کد خبر : 73905

بحران اوکراین چطور روی خودروهای برقی تاثیر می گذارد؟

بحران اوکراین چطور روی خودروهای برقی تاثیر می گذارد؟

پیش از شروع جنگ روسیه در اوکراین هزینه تولید و قیمت مواد خام به خاطر کمبود عرضه در برابر تقاضای در خودروهای برقی رو به افزایش بود،‌ اما حالا شدت بیشتری گرفته است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، رؤیای ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و سایر خودروسازان برای تولید مقرون به صرفه و ارزان خودروهای برقی دست نیافتنی تر شده است.

به گفته ی گرگوری میلر Gregory Miller تحلیل گر بنچمارک مینرال اینتلیجنس Benchmark Mineral Intelligence روند افزایشی قیمت عناصری همچون نیکل، لیتیم و سایر مواد تهدیدی برای کاهش قیمت باتری است که مهمترین بخش قیمت یک خودروی برقی را تشکیل می دهد. اهمیت این موضوع بالاتر از معضلاتی است که صنعت تأمین بعد از شیوع کرونا و کمبود تراشه با آن مواجه شده است.

میلر می گوید: «افزایش قیمت مواد خام روی زمانبندی مقرون به صرفه شدن خودروهای برقی نسبت به بنزینی تأثیر دارد که در مجموع روی گسترش خودروهای برقی اثر می گذارد.»

موضوع جنگ در اوکراین باعث شده است که قیمت آلومنیم و نیکل به بالاترین رکورد خود در چند سال گذشته برسد و دلیل آن این است که روسیه یکی از تولیدکنندگان اصلی این مواد خام است و با این جنگ تأمین این عناصر دچار وقفه های طولانی خواهد شد. از پایان سال 2021 تا به حال یعنی کمتر از یک فصل قیمت لیتیم دوبرابر شده و تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

نورنیکل Nornickel بزرگترین شرکت معدنی روسیه تولید 20 درصد از نیکل خالص دنیا را در اختیار دارد که برای ساخت باتری های خودروهای برقی کاربرد دارد. روسیه یکی از تأمین کنندگان آلومینیم دنیا است که در تولید باتری مورد نیاز است.

بدون تردید، قیمت نفت که به بالاترین قیمت خود از سال 2008 رسیده، می تواند تعادل را به هم بزند چون گرایش و علاقه را به خودروهای برقی افزایش می دهد به ویژه در سال های گذشته آمار نشان داده است تقاضا برای خودروهای پرمصرف بنزین سوز از جمله شاسی بلند،‌ وانت و پیکاپ روند کاهشی نداشته است.

افزایش قیمت خودروهای برقی در سال گذشته از جمله قیمت تسلا و استارت آپ ریویان از یک جهت دیگر هم اهمیت دارد چون مصرف کنندگان را برای خرید خودروهای گران برقی دچار تردید می کند مخصوصاً که هنوز مردم دنیا به طور کامل از خودروهای برقی استقبال نکرده اند چون هنوز امتحان خود را به طور کامل پس نداده است.

متوسط قیمت خودروهای برقی فروخته شده در بازار آمریکا در ماه ژانویه 63 هزار دلار بوده است که 35 درصد بالاتر از متوسط قیمت خودرو در کل صنعت است. بر اساس اطلاعات منتشر شده کاکس اتومتیو در حال حاضر متوسط قیمت خودروها در بازار آمریکا 46 هزار دلار است. به گفته ی کاکس اتومتیو، در حال حاضر مهمتر از دغدغه در راه ماندن خودروهای برقی، قیمت بالای آن در بازار است.

میشل کربس Michelle Krebs از کاکس اتومتیو می گوید: «هر عاملی که باعث افزایش قیمت خودروهای برقی شود، مانع گسترش آن خواهد بود.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی، سال 2021 حدود 9 درصد از فروش کل خودروهای جهانی از نوع خودروهای برقی بوده است و به پیش بینی مؤسسه آلیکس پارتنرز AlixPartners تا سال 2030 سهم خودروهای برقی از فروش کل خودروی جهانی به 24 درصد خواهد رسید.

خیلی از مشتریان خودروهای برقی خود را برای افزایش 500 دلاری خودروهای مورد نظر خود آماده نکرده اند. با این که با رسیدن به مقیاس های بزرگتر، باید قیمت کل خودروهای برقی روند کاهشی داشته باشد.

در حال حاضر بیشتر خودروسازان مشتریان خودروهای لاکچری را هدف قرار داده اند در حالی که برای گسترش خودروهای برقی باید این خودروها در حد توان قشر متوسط جامعه باشد.

از دسامبر 2020 شرکت خودروسازی تسلا برای ارزان ترین خودروی برقی خود یعنی مدل3 قیمت را با 18 درصد افزایش به 44,990 دلار رسانده است. همه این عوامل باعث شد که ایلان ماسک اعلام کند که دیگر رؤیای تولید خودروهای برقی 25 هزار دلاری را دنبال نمی کند.

معضل دیگری که در سال گذشته به وجود آمد این بود که نمایندگی های فروش و خرده فروشان خودرو در بازار آمریکا به دلیل کمبود تراشه، قیمت خودروهای برقی را بالاتر از قیمت کارخانه عرضه کرده اند. طوری که کمپانی های هیوندایی کره و فورد آمریکا به نمایندگی های خود در این زمینه هشدار دادند.

استارت آپ ریویان نیز هفته گذشته قیمت خودروهای خود را 20 درصد افزایش داد که به ارزش سهام آن لطمه وارد کرد. حتی از ترس کنسل کردن مشتریان قیمت خودرو را برای کسانی که پیش خرید کرده بودند افزایش نداد.

استارت آپ دیگر بازار آمریکا یعنی لوسید هنوز قیمت خودروهای خود را افزایش نداده اما شری هاوس Sherry House معاون مالی این شرکت ماه پیش گفته بود که در حال تجزیه و تحلیل قیمت تمام شده است.

در چین افزایش قیمت لیتیم روی خودروسازان گریت وال و وولینگ هونگ فشار ایجاد کرده اما آنها هم دیگر جایی برای افزایش قیمت محصولات خود را ندارند.

این وضعیت برای استارت آپ ها شدت بالاتری دارد. برت اسمیث Brett Smith از مرکز تحقیق اتومبیل می گوید: «اگر شرکت کوچکی باشید، توان آن را ندارید که به تأمین کنندگان خود بگویید قیمت خود را پایین بیاورند.»

باتری سازان معمولاً قراردادهای طولانی با خودروسازان دارند و افزایش قیمت آنها به معنی افزایش قیمت مواد خام است. شرکت ال جی انرژی که باتری های تسلا و جنرال موتورز را تأمین می کند می گوید 70 تا 80 درصد باتری را مواد خام تشکیل می دهد.

به گفته ی بنچمارک مینرال اینتلیجنس می گوید قیمت پیل های لیتیم آیون از اواخر سال 2021 شروع به افزایش کرده که دلیل آن افزایش قیمت مواد خام است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها