کد خبر : 73823

ناگفته هایی درباره عملکرد خودروهای برقی در برف و سرما

ناگفته هایی درباره عملکرد خودروهای برقی در برف و سرما

تعداد مردم بیشتری در دنیا به خرید خودروهای برقی روی آورده اند، اما حالا که زمستان سپری شده،‌ صاحبان خودروهای برقی تجربه کرده اند که زمستان پیمایش به از ازای هر بار شارژ را کاهش می دهد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که گسترش خودروهای برقی به قدر کافی با چالش و موانع مهمی روبه رو هست، از قیمت بالاتر خودروهای برقی نسبت به همتایان بنزینی گرفته تا عدم گسترش جایگاه های شارژ در سراسر کشور، طولانی بودن فرایند شارژ و از همه مهم تر «اضطراب پیمایش» یا به عبارت ساده تر در راه ماندن به خاطر خالی شدن شارژ باتری از مهمترین چالش های فعلی گسترش خودروهای برقی هستند.

زمانی که مشتری در زمستان متوجه می شود که میزان پیمایش به ازای هر بار شارژ به اندازه اعلام شده توسط سازمان های ناظر از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست تحت عنوان «EPA برآورد شده» نیست، به اعتماد و حس اطمینان مشتری لطمه وارد می کند.

اما این حقیقت را باید در نظر داشت که در سرمای زمستان پیمایش اکثر خودروهای برقی به ازای شارژ کاهش چشمگیری پیدا می کند که در برندهای مختلف شدت و ضعف متفاوتی دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط فدراسیون اتومبیل نروژ Norwegian Automobile Federation در کشور نروژ، جایی که نیمی از خودروها هیبریدی قابل شارژ با پریز برق یا در اصطلاح پلاگین هستند، تست ها نشان داده است که حداقل 20 درصد پیمایش با هر بار شارژ در زمستان کمتر از تابستان است.

انجمن مهندسی خودرو [آمریکا] معروف به تریپل اِی مشخص کرده است که در زمستان به دلیل روشن کردن بخاری خودرو با آخرین درجه،‌ پیمایش خودروها به ازای هر بار شارژ 41 درصد کاهش پیدا می کند.

کانزومر ریپورتس  Consumer Reports‌هم به مشتریان توصیه می کند در مناطق سردسیر که زمستان سختی را پشت سر می گذارند، بهتر است برندهایی خریداری شوند که باتری بزرگتری و پیمایش بالاتری دارند.

آنا استفانوپلو Anna Stefanopoulou مدیر گروه انرژی دانشگاه میشیگان در مصاحبه با وایرد Wired گفته است: «باتری ها مثل آدم هستند. چون بهترین دما برای فعالیت آنها در دامنه 40 تا 115 درجه فارنهایت [5 تا 45 درجه سانتیگراد] است. خارج این دامنه، نمی توان از آنها عملکرد بالایی انتظار داشت.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط کمپانی ریکارنت Recurrent هزاران خودروی برقی مورد بررسی قرار گرفته اند و مشخص شده است که خودروی تسلا مدل Y‌ بهتر از بقیه برندها پیمایش به ازای هر بار شارژ را در سرمای بالا حفظ می کند. چون سامانه های ترمودینامیکی آن پیشرفته تر هستند.

در دماهای پایین، واکنش های شیمیایی در پیل های باتری کُند می شوند. در نتیجه زمان بیشتری هم نیاز است تا باتری شارژ شود. گرم نگه داشتن کابین خودرو هم به صرف انرژی بیشتری از باتری نیاز دارد.

نوع رانندگی رانندگان هم تأثیر دارد، برخی از رانندگان پرگازتر از سایرن رانندگی می کنند.

به رانندگان توصیه می شود که خودروی خود را به پریز وصل کنند، بعد خودرو را روشن کنند تا ابتدا موتور و داخل کابین گرم شود، بعد راه بیفتند. در درجه حرارت بهینه، موتور هم عملکرد بهتری پیدا میکند.

فورد در حال آپدیت نرم افزاری محصولات جدید خود است که با آن به رانندگان محصولاتش راهنمایی های لازم را ارائه می کند که دامنه پیمایش خودرو در زمستان را به حداکثر برسانند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها