کد خبر : 76521

باورهای غلط درباره خودروهای برقی

باورهای غلط درباره خودروهای برقی

مُرددان اعتقاد دارند که نه تنها خودروهای برقی ناجی سیاره زمین نیستند، بلکه رؤیاها در مورد منافع آنها برای محیط زیست اغراق آمیز است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، پژوهش ها نشان می دهند که خودروهای برقی تمام-باتری گازهای گلخانه ای و زیان بار کمتری نسبت به خودروهای بنزین سوز ایجاد می کنند.

پژوهش ها نشان می دهند که ادعاهای رایج علیه خودروهای برقی خیلی هم قابل اتکا نیستند.

برقی که شارژ باتری ها را تأمین می کند از سوزاندن ذغال سنگ به دست می آید

سازمان حافظت از محیط زیست آمریکا یک ابزار در وبسایت خود قرار داده که آلاینده های برقی و بنزینی را بر اساس جایی که شارژ اتفاق می افتد با هم مقایسه می کند.

برای مثال بر اساس محاسبه ی ابزار این سازمان، خودروهای برقی در جایی مثل سنت لویی در ایالت میسوری که بیشتر تأمین برق بر پایه سوزاندن ذغال سنگ اتفاق می افتد، میزان آلایندگی متوسط خودروی برقی به ازای هر خودرو 247 گرم دی اکسید کربن است که باز هم کمتر از خودروی بنزینی با 381 گرم است.

کارشناسان مؤسسه کربن بریف Carbon Brief هم بر این باورند و قبول دارند که آلایندگی خودروها به مکان بستگی دارد. برای مثال آلایندگی خودروها در کشور لهستان در اروپا یا کشورهای آسیایی که برق خود را از ذغال سنگ به دست می آورند از فرانسه ای که نیروگاه هسته ای دارد، بالاتر است.

بر اساس یافته های سازمان بین المللی حمل و نقل پاک International Council on Clean Transportation یا ICCT‌ به طور کلی خودروهای برقی از همتایان بنزینی خود کمتر آلودگی ایجاد می کنند؛ از استخراج گرفته تا بازیافت.

بر اساس وزارت انرژی آمریکا و منابع دیگر هم یک خودروی برقی بازدهی بیشتری در مصرف انرژی نسبت به همتای بنزینی خود دارد.

موضوع مصرف 200 تن خاک از زمین برای هر خودرو

برای تولید باتری های خودروهای برقی فرایندی لازم است که به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد؛ از استخراج مواد خام گرفته تا حمل و تبدیل و استفاده در مونتاژ کارخانه ها. خود بازیافت آنها هم هزینه بسیار سنگینی دارد. در متن انتشار یافته در این زمینه ادعا شده است که به ازای هر خودروی برقی نیاز به 500 هزار پوند (227 تن در استاندارد متریک) خاک باید از زمین برداشت شود تا فلزات مورد نیاز از آن استخراج شود. اول بار مؤسسه منهتن Manhattan Institute که در خصوص آب و هوا و آلودگی تحقیق می کند در سال 2020 تحلیل های خود را در این زمینه منتشر کرد.

پیتر نیومن استاد دانشگاه کرتن استرالیا در مصاحبه با آژانس فرانس پرس  این آمار و ارقام را « به شدت اغراق آمیز» توصیف کرده و می گوید مقدار خاک استخراج شده بستگی به جغرافی و نوع باتری دارد و خیلی با هم فرق دارند.

استخراج آثار دیگری دارد که خیلی فوری نیست و کاملا هم به آب و هوای جهانی ربط ندارد. حدود 70 درصد از کوبالت مورد نیاز باتری خودرو از کشور جمهوری دموکراتیک کنگو به دست می آید که به کارگماردن کودکان در معادن آن هم به ثبت رسیده است. بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی اکثر مواد خام برای ساخت باتری در اختیار کشور چین است که تأمین این مواد را به یک نگرانی راهبردی تبدیل کرده است.

گئورگ بیکر Georg Bieker محقق ICCT‌ مستقر در برلین می گوید حفاری زمین برای استخراج نفت کمتر از استخراج فلزات مورد نیاز برای باتری خسارت به بار نمی آورد.

بر اساس پنل بین حکومتی سازمان ملل در خصوص تغییرات آب و هوا، ریسک ها و مخاطرات ناشی از آلاینده های گلخانه ای به مراتب بیشتر از مخاطرات استخراج فلزات از زمین است.

بیکر می گوید: «درخواست به جایی است که بهبود حاصل شود برای مثال همان طور که در استانداردهای داوطلبانه یا اجباری مد نظر قرار گرفته، الزاماتی وجود دارد که باید در مقررات نظارت بر تأمین باتری اتحادیه اروپا لحاظ شود. با این حال، آثار محیط زیستی و اجتماعی گرمایش زمین فاجعه بار است و قابل مقایسه با مخاطرات استخراج مواد خام از زمین نیست.»

پیامدهایی که بارش برف به ما آموخت

در ماه ژانویه هزاران خودرو در ویرجینای آمریکا در برف ماندند. عکس ها و فیلم هایی به سمت شبکه های اجتماعی سرازیر شد که نشان می داد خودروهای برقی به سرعت شارژ باتری خود را از دست می دهند و ترافیک را سنگین تر می کنند.

در یکی از متن های انتقادی نسبت به خودروهای برقی آمده بود: «مردم در خودروهای شان در هوای برفی در شرایطی قرار گرفتند که بخاری خودروها دیگر کار نمی کرد و ایستگاه شارژ باتری را هم که نمی شد نزد آنان برد. این خودروهای برقی در راه مانده، مانعی برای تردد خودروهای بنزینی هم می شدند.»

این شد که چند سازمان برای یافتن حقیقت، به آزمایش پرداختند تا صحت این ادعا را بسنجند. آنها هیچ شواهدی نیافتند که نشان دهد خودروهای برقی در طوفان و یخبندان وضعیت خیلی بدتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند. البته در سال 2015 امریکن کمیکال American Chemical Society در سال 2015 نتایج پژوهشی را منتشر کرد که که نشان می داد مصرف الکتریسته در خودروهای برقی در شرایط سرما بالاتر می رود. اما کارشناسان می گویند خودروهای بنزینی برای ایجاد گرما باید حتماً موتور روشن داشته باشند و بنزین مصرف کنند تا گرما ایجاد کنند، در حالی که خودروهای برقیِ در راه مانده، فقط نیاز به گرم نگه داشتن داخل کابین دارند و در نتیجه مصرف الکتریسته آنها محدود و کمتر است.

مجله ی بریتانیای Which? تستی را روی خودروی برقی شاسی بلند در یک محیط شبیه سازی شده ترافیک انجام داد که در آن رادیو، سامانه تهویه هوا و گرمایش داخل کابین، گرمکن صندلی، چراغ های جلو و یک تبلت متصل به باتری در حال پخش فیلم روشن بودند. بر اساس اندازه گیری های انجام شده این مصرف باتری فقط در هر یک ساعت 2 درصد به مصرف باتری خودرو می افزاید که معادل پیمایش 8 مایل است و کاملاً قابل چشم پوشی است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها