کد خبر : 75001

همکاری جدید نیسان و ناسا

همکاری جدید نیسان و ناسا

نیسان با همکاری ناسا روی باتری جدیدی برای خودروهای برقی کار می کند که می تواند سریع تر شارژ شود، در عین حال سبکتر و ایمن تر است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، این باتری که تماماً حالت جامد دارد، به قدری باثبات است که می تواند در پیس میکرهای قلب هم به کار رود. اندازه آن نصف باتری های کنونی است و برای شارژ کامل فقط به 15 دقیقه وقت نیاز دارد.

کازوهیرو دویی Kazuhiro Doi  قائم مقام نیسان می گوید همکاری خودروسازان با پروژه های فضایی ایالت متحده و تعامل با دانشگاه سن دییگوی کالیفرنیا، این فرصت را ایجاد کرد که مواد مختلف مورد آزمایش قرار گیرند. «هم نیسان و هم ناسا به یک نوع مشابه از باتری ها نیاز دارند.»

نیسان و ناسا از یک بانک اطلاعاتی مشترک استفاده می کنند که در اصطلاح به آن «پلتفرم انفورماتیک مواد اصلی» original material informatics platform می گویند که در آن ترکیب های مختلف از میان صدها هزار ماده شیمایی با هم مورد آزمایش قرار میگیرند تا بهترین حالت را بیابند.

هدف اصلی از این پژوهش ها اجتناب از مواد بسیار گران قیمت و بسیار نادر است. در حال حاضر مواد مورد نیاز برای تولید باتری های لیتیم-آیون همین دو ویژگی ناخواسته [نایاب و گران بودن] را دارند.

نیسان روی تجربه های تاریخی خود در باره خودروهای برقی لیف Leaf را به کار خواهد گرفت که از سال 2010 تا به حال در نیم میلیون دستگاه خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. هر چند که فناوری جدید نیسان و ناسا با فناوری به کار رفته در لیف تفاوت کامل دارد.

لیف تاکنون در جاده ها حادثه دلخراش ایجاد نکرده است و بخش های مهمی از فناوری خودروهای برقی جدید با قدیم مشترک باقی می ماند. از جمله لمینیشن پیل های باتری که در نسل جدید تغییر نکرده است.

شایسته یادآوری است که تویوتا، فولکس، جنرال موتورز و فورد هم در حال پژوهش روی باتری های حالت جامد هستند. اخیراً جنرال موتورز و هوندا هم اعلام کرده بودند که روی نسل بعدی خودروهای برقی کار می کنند.

اما کُنیو ناکاگورو قائم مقام اجرایی نیسان می گوید که این خودروساز ژاپنی به شدت رقابت پذیر است و باتری جدید آن «قواعد بازی را تغییر خواهد داد».

رقبت به خودروهای برقی در حال گسترش است چون سوخت های فسیلی را عامل اصلی تغییرات آب و هوا و گرمایش می بینند. بازیگران بخش خودروهای برقی مثل تسلا و وایمو هم در این رقابت سخت در حال کوشش هستند.

نیسان موتور که مقر اصلی آن در یوکوهامای ژاپن است سخت در تلاش است که روزگار رسوایی کارلوس قصن، سوپراستار سابق ادغام رنو-نیسان را پشت سر بگذارد. وی در سال 2018 به اتهام سوءرفتار مالی در ژاپن دستگیر شد و در اواخر 2019 از ژاپن به زادگاه خود در لبنان گریخت. لبنان هم هیچ قرارداد استرداد مجرمان با ژاپن ندارد. قصن می گوید که جرمی مرتکب نشده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها