کد خبر : 76787

اوضاع وخیم استلانتیس در شاخص زنجیره تامین

اوضاع وخیم استلانتیس در شاخص زنجیره تامین

تویوتا بهترین رابطه کاری را با زنجیره تأمین بازار آمریکای شمالی دارد. این شاخص را شرکت پلانت مورن Plante Moran هر سال اندازه گیری می کند. بر اساس این اندازه گیری ها، هوندا بیشترین بهبود را از خود نشان داده اما گروه خودروسازی استلانتیس که صاحب برند جیپ در آمریکا است در این شاخص روند نزولی داشته است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، شاخص ارتباط کاری با تأمین کنندگان و سازندگان اصل که در اصطلاح به آنها او.ایی.ام OEM می گویند در سالی که گذشت، با فراز و نشیب های زیادی رو به رو بود. کمبود تراشه مونتاژ در خیلی از کارخانه های خودروسازی را با توقف مواجه کرد و انبارهای قطعات را خالی گذاشت و در مجموع هزینه های تولید را بالا برد. 75 درصد ارزش یک خودرو را زنجیره تأمین خودرو تشکیل می دهد و کاهش اعتماد بین خودروساز و زنجیره تأمین تاوان سنگینی دارد.

دیو آندرآ Dave Andrea از مدیران راهبردی پلانت مورن می گوید حفظ ارتباط و همکاری بین خودروساز و زنجیره تأمین یکی از شاخص های مهم گذار از بحران های آینده است. وی می گوید: «باید مراقب بود که در بحران ها رابطه با زنجیره تأمین ضعیف نشود.» به گفته ی او هوندا و نیسان رابطه خود را با 6 سازنده اصل [او.ایی.ام] بهبود بخشیده اند.

هوندا با 18 امتیاز بهبود به 334 رسیده و با صدر جدول یعنی تویوتا فقط 11 امتیاز فاصله دارد. تویوتا با این که 2 امتیاز نسبت به سال گذشته از دست داده اما همچنان در صدر جدول قرار دارد و بیشترین تعداد خودرو را در جهان به فروش رسانده است. نیسان با 219 امتیاز در مقام پنجم قرار دارد و نسبت به سال گذشته 8 امتیاز ارتقا پیدا کرده است.

نقطه قوت هوندا در یافتن راه حل های به موقع و بالا بردن سطح دسترسی خود بوده است بخشی از آن به خاطر انتصاب قائم مقام جدید در خرید و بازرگانی است. برای نیسان هم راهبرد اصلی بهبود رابطه با زنجیره تأمین است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط پلانت مورن، ارزیابی و اندازه گیری شاخص رابطه خودروساز با زنجیره تأمین از اواسط ماه فوریه شروع شده و تا اواسط آوریل ادامه پیدا کرده و از 673 پاسخ به دست آمده از 436 قطعه ساز امتیازهای خودروسازان به دست آمده است.

شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا با 287 امتیاز مقام سوم را به دست آورده است. این خودروساز در سال 2020 تا 2021 تلاش خیلی زیادی برای بهبود روابط خود با زنجیره تأمین به خرج داده است. فورد با از دست دادن 7 امتیاز به 242 دست پیدا کرد و از جنرال موتورز عقب ماند.

آندرآ می گوید: «این موضوع به همه مسائل مرتبط باز می گردد و باید همه جبهه ها مورد نیاز سازندگان پوشش داده شوند.  این مسئله به منابع مالی برای ارائه راه حل بستگی دارد و افزایش قیمت مواد خام روی آن مؤثر است چون باعث اختلاف در قیمت گذاری می شود. این درست همان جایی است که فورد امتیاز از دست داد.»  در حالی که در مورد جنرال موتورز موضوع ارتباط با زنجیره تأمین آنها را به شدت تحت آزمایش قرار داد طوری که این شرکت نیروی انسانی و فرایندهای خود را تحت تأثیر همین موضوع مورد تجدید نظر قرار داد به ویژه خودروی کادیلاک تمام برقی لیریک Lyriq و هامر برقی رابطه جنرال موتورز با زنجیره تأمین را دچار تحول کرد.

جف موریسون Jeff Morrison  قائم مقام خرید جهانی جنرال موتورز گفته است که نتایج نظرسنجی ها اهمیت اعتماد و شفافیت بین خودروساز و زنجیره تأمین را آشکار کرد. موریسون گفت: «حمایت و التزام ما نسبت به زنجیره تأمین مان کلید اصلی مدیریت چالش های بی سابقه ای بوده است که صنعت خودرو جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. این حمایت دائمی یکی از ابزارهای مهم ما در ایجاد زنجیره تأمین پایدار، ایمن، مستحکم و مقیاس پذیر است و ما به آن برای پیشبرد رشد خودروهای برقی نیاز داریم.»

استلانتیس با از دست دادن 42 امتیاز به قعر جدول تنزل پیدا کرد و فقط 128 امتیاز به دست آورد. مهمترین دلیل این روند نزولی، درج مفاد جدید و نامرسوم و نامحبوب در قرار دادهای جدید با تأمین کنندگان بود. این گروه خودروسازی که آثار و عواقب این مفاد را به وضوح مشاهده کرد،‌ هفته گذشته در متن قراردادهای خود با زنجیره تأمین تجدید نظر کرد. آندرآ در این زمینه می گوید: «رابطه بین خودروساز و تأمین کننده جاده ای دو طرفه است. سه عنصر مهم در اندازه گیری شاخص این رابطه عبارتند از واقعی سازی توقع،‌ پاسخگویی و به اشتراک گذاری اطلاعات. هر سه عنصر هم اشاره مستقیم دارد به ایجاد اعتماد در روابط بین خودروساز و زنجیره تأمین.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها