کد خبر : 72694

موتور برقی کوئینیگزگ با 335 اسب بخار نیرو

موتور برقی کوئینیگزگ با 335 اسب بخار نیرو

شرکت خودروسازی سوئدی کوئینیگزگ Koenigsegg که ابرخودرو می سازد، سال ها است که مهد نوآوری در مهندسی است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، موتور برقی کوچک جدید کوئینیگزگ با 335 اسب بخار و حدود 600 نیوتن متر گشتاور برای خودروی جیمرا Gemera [که قیمت آن در سال 2021 حدود 1.7 میلیون دلار تعیین شده بود] طراحی شده که و کوآرک Quark نامگذاری شده است. کل پکیج این موتور 63 پوند [کمتر از 30 کیلوگرم] وزن دارد و برای آن که مقدار کوچکی این موتور برای بیننده قابل تصور شود، یک قوطی نوشابه کنار موتور گذاشته شده است.

برای ایجاد یک تعادل مناسب بین قدرت و گشتاور، موتورهای کوآرک این خودروساز ترکیبی از شار شعاعی و محوری radial- and axial-flux بهره برده است. خود شرکت خودروسازی کوئینیگزگ مدعی است که بهترین نسبت وزن-قدرت-گشتاور را در موتورهای کوآرک به دست آورده که در صنعت خودرو منحصر به فرد است.

اوج ارقام مرتبط به قدرت و گشتاور فقط تا 20 ثانیه در دسترس خواهد بود که در موتورهای برقی رایج است. بعد از 20 ثانیه این ارقام به 134 اسب بخار و 248 نیوتن متر کاهش می یابد. این عدد و رقم برای خودروی جیمرا بسیار مطلوب است چون این خودرو از سه موتور برقی بهره می گیرد که با سه سیلندر 600 اسب بخار ایجاد خواهد کرد.

دراگوس میهای پوستاریو Dragos-Mihai Postariu، رئیس طراحی موتور برقی کوئینیگزگ در بیانیه ای خبری گفته است: «موتور کوآرک برای تقویت دامنه ی سرعت-پایین طراحی شده، جایی که راننده نیاز به شتاب دارد. موتور درون سوز بنزینی به کار رفته در این خودرو هم روی دامنه سرعت-بالا تمرکز خواهد داشت.

معنی به کارگیری این موتور برقی در این خودرو از لحاظ عملکرد [قدرت، سرعت و شتاب] این است که جیمرا با قدرت بالایی شروع می کند و بدون کاهش قدرت و گشتاور  به 400 کیلومتر در ساعت می رسد.»

برای ساخت این موتور برقی، از فولادی استفاده شده که در صنایع هوافضا کاربرد دارد و همچنین فیبرکربن توخالی هم در آن به کار رفته است. این نوع فیبرکربن در فناوری ایرکور Aircore‌ روتورها کار برد دارد. این موتورهای برقی علاوه بر صنعت خودرو در صنایع هوافضا و وسایل نقلیه دریایی هم کاربرد خواهد داشت.

کریستین فون کوئینیگزگ مدیر عامل این ابرخودروساز سوئدی می گوید: «کوآرک از این جهت منحصر به فرد است که ماتریسی خاص از گشتاور-به-قدرت-به-دور در دقیقه-به-وزن آن خاص و منحصر به فرد است. یعنی وقتی در وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی و عمودپروازها به کار می رود، انتقال قدرت رو به کاهش یا step-down transmission  نیاز نیست و به جای آن می توان به قوای محرکه مستقیم direct drive  دست یافت.

چون دور موتور آنها از همان آغاز بالا است. موتورهای کوچکی که نیاز به سرعت گرفتن دارند می توانند تناسب قدرت-به-وزن بالایی داشته باشند اما اکثر آنها نیاز به سامانه انتقال قدرتی دارند که به صورت تدریجی به دور موتور و گشتاور مطلوب برسند که خود همین عامل باعث هدر رفتن انرژی و افزودن وزن اضافی و پیچیدگی در کار می شود.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها