کد خبر : 74250

تویوتا و مزدا بازار آمریکا را قبضه خواهند کرد

تویوتا و مزدا بازار آمریکا را قبضه خواهند کرد

یک دهه بعد از ناپدید شدن مزدا موتور از کف کارخانه های فورد در میشیگان، این خودروساز ژاپنی در حال برخواستن از خاکستر خود است اما این بار با کمک هموطن خود تویوتا این کار را انجام می دهد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، زمانی که اولین کراس اورهای سی ایکس-50 مزدا از خطوط مونتاژ کارخانه آلاباما در اولین ماه سال میلادی 2022 بیرون آمد، از تمام بهره وری، اثربخشی و کارآمدی دو کمپانی ژاپنی [تویوتا و مزدا] بهره برده است و هر دو خودروساز ژاپنی به کاهش بیرحمانه هزینه و تولید هوشمندانه و با کیفیت بالا معروف هستند.

برای مزدا، تولید در خاک آمریکا با کمک تویوتا که دانش عمیقی از تولید محلی در آن کشور دارد و در طول چند دهه برای خود آبرو و قابلیت اطمینان نزد مشتریان به دست آورده، قواعد بازی را عوض خواهد کرد و فروش مزدا در دومین بازار بزرگ دنیا [بعد از کشور چین] با جهش مواجه خواهد کرد.

ماساشی آیهارا Masashi Aihara رئیس شرکت سازنده مزدا تویوتا در آمریکا موسوم به آم.تی.ام Mazda Toyota Manufacturing U.S.A. در مصاحبه با رویترز گفته است: «مزیت عظیمی برای ما است که از تجربه بسیار گسترده تویوتا در ایالات متحده بهره مند شویم.»

با این که جوینت ونچر [سرمایه گذاری] 50-50 تویوتا و مزدا بیشتر شبیه داوود و جالوت است [کنایه از این که مزدا در مقابل تویوتا بسیار کوچکتر است] به نظر می رسد که تویوتا هم از مهارت های شکل گرفته در خودروسازان کوچکتر بی بهره نخواهد ماند.

رقابت در صنعت خودرو همیشه داغ بوده اما حال کمپانی های فعال در عرصه الکترونیک و موبایل مثل سونی و اَپل هم سهمی از این صنعت می خواهند. حتی غول عظیمی مثل تویوتا هم از داشتن سهم در کمپانی هایی مثل مزدا، سوزوکی و سوبارو–هرچند سهم اقلیت- بی نیاز نیست.

آیهارا که از کهنه کاران صنعت خودرو است و 38 سال در مزدا تجربه دارد می گوید انتخاب او برای هدایت سرمایه گذاری 2.3 میلیارد دلاری با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه در سال نشان از آن دارد که یادگیری و کسب تجربه دوطرفه است [علاوه بر مزدا، تویوتا هم از این شراکت یادگیری و تجربه کسب خواهد کرد.] او می گوید: «تحت هدایت [اکیو] تویودا، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره تویوتا، این خودروساز ژاپنی همواره به دنبال تغییر و تحول است و (با انتصاب این جانب در این پست) می خواهد بگوید اگر می توان از مزدا یاد گرفت، الان بهترین فرصت است.»

کارخانه هانتسویل Huntsville در آلاباما که سال گذشته [2021] افتتاح شد، طوری طراحی شده که می تواند محصولات برقی آینده را هم تولید کند و اولین محصولات آینده مزدا از این کارخانه بیرون خواهند آمد. خط مونتاژ این کارخانه به قدری انعطاف پذیر است که می تواند به راحتی همزمان محصولات مزدا و تویوتا را روی یک خط تولید کند.

آیهارا می گوید: «زمانی رسیده است که هر دو شرکت [مزدا و تویوتا] به این نتیجه رسیده ایم که کارها را فقط از روی عادت انجام می دهیم و در بعضی موارد، روش های هیبریدی [دورگه] وجود دارد که می تواند برای هر دو مفید واقع شود. در مزدا ما به این قابلیت نرسیده بودیم.» البته این شیوه معضلات خاص خودش را هم دارد.

در حال حاضر کارخانه مشترک مزدا-تویوتا 900 کارگر دارد در حالی که برای تک شیفت شدن آن نیاز به 4000 نیروی انسانی دارد. مزدا علاقه دارد که تا اواسط دهه [سال 2025] ظرفیت تولید خود در خاک آمریکا را 30 درصد افزایش داده وبه 450 هزار دستگاه برساند.

آموزش 6 تیم مشترک از مزدا و تویوتا در کارخانه های ژاپن به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و از ریل خارج شد. حالا آموزش مشترک این تیم ها در کارخانه های آمریکا از جمله کنتاکی دنبال می شود. آیهارا می گوید: «هدف نهایی از این مأموریت، افزایش رشد و کسب و کار در بازار آمریکا است.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها