کد خبر : 75986

خودرو بنز GLE43 گذر موقت هم به تهران رسید + عکس

خودرو بنز GLE43 گذر موقت هم به تهران رسید + عکس

به تازگی یک دستگاه مرسدس بنز GLE43 گذر موقت هم وارد کشور شده است.

به گزارش خودروتک، خودرو گذرموقت در حقیقت شیوه ای از پلاک کردن و شناسنامه دار کردن خودرو برای خودروهایی است که قصد سفر زمینی یا عبور از ایران را دارند. با این حال خودرو گذر موقت اکنون به راهکاری برای استفاده کوتاه مدت از خودروهایی تبدیل شده که واردات آنها به کشور ممنوع است. عشق ماشین ها با خودرو گذر موقت برای مدتی هر چند کوتاه لذت سوار شدن خودروهای روز دنیا را تجربه می کنند. دوره مجاز برای تردد خودرو گذر موقت معمولا سه ماه است. پلاک خودرو گذر موقت برای دوره محدودی قابل تمدید کردن است.

بنز GLE43 گذر موقت در تهران

این روزها تب آوردن ماشین گذر موقت دوباره بالا گرفته است و البته مدل های مختلف مرسدس بنز بیشتر از بقیه خودروها وارد کشور شده اند. پس از چهار دستگاه مرسدس بنز AMG GTS حالا شاهد ورود یک دستگاه مرسدس بنز GLE43 گذر موقت هم هستیم.

مدل GLE یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای مرسدس بنز در جهان به حساب می آید.

عکس ها از حسن رزاقی

خودرو گذر موقت مرسدس بنز GLE43

خودرو گذر موقت مرسدس بنز GLE43

خودرو گذر موقت آخرین راهکار ماشین بازها

در شرایطی که قوانین در حال حاضر اجازه واردات خودرو را به کشور نمی دهند و پیش از آن خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی ممنوع الورود شدند، آوردن خودرو با پلاک گذر موقت آخرین راه حل ماشین بازها برای سوار شدن خودروهای جذاب و روز دنیا است. هر چند این مدل ماشین بازی نیازمند سرمایه زیاد و البته دادن ضرر و زیان است. چرا که معمولا خودروهایی که در کشورهای همسایه خریداری شده و پس از طی کردن دوران تردد گذر موقت خود وقتی به مبدا باز گردانده می شوند با افت قیمت خریداری شده و این ما به التفاوت پولی است که از جیب عشق ماشین ها می پرد. با این حال علاقه به خودروهای خاص موجب شده تا بسیاری این ضرر و زیان را پذیرفته و برای خود خودرو گذر موقت وارد کنند.

تاریخچه خودرو گذر موقت در ایران

اختصاص پلاک گذر موقت چیز جدیدی نیست و همواره خودروهای خارجی برای سفر به ایران می توانستند از این تسهیلات استفاده کنند. اما تبدیل شدن آوردن خودرو گذر موقت برای ماشین بازی به کشور به نیمه دهه 80 باز می گردد. از سال 84 و 85 به این سود بود که رفته رفته عشق ماشین ها این روش را به نوعی کشف کردند! در آن زمان به دلیل آنکه قیمت دلار نیز بسیار پایین بود طیف بیشتری می توانستند خودرو گذر موقت آورده و برای دوره های سه ماه و شش ماهه لذت سواری آن را بچشند. دو خودرو فورد موستانگ و شورولت کامارو هم صدر جدول ورود گذر موقت ها را در آن دوران به خود اختصاص داده بودند. قیمت پایین این خودروها در کشورهای همسایه موجب می شد تا مخاطب بیشتری داشته باشند. در سطوح قیمتی بالا نیز دو خودرو فراری و لامبورگینی بیشتر از دیگر خودروها در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 به صورت گذر موقت وارد کشور می شدند.

علت محبوبیت واردات خودرو گذر موقت

برخلاف خودروهایی که به صورت دائم و برای دریافت پلاک ملی وارد کشور می شدند و مجموعه گسترده ای شرایط و ضوابط و استانداردها را باید برای صدور مجوز واردات داشته باشند، ورود خود به صورت گذر موقت عملا نیازمند هیچ شرایطی نیست و هر خودرویی با هر حجم موتور، سال ساخت ، نوع سوخت و قیمت را می توان به صورت گذر موقت سوار شد. این باز بودن دست افراد در انتخاب خودرو یکی از عوامل مهم در محبوبیت خودرو گذر موقت است.

شرایط و قوانین واردات خودرو گذر موقت

هر چند دست فرد مایل به آوردن خودرو گذر موقت در انتخاب نوع و مدل خودرو باز است، اما آوردن خودرو گذر موقت به همین سادگی هم نیست. بلکه مشمول ضوابط سفت و سخت گمرکی می شود که باید مرحله به مرحله کار جلو برود و مجوزهای لازم اخذ شود.

در زیر شرایط و ضوابط واردات خودرو گذر موقت را مشاهده می کنید:

تضمین مورد نیاز برای ورود خودرو، سه برابر ارزش خودرو خواهد بود. این رقم به صورت سپرده نقدی دریافت می‌شود.

فروش و اجاره این خودروها توسط دلالان ممنوع و غیرقانونی است.

ورود پورشه، بوگاتی، هامر، مازراتی و خودروهای تشریفاتی به کشور ممنوع است.

پایان مهلت سه ماهه و عدم پیگیری، مصداق قاچاق است.

مسافران ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج به جواز بین‌المللی (کارنه دوپاساژ) نیاز دارند. 

براساس ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ آن،‌ مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند با خودرو شخصی خود وارد کشور شوند.

مسافران برای دریافت مجوز باید جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) را از کانون‌های جهانگردی دریافت کنند.

با استفاده از مجوز عبور، مسافران غیر مقیم ایران می‌تواند به مدت ۳ ماه و بدون اظهارنامه یا تایید وجه الضمانی به گمرک از خودرو شخصی خود در داخل کشور استفاده کنند.

طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مرکز می‌تواند با توجه به درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه او، مدت استفاده از خودرو در داخل کشور را تا پایان مجوز تمدید کند.

مسافران در صورتی می‌توانند از این مقررات استفاده کنند که قبل از ورود به کشور، حداقل ۳ ماه در خارج اقامت داشته باشند.

مدت زمان مجاز تردد خودرو گذر موقت

همانگونه که از نامش پیداست پلاک گذر موقت به مانند هر چیز موقتی دیگر مدت زمان استفاده مشخصی دارد و پس از طی شدن آن دوره از اعتبار ساقط می شود. دوره‌ تردد مجاز خودرو گذر موقت سه تا شش ماهه است. درصورتی که افراد پس از گذشت این زمان خودرو زا به گمرک تحویل ندهند برای راننده اخطاریه صادر می‌گردد و تا ۱۰ روز فرصت دارد که خودرو را به گمرک تحویل دهد در غیر این صورت مجرم شناخته شده و برای او پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها