کد خبر : 80514

عجیب ترین خودروهای آفرود که تا به حال ندیده بودید

عجیب ترین خودروهای آفرود که تا به حال ندیده بودید

در این مطلب به عجیب ترین و متفاوت ترین خودروهای آفرود می‌پردازیم؛ آفرودرهایی که شاید تویوتا لندکروز در برابرشان چندان هیجان‌انگیز به نظر نرسد!

به گزارش خودروتک به نقل از دیجیاتو ، وقتی صحبت از بهترین خودروهای آفرود در میان باشد، نام‌هایی مثل تویوتا لندکروز، جیپ رانگلر و مرسدس بنز کلاس G خودنمایی می‌کنند.

از آفرودبازهای قدیمی معتقد به اصول که بگذریم، شاید خیلی از افراد به ماجراجویی در جاده‌های پردردسر خارج از شهر علاقه داشته باشند ولی نه با همان گزینه‌های متداول ثابت‌شده همیشگی، بلکه با خودروهایی کاملاً غیر معمول.

در این مطلب به عجیب ترین و غیر معمول ترین خودروهای آفرود می‌پردازیم که می‌توان به جای بهترین خودروهای دو دیفرانسیل آفرود برای سفر به دل جاده‌ها به کار گرفت.

خودروهای آفرود توانمندی که شاید تاکنون ندیده باشید

۱۱. فیات پاندا ۴×۴

فیات پاندا 4x4، یکی از عجیب ترین خودروهای آفرود

هرچند هدف این مطلب معرفی جایگزین‌های بهترین خودروهای آفرود دو دیفرانسیل دنیا است، اما فیات پاندا 4×4 هم شاید از جهاتی یکی از بهترین آفرودرهای جهان باشد. فیات پاندا را «جورجتو جوجاریو» (Giorgetto Giugiaro) و «آلدو مانتووانی» (Aldo Mantovani)، موسسان ایتال دیزاین در اواخر دهه 70 میلادی فقط طی 15 روز طراحی کردند.

پاندا قرار بود خودرویی با دوام و ارزان باشد که به راحتی هم تعمیر می‌شود. حالا نسخه ۴×۴ همان‌طور که از اسمش بر می‌آید، با سیستم دو دیفرانسیل یا چهار چرخ محرک و ارتفاع بیشتر نسبت سطح زمین، برای جاده‌های پر از مانع و ناهمواری آماده است. شاید در ظاهر فیات پاندا ۴×۴ چندان گزینه مناسبی برای رانندگی آفرود نباشد، اما حقیقت چیز دیگری است. آن را می‌توان یکی از گزینه‌های جالب توجه برای آفرود به جای آفرودرهای مرسوم در نظر گرفت.

۱۰. آوتوروس شامان

آوتوروس شامان، یکی از عجیب ترین خودروهای آفرود

آوتوروس شامان (Avtoros Shaman) یک غول 8 چرخ است که بیشتر به خودروهای آخرالزمانی شباهت دارد. هر خودروی دیگری در مقابل این خودروی همه‌جاروی روسی ناچیز به نظر می‌رسد. آوتوروس شامان یک آفرودر به تمام معنا است که از پس هر مسیری، از آب گرفته تا خشکی بر می‌آید و از جاهایی که توانایی عبور از آن‌ها را دارد می‌توان لیست بلند و بالایی تهیه کرد. با وجود این، خروجی پیشرانه آن چندان چشمگیر نیست و یک پیشرانه دیزل ۱۷۰ اسب بخاری با حداکثر سرعت ۷۱ کیلومتر بر ساعتی در آن به کار رفته است. البته این غول ۸ چرخ با یک باک پر می‌تواند مسافت ۱۲۱۵ کیلومتر را طی کند.

۹. مگا ترک

مگا ترک، یکی از عجیب ترین خودروهای آفرود

مگا ترک خودرویی خاص ساخته خودروساز فرانسوی «آیگزام» (Aixam) با یک پیشرانه مرسدس 6 لیتری 12 سیلندر 400 اسب بخاری قرارگرفته در وسط است که می‌توان آن را ترکیبی از نیسان استلویو و ونتوری 400GT دانست. مگا ترک سوپرکاری است که خیلی جلوتر از زمان خود بود و یک تفاوت اصلی با سایر سوپرکارها داشت و آن هم قابلیت‌های آفرود آن بود.

پیشرانه V12 این خودرو با گیربکس اتوماتیک 4 سرعته قدرت را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد و با سیستم تعلیق قابل تنظیم، ارتفاع آن نسبت به سطح زمین بین 20 تا 30 سانتی‌متر تغییر پیدا می‌کند. ضمن اینکه حدود 5 متر طول و 2 متر ارتفاع دارد و وزن آن به 2.3 تن می‌رسد. البته علی‌رغم چنین وزنی، می‌تواند طی 6 ثانیه در هر نوع زمینی از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. با همه این ویژگی‌ها، جای تعجبی ندارد که مگا ترک در لیست عجیب ترین خودروهای آفرود قرار گرفته است.

۸. مارائودر

خودروی زرهی مارائودر

«مارائودر» (Marauder) ساخته «گروه پارامونت» (Paramount Group) کمی پا را فراتر از نیازهای آفرودرهای عاشق ماجراجویی می‌گذارد! این خودروی زرهی مقاوم در برابر مین از آفریقای جنوبی آمده است و نام مارائودر خود به بهترین شکل آن را توصیف می‌کند: «غارتگر». این هیولا می‌تواند یک نفربر جان‌ساخت و در صورت برخورداری از سیستم‌های سلاح مناسب، یک خودروی جنگی باشد. علاوه بر این‌ها، تاپ گیر مارائودر را «توقف‌ناپذیرترین خودروی دنیا» نامیده است. با این توصیفات، واضح است که مسیرهای آفرود برای مارائودر چیزی جز یک شوخی نیست.

7. فولکس واگن T3 سینکرو

ون کلاسیک فولکس واگن T3 سینکرو

فولکس واگن T3 گزینه‌ای ایده‌آل برای جبران خستگی یک هفته پردردسر کاری در دل طبیعت است. سینکرو نسخه دو دیفرانسیل یا چهار چرخ محرک ون کلاسیک فولکس واگن T3 به حساب می‌آید که اواخر سال 1984 تولید شد. اولین نسخه‌های سینکرو با یک پیشرانه بنزینی 1.9 لیتری 78 اسب بخاری و گیربکس 4 به علاوه G عرضه شدند که G دنده سنگین آن برای استفاده آفرود به شمار می‌رفت. سینکرو شاید در نگاه اول آفرودر توانایی به چشم نیاید اما در واقع همان خودروی رویایی کمپرها است. به همین خاطر، این ون کلاسیک لیاقت این را دارد که یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای آفرود نام بگیرد.

۶. باجا باگ

باجا باگ، یکی از عجیب ترین خودروهای آفرود

شاید هیچ‌وقت کسی تصور نمی‌کرد که فولکس واگن بیتل یا همان فولکس واگن قورباغه‌ای معروف در بیابان‌ها، تپه‌های شنی و ساحل‌ها جولان بدهد. «باجا باگ» (Baja Bug) به عنوان نسخه‌ای مقرون به صرفه‌تر از ماشین ساحلی مبتنی بر بیتل Meyers Manx ساخته شد تا افراد بیشتری بتوانند لذت رانندگی آفرود در بیابان‌ها را بچشند.

باجا باگ‌ها با چندین تغییر نسبت به بیتل اصلی شکل می‌گیرند: پیاده‌سازی پنل‌های فایبرگلاس سبک‌وزن بدنه به جای پنل‌های فلزی، نصب قسمت‌های فولادی لوله‌ای و افزایش ارتفاع نسبت به سطح زمین و به کار گیری تایرهای بزرگ مخصوص آفرود به لطف تعلیق میله پیچشی. این آفرودرها حالا نه تنها در رالی‌های کلاسیک بلکه در سفرها به دورافتاده‌ترین مناطق ممکن خوش می‌درخشند.

۵. اس سی جی باجا بوت

اس سی جی باجا بوت، جزو عجیب ترین خودروهای آفرود

پس از باجا باگ، باید از «اس سی جی باجا بوت» (SCG Baja Boot) هم گفت. باجا بوت اصلی را متخصص آفرود «ویک هیکی» (Vic Hickey) طی 26 روز به عنوان رقیبی برای آفرودرهای مبتنی بر بیتل که آن روزها همه‌جا را فرا گرفته بودند، توسعه داد. کمی بعد، این خودروی جذاب را به مسابقه‌ای در مکزیک برد. باجا بوت با پیشرانه V8 قرار گرفته در وسط و سیستم دو دیفرانسیل، توجهات را در دنیای مسابقات و بین سلبریتی‌ها به خود جلب کرد.

حالا خودروی جدید SCG Baja Boot توسط شرکت «اسکودریا کامرون گلیکنهاوس» (Scuderia Cameron Glickenhaus) ساخته شده که جیمز گلیکنهاوس، کارآفرین حوزه خودرو آن را تاسیس کرده است. اس سی جی باجا بوت با خروجی 650 اسب بخاری را می‌توان یک سوپر SUV دانست که به جنگ بیابان‌ها خواهد رفت.

۴. پورشه ۹۵۹ داکار

پورشه 959 داکار، یکی از متفاوت ترین خودروهای آفرود

وقتی بحث رالی به میان می‌آید، نمی‌توان از داکار نام نبرد. پورشه 959 داکار همان‌طور که از نامش مشخص است، برای یکه‌تازی در رالی داکار طراحی شده بود. این خودرو که در گروه B قرار گرفته بود، اولین بار در رالی پاریس داکار 1986 راهی طبیعت بکر شمال آفریقا شد و توانست برنده میدان شود. به کار گیری این خودروی لوکس پر زرق و برق آلمانی در طاقت‌فرساترین رالی دنیا شاید برای طرفداران پر و پا قرص این برند ناراحت‌کننده باشد، ولی در آخر مهم این است که این خودروی دلربا با موفقیت از پس داکار بر آمد.

۳. آریل نومد

آریل نومد، یکی از خاص ترین خودروهای آفرود

برای افرادی که می‌خواهند با یک آفرودر جمع و جور اوج هیجان را تجربه کنند، «آریل نومد» (Ariel Nomad) بهترین گزینه است. همان‌طور که در وب‌سایت رسمی آریل موتور آمده، نومد در هیچ مسیری کوچک‌ترین ضعفی از خود نشان نخواهد داد؛ از یک مسیر پر پیچ و خم و جاده پر از سنگ ریزه گرفته تا مسیر رالی WRC که نهایت توانایی‌های یک خودرو را به چالش می‌کشد. این آفرودر با سیستم تعلیق خودروهای WRC و سایر قابلیت‌های ریز و درشت سفارشی، یک ماجراجویی آفرود تمام‌عیار را تضمین می‌کند و یکی از جذاب ترین خودروهای آفرودی است که می‌توان جایگزین گزینه‌های متداول موجود کرد.

۲. لامبورگینی استراتو

سوپرکار آفرود لامبورگینی استراتو

سوپرکار آفرود ترکیبی است که کمتر به گوشمان خورده و خودروساز ایتالیایی معروف لامبورگینی با استراتو دقیق به هدف زده است. این خودروی سوپر اسپرت که یکی از خاص ترین خودروهای آفرود به حساب می‌آید، از یک پیشرانه V10 در وسط با خروجی بیش از 600 اسب بخار، سیستم دو دیفرانسیل، فاصله محوری عریض و سیستم تعلیق و تایرهای مخصوص آفرود بهره می‌برد. مدتی قبل هم ویدئویی هیجان‌انگیز از این سوپرکار منتشر شد که آن را در حال گرد و خاک به پا کردن در دشت‌های خارج از شهر نشان می‌داد. احتمالاً هیچ‌کس تصویر نمی‌کرد که روزی غرش یک لامبورگینی را در مناطق کمتر دست خورده اطراف شهر بشنود.

1. سیتروئن DS4

خودروی کلاسیک سیتروئن DS

سیتروئن DS بیشتر به خودرویی از یکی از فیلم‌های کلاسیک هالیوودی شباهت دارد، اما در پس آن آفرودر توانمندی نهفته است. البته منظور این نیست که سیتروئن تخصصی در حوزه آفرود ندارد. در واقع، این خودروساز فرانسوی در آن زمان DS را به مسابقات رالی فرستاد و صاحب چند پیروزی بزرگ هم شد. نکته برجسته‌ای که سیتروئن دی اس را به ساخته مهمی تبدیل می‌کند، این است که اولین خودروی تولید انبوه با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک به شمار می‌رود. دی اس موفق شد کیفیت سواری، هندلینگ و ترمز را یک قدم جلوتر ببرد و استانداردهای تازه‌ای را در این زمینه‌ها تعریف کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها