کد خبر : 71983

ربات های عجیب و غریب هیوندای در نمایشگاه CES

ربات های عجیب و غریب هیوندای در نمایشگاه CES

انجمن فناوری مصرف کنندگان،‌ برگزار کننده «نمایشگاه فناوری مصرف کننده» امسال نیز از 15 تا 18 دیماه میزبان صنایع الکترونیک دنیا بود.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز،‌ سال گذشته هیوندایی باستن داینمکس Boston Dynamics را خرید و امسال هم پتانسیل های آن را در «نمایشگاه فناوری مصرف کننده» Consumer Technology Show [CES] به رخ کشید. در CES 2022 هیوندایی نشان داد که چه گونه می توان از ربات ها برای سامانه های جدید حمل و نقل بهره گرفت. شاید خیره کننده ترین این پتانسیل ها، اسکلت های خارج بدنی یا exoskeleton است که می تواند در توانبخشی به افراد آسیب دیده اشاره کرد.

کمتر از یک سال پیش هیوندایی، غرق در سودهای به دست آمده از فروش توسان و سانتافه در دنیا، دست به ولخرجی بزرگی زد و باستن داینمکس را به قیمت 1.1 میلیارد دلار [بر اساس برخی منابع 921 میلیون دلار] خرید، حالا باید دید که این معامله از خرید آستون مارتین یا فیات بهتر بوده یا نه. همچنین همه منتظر هستند ببینند که هیوندایی با این خرید چه ارزش جدیدی به دارایی ها و توانایی های خود خواهد افزود.

به احتمال زیاد شما هم فیلم های کوتاه ربات های باستن داینمکس مخصوصاً سگ رباتیک آن را دیده اید.

در نمایشگاه CES 2022 هیوندایی به جای آن که غرفه خود را خودروهای جدید پر کند، ربات های جدید را به نمایش گذاشت. سال گذشته هم که هلیکوپتر گذاشته بود. [هر چند که هیچ کلمه ای در باره عاقبت آن هلیکوپتر هم منتشر نشده است].

در نمایشگاه الکترونیک لاس وگاس، هیوندایی روی سر در غرفه ی خود از عنوان «بسط دسترسی انسان» “Expanding Human Reach” استفاده کرده است. حالا این شعار هر چه می خواهد باشد، اهمیتی هم ندارد مادامی که این خودروساز پول برای ولخرجی دارد، نمایش ربات های جور واجور در غرفه نمایشگاه چه اشکالی می تواند داشته باشد.

یوئی سان چونگ Euisun Chung رئیس هیئت مدیره هیوندایی که از کودکی علاقه زیادی به R2D2 داشته می گوید: «کسب و کار رباتیک این کمپانی در حال تغییر پارادایم در عرصه حمل و نقل آینده است و حمل و نقل سنتی را دگرگون خواهد کرد و برای انسان حرکت های آزادانه و بدون محدودیت را فراهم خواهد کرد.»

وی در حاشیه این رویداد نمایشگاهی گفت: «ما می خواهیم در حمل و نقل یک بازنگری کامل داشته باشیم، ما در حال بسط و گسترش کامل دنیای حمل و نقل هستیم. ربات ها در تمامی کسب و کار ما حضور خواهند یافت مخصوصاً که هیوندایی دامنه احتمالات در عرصه متاورس را بی نهایت می بیند. راهکارها و محصولات هیوندایی به فضایی بسط و  گسترش پیدا می کند که ما آن را متاموبیلیتی می نامیم. ربات های ما به دامنه حرکت های انسان بسط و گسترش می بخشند.»

مارک رایبرت Marc Raibert مدیر عامل باستن داینمکس می گوید: «هیوندایی و باستن داینمکس آینده را می بینند که انسان و ماشین با هم کار می کنند تا ایمنی و بهره وری انسان را بالا ببرند و به طور کلی کیفیت زندگی انسان را بهبود ببخشند. در حال حاضر ما دو ربات [شبیه به سگ] در چرنوبیل داریم که سطح پرتوهای رادیواکتیو را اندازه گیری می کنند و نیاز به حضور انسان در این نقاط خطرناک نیست.»

به گفته ی مارک رایبرت، این ربات ها در انواعی از سامانه ها از جمله ربات های موسوم به پوشیدنی wearable robots بسط و گسترش خواهند یافت که از جمله اسکلت بیرونی است و با پوشیدن آن،‌ مردن نیازمند توانبخشی می توانند کارهایی را انجام دهند که قدرت انجام آن را از دست داده اند. همچنین در خطوط تولید، با استفاده از ربات ها یا اسکلت های بیرونی یا ربات های پوشیدنی، امکان حمل و جابه جایی بار چند برابر وزن نرمال قابل حمل توسط انسان امکان پذیر خواهد شد.

در نمایشگاه CES 2022 پلتفرم ماجولار جدید تحت عنوان PnD [مخفف Plug & Drive] معرفی شده که شباهت زیادی به ترکیبی از صندلی چرخدار و باجه تلفن دارد. این وسیله جدید، نوعی آسانسور برای افراد کهنسال است که می توانند از آن برای رفت و آمد بین سطوح غیرهمسطح در موارد مختلف استفاده کنند.

شاید روزگاری هم بیاید که افراد فلج هم بتوانند با این اسکلت های بیرونی راه بروند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها