کد خبر : 76148

این لاستیک خودرو بلوتوث هم دارد

این لاستیک خودرو بلوتوث هم دارد

تیمی از پژوهشگران دانشگاه کانسای با همکاری شرکت فالکن به سرپرستی پروفسور هیروشی تانی موفق به توسعه یک دستگاه الکترونیکی برای نظارت دقیق بر فرسودگی لاستیک خودروها شده اند.

به گزارش خودروتک به نقل از سیناپرس، با وجود تمام صحبت هایی که در مورد چگونگی نیاز به خودروهای بدون راننده برای کاهش میزان تصادفات وجود دارد، به نظر می رسد هنوز هم فاصله زیادی برای بهبود ایمنی خودروهای معمولی وجود دارد. در این میان وضعیت تایر برای رانندگی ایمن حیاتی است، اما منصفانه است که بگوییم برای بسیاری از رانندگان، بررسی فعال لاستیک ها در لیست اولویت قرار ندارد.

اگر ساییدگی لاستیک مورد توجه قرار نگیرد یا نادیده گرفته شود، می تواند نتایج مرگباری در پی داشته باشد. آزمایش های انجام شده توسط مجموعه Continental در میدان آزمایشی MIRA در نزدیکی Nuneaton نشان داد که  فاصله توقف در جاده های خیس، به‌ محض کاهش سایش تایر به زیر ۳ میلی ‌متر به‌طور چشمگیری افزایش می ‌یابد.

این فناوری جدید  پایش خوردگی لاستیک نیازی به باتری نداشته و در عوض، یک سیستم کوچک متصل به داخل تایر، الکتریسیته ساکنی تولید می کند تا نیروی مورد نیاز حسگر تایر را تامین کند. این حسگرها  می توانند سیگنال داده را با استفاده از بلوتوث کم انرژی به سیستم های الکترونیکی خودرو منتقل کند. به گزارش سیناپرس،گفتنی است داخل دستگاه برداشت انرژی توسط دو لایه لاستیک پوشیده شده با یک فیلم قرار دارد که یک الکترود منفی و مثبت ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، با تغییر شکل لاستیک، دو لایه به هم ساییده شده و الکتریسیته ساکن تولید می کنند.

در این فناوری، مجموعه‌ای از دروگرها در یک خط در سراسر بدنه لاستیک چیده شده‌ اند، و همانطور که تایر در امتداد جاده می ‌چرخد، هر کدام ولتاژ کمی تولید می ‌کنند. تغییر شکل موج ولتاژ بین آن ها نشان دهنده تغییر در ردپای تایر در هنگام فرسودگی تایر است.

این سیستم را می توان در لاستیک  خودروهای معمولی گنجاند تا در مورد لاستیک های بیش از حد فرسوده هشدار دهد. به گزارش سیناپرس،در خودروهای هوشمند نیز، سیستم نظارت بر فرسودگی تایرها و همچنین سامانه ویژه  TPMS می تواند ابزار مفیدی برای اپراتورهای ناوگان و مالکان این محصولات باشد.

به گزارش سیناپرس، بودجه این پروژه که از سال ۲۰۱۹ شروع شد، توسط آژانس علم و فناوری ژاپن تامین شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها