کد خبر : 78183

آینده حمل و نقل هوشمند در دستان خودروهای متصل

آینده حمل و نقل هوشمند در دستان خودروهای متصل

ارتباطات در دنیای ما روز به روز تغییر می‌کند. با تکنولوژی‌های مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML)، دنیا با سرعت بالایی پیشرفته‌تر شده و با این پیشرفت، شاهد ظهور انواع واقسام خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها هستیم. یکی از اصلی‌ترین دست‌ آوردهایی که ماحصل این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود، مربوط به حوزه حرکت یا موبیلیتی است.

به گزارش خودروتک به نقل از آی تی ایران ، در دنیایی از دستگاه‌های پیشرفته خانگی و یا وسایل مجهز به تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT)، راه برای توسعه نوآوری خاص مربوط به حوزه حرکت هوشمند نیز بیش از قبل بازتر شده است. مثلا پدیده خودروهای متصل داده -CVD- که یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای این توسعه تکنولوژی محسوب می‌شود.

CVD یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌هایی است که انتظار می‌رود برای توسعه خودروهای آینده مورد استفاده زیادی  قرار گیرد. این تکنولوژی همچنین در حوزه‌های دیگر مانند زیرساخت‌های شهری، حوزه و کسب و کار و خرده فروشی و بسیاری حیطه‌های دیگر کارآیی خوهد داشت.

چرا حوزه خودروهای هوشمند داده متصل یا Connected Vehicle Data تا به این حد تاثیر گذار است؟ اول بهتر است درمورد مفهوم  داده یا Data در این عبارت صحبت کنیم: این کلمه از کجا ریشه گرفته و چه قابلیت‌هایی دارد.

 

داده خودروهای متصل چگونه کار می‌کنند؟

امروزه خودروهای نسل جدید، تا حدودی هوشمند بوده و با استفاده از اطلاعات یا داده‌های مهم، اعمال اصلی عملکرد رانندگی را ممکن می‌سازند. این اطلاعات طیف وسیعی دارند مانند اطلاعات مربوط به ترمزها، یا کیفیت عملکرد موتور و یا حتی الگوهای ترافیک روزمره راننده.   تمامی اطلاعات کمک می‌کنند تا تصویر جامعی از عملکرد خودرو، رفتار و واکنش راننده و یا حتی تاثیر ترافیک‌های خیابانی روی رانندگی فرد به دست بیاید.

خودروهای متصل، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از این داده‌ها- که از طریف خودرو یا شرکت خودروسازی دریافت می‌شود-  استفاده کرده و بعد از تحلیل این داده‌ها توسط یک سیستم تحلیلگر خارج یا داخلی خودرو، تغییرات و عملکردهای لحظه‌ای خودرو را کنترل و مدیریت می‌کنند.

این تکنولوژی یکی از تاثیر گذارترین دستاوردهای عصر جدید محسوب می‌شود ولی برای اینکه وارد زندگی روزمره انسان شود و انسان مدرن بتواند از تمامی قابلیت‌های این تکنولوژی جدید بهره ببرد، برای پیشرفت هنوز جا دارد. مهم‌ترین مانعی که در این مسیر وجود دارد این است که اکثر شرکت‌های سازنده خودرو، برای تحلیل داده‌ها از یک  شیوه و یک زبان تحلیلی استفاده نمی‌کنند و همین باعث می‌شود  که حجم زیادی از داده‌ها برای قشر زیادی از فعالان سازنده خودروها قابل درک نباشد.

 

این روزها آگاهی در مورد مزایای تحلیل اطلاعات مربوط  Connected Vehicle Data یا CVD، در حال افزایش است و از طرفی اکثر فعالان این حوزه نیز مانند سازندگان خودروها یا دولت‌ها نیز برای اجرایی شدن تکنولوژی‌های مربوط به این پدیده اقداماتی انجام داده‌اند.

شرکت Wejo یکی از شرکت‌های فعال حوزه خودروهای داده متصل  یا CVD است. این شرکت داده‌های بیش از ۶۶.۸ میلیارد سفر از تقریبا ۱۲ میلیون خودروی متصل را دریافت و تحلیل کرده است.

علاوه بر این، طبق گزارش Statista، در سال ۲۰۲۱،  ۸۴ میلیون خودروی متصل در خیابان‌ها و بزرگراه‌های کشور آمریکا تردد کرده‌اند. پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۳۵ این رقم به ۳۰۵ میلیون برسد. برای دستیابی به رشد زیاد در تحلیل داده‌های خام، باید پشتیبانی زیادی از زیرساخت‌ها صورت بگیرد. در این بین فواید کوتاه مدت و حتی روزانه این دستاورد نیز به طور قطع ملموس خواهد بود.

 معایب این تکنولوژی چیست؟

امروز جهان‌های کوچکی از خودروهای متصل را شاهد هستیم که داخل جاده‌ها در سرتاسر دنیا حرکت می‌کنند. خودروهای متصل استفاده‌های متنوع و کارایی‌های فراوانی دارند از جمله:

ازدحام کمتر در ساعات اوج ترافیک عبور و مرور خودروها. به لطف سیگنال‌های بهینه شده ترافیک که به صورت لحظه‌ای به روز رسانی می‌شوند. این کار با تخمین حضور خودروها در جاده‌ها و مسیرهای شهری انجام می‌گیرد.

امنیت بیشتر و ریسک پایین تصادف. این قابلیت با ارتباط بین خودروهای متصل و سرویس‌های اربطاتی ابری عمل میکند. این سیستم می‌تواند به راننده، تصادف‌های رخ داده و ریسک‌های تصادف پیش روی راننده (مثلا وجود عملیات جاده سازی، افتادن درخت و…) را اطلاع رسانی کنند.

 

کاهش انتشارگازهای مضر و  آلوده کننده هوا. این پدیده با کم کردن بار ترافیکی و همینطور کم کردن زمان سفرها می‌تواند در مورد کاهش گازهای آلوده کننده هوا تاثیر گذار باشد.

کمک به بالا رفتن سرعت کسب و کارها. زمانیکه که داده‌ها نشان می‌دهد که در ساعات اوج شلوغی، کدام مسیر کمترین زمان رسیدن به مقصد را دارد؛ افراد مختلف من جمله صاحبان کسب و کارها و دیگران می‌تونند زمان خود را بهتر مدیریت کنند.

خودروهای داده متصل همچنین می‌توانند با تکنولوژی‌های جدید و نوین مانند خودروهای خودران و خودروهای برقی، خود را تطبیق دهند.   به همین شیوه برای خودروهای آینده نیز قابیت‌ها و امکانات بسیار بیشتری فراهم خواهد آمد. مثلا سیستم‌های یادگیری ماشینی، می‌تواند در آینده  به خودروهای هوشمند AI کمک کند تا با هوش بیشتر فعالیت کنند.

در قسمت خودروهای الکتریکی یا برقی، شارژ خودرو و زیرساخت‌های این قابلیت مدت‌هاست که برای بسیاری از صاحبان این خودروها معضل محسوب می‌شود. با ورود خودروهای داده متصل، شرکت‌های سازنده  و تامین کنندگان ابزار شارژ خودروها، می‌توانند  طراحی خودرو و یا محل شارژ را به گونه‌ای تطبیق دهند که انرژی به به صرفه‌ترین شیوه ممکن استفاده شود و در عین حال، کیفیت سفر با خودروهای برقی افزایش یابد.

نگاهی به آینده

عملا، هر خودرو جدیدی که امروز وارد جاده می‌شود، یک خودروی متصل است که به یک شبکه بزرگ‌تر متشکل از دستگاه‌ها و ماشین‌های متصل ارتباط دارد. این پدیده باعث خواهد شد که زندگی کنونی ما و حتی زندگیمان در آینده نزدیک تغییر کند. اما این تغییرات به چه شکل خواهد بود؟

اول از همه، وسیله نقلیه‌ای که استفاده می‌کنیم به شدت هوشمند خواهد شد و نرم افزارهایی که توسعه می‌یابد با کمک قابلیت‌های پیشرفته خودروها، باعث خواهد شد که هر سفر تا میزان بسیار زیادی امن و بی‌خطر باشد: سفری با استرس کمتر و ثبات بیشتر.

 

سنسورهای پیشرفته‌ای که روی این خودروهای تعبیه می‌شود، تمام موارد خودرو رو مدیریت می‌کنند. پدیده خودروهای متصل داده به عنوان مثال می‌تواند چنین دستاوردهایی برای نسل جدید خودرروها به ارمغان بیاورد.

حرکت هوشمند و خودروهای متصل دسترسی‌های بسیار زیادتری نسبت به یک راننده پشت فرمان دارند. ترکیب این نوآوری با دیگر قسمت‌های دنیای تکنولوژی می‌تواند یک اکوسیستم عظیمی شکل دهد که حتی شهر هوشمندتری داشته باشیم، یا کسب و کار پر منفعت‌تر، یا سفری بی‌خطرتر و راحت‌تر و در کل زندگی لذت بخش‌تر.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها