کد خبر : 71798

پیش بینی صنعت خودرو در سال 2022

پیش بینی صنعت خودرو در سال 2022

سال 2021 را با کمبود شدید تراشه، توقف خطوط تولید در خودروسازان بزرگ، خالی بودن انبار نمایندگی های فروش و سر به فلک کشیدن قیمت خودروهای دست دوم، گرایش بیشتر به خودروهای کراس اُور و اس.یو.وی در خاطرها باقی خواهند ماند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، حالا سؤال این است که صنعت خودروی جهانی با چه مواردی در سال 2022 مواجه خواهد شد؟

تعجبی ندارد که سال 2022 ادامه سال 2021 است و خیلی از آثار رویدادهای سال 2021 در 2022 هم ادامه خواهد یافت، برای مثال هنوز کمبود تراشه رفع نشده است و همچنان انبار نمایندگی ها خالی است و تقاضا برای خودرو از عرضه به شدت پیشی گرفته است.

اما سال 2022 با تنوع بیشتر و حق انتخاب بالاتری در زمینه خودروهای برقی رو به رو خواهیم بود. به نظر می رسد سال 2022 موضوع خبری موارد زیر باشد:

ادامه کمبود خودرو

از زمانی که ویروس کرونا جهانگیر شد، تولید خودروسازان رو به افول گذاشت اما فروش و تقاضا با سرعت زیادی به حالت عادی بازگشت. توقف خطوط تولید به خاطر تعطیلی سراسری قطعه سازان کمبود قطعات از جمله تراشه را به شدت نمایان کرد.

بر اساس گزارش مؤسسه مشاوره ای الیکس پارتنرز AlixPartners همین توقف های خطوط تولید باعث زیان 210 میلیارد دلاری در گردش مالی خودروسازان جهانی شد. با این که کمبود شدید به تدریج در حال جبران است، تا بازگشت به حالت عادی به زمان زیادی نیاز است. کمتر در باره کمبود قطعات و موادی همچون تایر، پلاستیک های مخصوص تریم داخل خودرو و فوم های مورد نیاز صندلی های خودرو صحبت شده است و به احتمال زیاد سال 2022 خبرهایی از این دست بیشتر به گوش خواهد خورد.

قیمت های بالاتر برای خودروهای نو

کافی است بدانید که سال 2021 نسبت به سال 2020 خودروسازان 8 میلیون دستگاه خودرو کمتر تولید کردند. حتی اگر تولید به حالت عادی و بر اساس برنامه ها بازگردد سال 2022 برای بازگشت انبارهای نمایندگی های خودروسازان کافی نخواهد بود و به گفته تایسون جامینی Tyson Jominy از جی.دی.پاور مشتریان همچنان با انتخاب های محدود مواجه خواهند بود و همین عوامل باعث می شود که قیمت خودروها در سال 2022 همچنان سیر صعودی داشته باشد. در بازار آمریکا، در سال 2021 یک خودروی عادی خانواده های متوسط حدود 45 هزار دلار قیمت داشت که نسبت به دسامبر سال 2020 حدود 8000 دلار بالاتر بود.

خرید آنلاین خودرو عادی تر می شود

زمانی که آمریکا با تعطیلی های سرتاسری رو به رو شد، صنعت خودرو مجبور به انتخاب راهکارهای جدیدی شد. چون مشتریان نمی توانستند به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش مراجعه کنند، تحقیق و خرید آنلاین بیشتر در بین مردم عادی شد.

نمایندگی ها هم مجبور شدند تست خودرو را به سفارش آنلاین مشتری به درب خانه های آنها ببرند. همین موضوع باعث شده است که مردم به خرید آنلاین عادت کنند و انتظار برای تحویل خودرو هم به بخشی از سبک زندگی امروز تبدیل شود.

سهم خودروهای برقی رو به افزایش است

زمانی سهم خودروهای برقی از بازار خودرو کسری از درصد بود اما در همان نیم سال 2021 تقاضا برای خودروهای برقی دو برابر شد. مری بارا مدیر عامل جنرال موتورز می گوید سال 2022 فروش خودروهای برقی به نقطه اوج tipping point می رسد و بازار خودروهای برقی انفجاری افزایش می یابد. متخصصان هم می گویند فروش مدل هایی که پیمایش به ازای هر بار شارژ آنها رقم بالایی باشد، در سال 2022 چهار برابر خواهد شد.

استارت آپ ها همچنان با خود دگرگونی به ارمغان می آورند

از جنگ جهانی دوم به بعد صنعت خودرو همچون یک باشگاه خاص با اعضای مشخص بود که تسلا این بازی را عوض کرد. حالا استارت آپ هایی جوانه زده اند که می خواهند موفقیت های مشابهی رقم بزنند. وال استریت [منظور بازار سهام آمریکا] هم به چنین جوانه های فرصت رشد داد. ریویان هم موفقیتی مشابه تسلا رقم زد و اکنون ارزش سهام آن از 90 میلیارد دلار گذشته است یعنی ارزش همین ریویانی که به تازگی وانت های برقی آن به دست مشتریان رسیده، ارزش سهامی بالاتر از جنرال موتورز و فورد به دست آورده است. این حقیقت را هم نمی توان انکار کرد که استارت آپ هایی مثل بایتون Byton یا لوردستاون موتورز Build Back Better و فارادی فیوچر Faraday Future دوام نیاورند و سال 2022 از گردونه خارج شوند.

تسلا با قوی تر شدن رقبا با چالش های مهمی رو به رو می شود

در یک نگاه سال 2022 باید برای تسلا سال خوبی باشد مخصوصاً که سال 2021 رکوردهای خیره کننده ای برجای گذاشت و خود را نزد مشتریان دنیا به اثبات رساند. این خودروساز که از کالیفرنیای آمریکا شروع کرده دو کارخانه جدید یکی در آستن تگزاس و دیگری در برلین آلمان در حال احداث دارد تا به ظرفیت تولید خود بیفزاید و پاسخگوی تقاضای بالای این خودرو باشد.

با این حال خیلی از وعده هایی که داده است مثل وانت سایبرتراک همچنان از برنامه عقب هستند. حتی این کمپانی وعده نسل جدید باتری های خودرو را مدت ها است مطرح کرده اما هنوز به این وعده را محقق نکرده است. معضلات دیگر این خودروساز در سال 2022 علاوه بر رقبایی که در حال قوی تر شدن و به چنگ آوردن سهم این خودرو از بازار هستند، درگیری هایی است که با قانون گذاران در آمریکا پیدا کرده است.

خودران ها ممکن است همچنان با بن بست یا موانع بزرگ مواجه باشند

خودروسازان در یک دهه گذشته وعده داده بودند که سال 2020 زمانی است که بشر به خودران دست پیدا می کند و خودروها دیگر نیاز به کنترل کامل راننده ها نخواهند داشت. این وعده محقق نشد اما سال 2022 یک سری از موانع از سر راه برداشته خواهند شد. مرسدس بنز و جنرال موتورز برای اولین بار امکان برداشت دست راننده از فرمان را به شیوه امن ممکن کرده اند که در اصطلاح سطح3 خودران به حساب می آید اما با سطح 5 که دیگر نیازی به کنترل و نظارت راننده نیست هنوز فاصله خیلی طولانی دارند.

چند شرکت دیگر مثل وایمو [خودران گوگل] و کروز [خودران جنرال موتورز] در حال حاضر تمرکز خود را روی خدمات «اشتراک سواری» ride-sharing قرار داده اند. با این حال به خاطر تصادف هایی که در سال 2021 به دلیل سهل انگاری یا شیرین کاری صاحبان تسلا اتفاق افتاد، سامانه خودران اتوپایلوت تسلا زیر ذره بین ناظران، قانون گذاران و ممیزان این صنعت قرار گرفته است. همین موضوع پیچیدگی ها و چالش های رشد خودران در دنیا را نشان میدهد.

چین فاصله خود را به کشورها پیشرفته کم می کند

چند سالی است که چین به دلیل جمعیت بالا و رشد درآمد ناخالص ملی به بزرگترین بازار خودروی دنیا تبدیل شده است. همین عوامل هم باعث شده که خودروسازان داخلی چین مثل جیلی و گریت وال، چشم به آن سوی مرزهای چین دوخته اند. خودروسازان ژاپنی و کره ای به بازار آمریکا نفوذ کرده اند اما چین همیشه به این بازار با حسرت نگاه کرده چون هنوز راه نفوذ زیادی به آن پیدا نکرده است. از زمان دولت ترامپ هم اصطکاک های به وجود آمده و جنگ تجاری چین با آمریکا، ورود خودروسازان چینی به آمریکا را با موانع بیشتری مواجه کرده است و در دوره بایدن هم خیلی توفیقی برای رفع این موانع ایجاد نشده است. با این که چند خودروی چینی در نمایشگاه های فروش خودرو در بازار آمریکا حضور پیدا کرده اند اما مشاهده خودروهای چینی با وفور فراوان در بازار آمریکا به این زودی در چشم انداز یا افق دید قرار ندارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها