کد خبر : 77849

کاهش فروش خودروی صفر کیلومتر در بازارهای جهانی

کاهش فروش خودروی صفر کیلومتر در بازارهای جهانی

صنعت خودرو نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان پس از همه گیری ویروس کرونا و تداوم مشکلات زنجیره تامین همچنان با مشکلات زیادی روبرو است. خودروسازان جهانی که با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و کارخانه های خود را یکی پس از دیگری تعطیل می کنند نمی تواند نیاز مصرف کنندگان که پس از پایان همه گیری افزایش یافته را برآورده کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین ؛ به دلیل تداوم مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیمه هادی ها و افزایش نگرانی صنعت خودروسازی در مورد تأثیر تورم، فروش خودرو در بریتانیا در ماه گذشته نسبت به همین مقطع در سال قبل یک پنجم کاهش یافته است. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان موتور (SMMT)، ثبت سفارش برای خودروهای جدید در بریتانیا با 20.6 درصد کاهش در سال به 124400 در رده دوم ضعیف ترین ماه می از سال 1992 رسیده است.

فروشندگان خودروهای نو و کارکرده از زمان بازگشایی نمایندگی‌ها پس از اولین قرنطینه همه‌گیری کووید در سال 2020، تقاضای زیادی برای وسایل نقلیه را تجربه کرده‌اند. با این حال، خودروسازان به دلیل بحران در زنجیره تامین جهانی، به خصوص نیمه هادی ها برای ساخت تراشه های کامپیوتری که همه چیز از سیستم های سرگرمی گرفته تا برف پاک کن ها و باتری های خودرو را در کمبود عرضه کنترل می کنند، نتوانسته اند از این تقاضا برای افزایش عرضه استفاده کنند. مدیر اجرایی اینتل، ماه گذشته گفت که انتظار ندارد کمبودها تا سال 2024 پایان یابد، یعنی دیرتر از زمانیکه اکثر خودروسازان برای بهبود روند انتظار داشتند.

سایر قطعات که با کمبود عرضه مواجه هستند شامل دسته سیم هستند، اجزای نسبتاً ساده ای که کابل هایی را که برای کنترل سیستم های مختلف در خودرو استفاده می شود، به هم متصل می کنند. چندین خودروساز سیم های خود را از اوکراین تهیه می کردند، جایی که تولید آن به دلیل تهاجم روسیه مختل شده است.

SMMT گفته خودروسازان در بریتانیا بر روی تحویل خودروهای برقی تمرکز کرده اند زیرا تلاش می کنند مقررات کنترل انتشار کربن را رعایت کنند. خودروهای برقی تقریباً یک پنجم کل فروش خودروهای جدید در ماه می و 14 درصد از فروش را در سال جاری تا کنون با رکورد 92000 خودروی فروخته شده به خود اختصاص دادند.

 

به طور کلی، بازار خودروهای جدید بریتانیا تقریباً یک سوم کمتر از سطح قبل از همه‌گیری 2019 باقی مانده است.

صنعتگران خودرو هشدار می‌دهد که تورم بالا می‌تواند تقاضا برای خودروهای جدید را در ماه‌های آینده کاهش دهد، زیرا مصرف‌کنندگان پول کمتری برای خرج کردن دارند و احتمال دریافت وام‌های کلان برای خرید خودروهای جدید کاهش می‌یابد. مدیر اجرایی انجمن ملی فروشندگان فرانچایز گفت که "فشار فزاینده هزینه زندگی در بریتانیا به کاهش فروش در بازار خودروهای جدید دامن می زند

مایک هاوز، مدیر اجرایی SMMT، گفت: «در یک ماه چالش برانگیز دیگر برای بازار خودروهای جدید، این صنعت همچنان با کمبود مداوم قطعات جهانی روبرو است و صنعت رو به رشد خودروهای برقی یکی از معدود نقاط روشن این روزها است.

نوسازی وسایل نقلیه در جاده های با سرعت کمی در حال پیشروی است، به طوریکه با افزایش تورم و فشار بر درآمد خانوارها، این امر به طور فزاینده ای دشوار خواهد بود مگر اینکه کسب و کارها و خریداران خصوصی اعتماد کافی برای انجام این کار را داشته باشند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها