کد خبر : 74595

چالش های استخراج لیتیوم برای باتری خودروهای برقی

چالش های استخراج لیتیوم برای باتری خودروهای برقی

آمریکا برای دستیابی به منابع تازه لیتیوم به عنوان سبک وزن ترین فلز جهان، هم زمان با افزایش تقاضا برای تولید باتری های شارژی برای استفاده در خودروهای برقی تلاش می کند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا؛ لیتیوم که بیش از ۲۰۰ سال پیش در سوئد کشف شد، به همراه ترکیباتش در تقریبا همه چیز از داروهای روانپزشکی گرفته تا روغن های گریس روانکاری استفاده می شود، اما توجه و نیاز به لیتیوم در سالیان اخیر به علت کاربرد آن در تولید باتری های قابل شارژ برای خودروهای برقی و هیبریدی، ماشین های چمن زنی، ابزار و تجهیزات برق و غیره، به شدت افزایش یافته است.

تقاضای جهانی لیتیوم در ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۵۰ هزار تن بوده که برآوردها نشان می دهد تا ۲۰۳۰ میلادی ۶ برابر شود. بیشتر معادن لیتیوم جهان در آمریکای جنوبی و استرالیا قرار دارد و چین نیز بر زنجیره عرضه باتری های لیتیوم - یون در جهان تسلط دارد. ایالات متحده با وجود در اختیار داشتن نزدیک به چهار درصد ذخایر لیتیوم جهان، تنها کمتر از ۲ درصد این ماده را تولید می کند که بزرگ ترین ذخایر آن در شیلی قرار دارد.

به علت نیازمندی ایالات متحده به مقدار بسیار زیادتر لیتیوم برای دستیابی به اهداف انرژی پاک که در پیمان های بین المللی متعهد شده، صنایع استخراج و فرآوری این ماده شیمیایی با وجود رویارویی با انبوه مشکلات ایجاد شده از سوی هواداران محیط زیست، گروه های بومیان و مقررات دولتی، گسترش می یابد و طرح های تازه و بالقوه استخراج لیتیوم و تولید این ماده در ایالت های مختلف مانند مین، کارولینای شمالی، کالیفرنیا و نوادا در مراحل گوناگون اجرا قرار دارد.

 

گسترش تولید لیتیوم در داخل ایالات متحده، مستلزم اقداماتی است که گروه های هوادار بومیان و زیست بوم، به شدت با آن مخالفت می کنند. هر چند افزایش تولید لیتیوم در دراز مدت با حذف خودروهای مصرف کننده سوخت فسیلی، به سود محیط زیست کره زمین خواهد بود.

ساخت نیم میلیون جایگاه شارژ خودروی های برقی، بخش قابل توجهی از اهداف زیرساختی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را تشکیل می دهد، هر چند اجرای این طرح و رشد کارخانه های ساخت خودروهای برقی مانند تسلا، مستلزم دستیابی به لیتیوم بسیار بیشتری برای تولید این گونه باتری هاست.

بومیان آمریکا ساکن در شمال ایالت نوادا با اعتراض به ایجاد یک معدن تازه که میلیون ها تن لیتیوم تولید خواهد کرد، به دلیل قرارگرفتن در زمین های مقدس آنها، خواستار تعطیل شدن آن شده اند. این نخستین طرح استخراج لیتیوم در سرزمین هال فدرال است که در ۶۰ سال گذشته مجوز دریافت کرده است.

شرکت لونیر استرالیا نیز قصد استخراج یک معدن بزرگ لیتیوم را در نوادا دارد که پیش بینی می شود نزدیک به ۲۰ هزار تن لیتیوم تولید کند که برای تولید سالانه باتری برای صدها هزار خودروی برقی کفایت کند.

معادن لیتیوم چالشی برای هواداران محیط زیست به شمار می روند، زیرا از یک سو در دراز مدت از میزان انتشار کربن در جو زمین می کاهند، اما در عوض اثرهای منفی سنگینی بر زیست بوم و جوامع محلی دارند و ممکن است کیفیت آب و دامداری را در برخی ایالت ها از بین ببرند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها