اجاره کوچه های فرعی متفاوت است، همچنین در قیمت شست و شوی خودروهای بزرگ، شاسی بلند و خودروهای کوچک تر تقسیم بندی اتفاق افتاده است و هر کس نرخنامه خودش را اعلام می کند. وی می افزاید: این تفاوت نرخ ها از قدیم بوده است، ولی هم اکنون بنا به هزینه های مضاف، تاثیر کاملا مستقیم روی هزینه های افراد دارد که این دغدغه و تفاوت در برخی از مناطق شهر دیده می شود، واحدهای صنفی نرخ خودشان را اعلام می کنند و اگر شکایتی بشود می توانیم ورود و آنالیز قیمت کنیم. شجاعی در پاسخ به این سوال که آیا نرخنامه عرفی باید نصب شود یا خیر؟ اظهار می کند: نرخنامه نباید نصب شود، اما این بحث را داشته ایم که اگر هر کدام بر اساس شاکله ما قیمت را اعلام کنند، ما می توانیم طبق تقاضای آن ها پاسخی بدهیم و با گرفتن تعهد می توانند نرخ خدمات را نصب کنند، برخی از واحدها این کار را انجام داده اند و برخی هنوز خیر. واحدهای صنفی نرخ خودشان را اعلام می کنند و در صورت شکایت می توانیم ورود و آنالیز قیمت کنیم.

وی درپاسخ به این سوال که چرا نرخنامه عرفی به این واحدهای صنفی ارائه نمی شود؟ نیز می گوید: قانون دست ما را بسته است، این موضوع به ضعف نظارت ها مربوط نمی شود بلکه ضعف قانون است. شجاعی در پاسخ به این سوال که شهروندان چگونه متوجه گران فروشی کارواش ها شوند؟ می افزاید: این که گران یا ارزان است باید شکایتی صورت بگیرد تا ما بررسی کنیم، متاسفانه قانون در این جا سکوت کرده است، به وفور این اتفاق برای ما هر هفته می افتد، طوری که اگر تعداد به حد نصاب برسد کمیسیون شکایات هفته ای یک بار یا درنهایت هفته ای دوبار برگزار می شود. شهروندان با تماس با اتحادیه می توانند این موارد را اطلاع رسانی کنند. وی در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایات به چه مواردی مربوط می شده، نیز می گوید: در این دوسال بیشترین شکایات مربوط به موتورشویی بوده است، مثلا با فشار زیاد که موتور را می شستند، سیستم برق آن می سوخت. موارد دیگر مربوط به خدمات خاصی می شود که خودرو خیلی کثیف بوده و با هم توافق کرده اند که با قیمتی کار انجام شود که این مقدار اعلام شده ،گران بوده است.شجاعی تصریح می کند: تقریبا تمام شکایات کارواشی ها حل و فصل شده است به غیر از یک کارواش که سال گذشته تعدد شکایت داشت.

روزنامه خراسان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها