کد خبر : 7563

فناوری جادویی نیسان برای دنیای واقعی

فناوری جادویی نیسان برای دنیای واقعی

فناوری I2V نیسان را می‌توان نوعی واقعیت افزوده قلمداد کرد که با نمایش گرافیکی داده‌ها و ایجاد تصاویر مجازی، فضایی شبیه بازی‌های ویدیویی پدید می‌آورد.

به گزارش خودروتک، نیسان می‌خواهد شیشه جلو خودرو را به پورتال دنیای مجازی تبدیل کند. این خودروساز ژاپنی در نمایشگاه CES  امسال (18 تا 21 دی) فناوری جدیدی رونمایی خواهدکرد که آن را «نامرئی به مرئی» یا invisible-to-visible (به‌طور خلاصه I2V) نامیده است. فناوری مرئی‌ساز یا I2V، اطلاعات را از حسگرهای تعبیه شده روی خودرو و نیز از شبکه ابری متصل به خودرو گردآوری کرده و آن‌ها را در محدوده دید راننده به نمایش درمی‌آورد. می‌توان I2V را نوعی واقعیت افزوده (AR) قلمداد کرد که در مقیاسی وسیع‌‌تر پیاده‌سازی شده است.

نقطه اتکای I2V سامانه‌ای موسوم به Omni-Sensing (حس فراگیر) است که همچون مرکزی برای داده‌های مرتبط عمل می‌کند. این داده‌ها به‌صورت گرافیکی و شناور در اطراف اشیا به نمایش درمی‌آیند – درست مثل بازی‌های ویدیویی. راننده همچنین می‌تواند به محیط مجازی ویژه‌ای متصل شود که بین دیگر کاربران نیسان مشترک است و نیسان آن را متاورس (Metaverse) نامیده است. رانندگان در این محیط مجازی به‌شکل آواتارهایی ظاهر می‌شوند که درون خودروشان نشسته‌اند.

نیسان مدعی است که این فناوری کاربردهای احتمالی زیادی دارد. مثلا اگر بیرون باران ببارد، I2V می‌تواند تصویر هوایی آفتابی را درون خودرو بتاباند. رانندگان همچنین می‌توانند با راهنماهای محلی تماس بگیرند تا درباره مناطقی که در آن‌ها رانندگی می‌کنند اطلاعات کسب کنند؛ یا می‌توانند طی تماس با مربیان رانندگی از آن‌ها برای تقویت مهارت‌های رانندگی خود کمک بگیرند.

طبق گفته نیسان، خودروها نیز با بهره‌گیری از این فناوری می‌توانند درباره مخاطرات پیش رو مثل دید ناکافی یا سطوح ناهموار جاده به رانندگان هشدار دهند. همچنین می‌توانند برای دور زدن ترافیک، مسیرهای جایگزینی را به راننده پیشنهاد کنند.

البته، مشخص نیست که قابلیت‌های یادشده در دنیای واقعی چطور عمل خواهندکرد. نیسان در CES امسال، برای معرفی I2V از ماکت فضای داخل خودرو و نیز سربند واقعیت افزوده بهره خواهدبرد. کاربران از طریق حسگرهای ویژه‌ای راهبری خواهندشد تا مثلا در فروشگاهی شلوغ فضای پارک خالی پیدا کنند و یا در پیست سرعت، با آواتار راننده‌ای حرفه‌ای مسابقه دهند.

حتی اگر I2V بتواند به‌نحوی در دنیای واقعی به کار گرفته شود، احتمالا حواس راننده را پرت خواهدکرد. رانندگان همین حالا هم برای اینکه حواس‌شان را جمع رانندگی کنند به‌اندازه کافی مشکل دارند. به نظر می‌رسد که این فناوری برای خودران‌های آینده که نیسان و دیگر خودروسازان مشغول ساخت و ترویج‌شان هستند، مناسب‌تر است.

منبع: جی اس ام

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها