کد خبر : 71734

افزایش ایمنی خودروهای جیپ | رایگان و با یک آپدیت

افزایش ایمنی خودروهای جیپ | رایگان و با یک آپدیت

بیش از 4 میلیون راننده ی زیربرندهای استلانتیس، ایمنی بیشتری پیدا خواهند کرد که فقط در اثر یک آپ دیت [روزآمدی] اینترنتی ساده انجام می شود و هیچ هزینه ای روی دست مشتری هم نمی گذارد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، استلانتیس [برند حاصل از ادغام فیات کرایسلر با پژو سیروئن که 14 زیربرند دارد] صاحب برندهای جیپ، رام، دوج،‌فیات و آلفارمئو با یک روزآمدی ساده به سامانه هشدار خودروهای اورژانس یا EVAS مخفف Emergency Vehicle Alert System می شوند. این آپ دیت ابتدا در آمریکای شمالی از ابتدای ژانویه امسال [2022] فعال می شود و به تدریج در 14 زیربرند استلانتیس ساری و جاری خواهد شد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط «مؤسسه ایمنی امدادگران اورژانس» Emergency Responder Safety Institute در سال گذشته، در ایالات متحده 63 امدادگر واکنش سریع خودروهای اورژانس جان خود را از دست داده اند. ماماتا چامارتای Mamatha Chamarthi رئیس نرم افزارها و مدیریت محصول برند استلانتیس می گوید: «[این آپ دیت ها] به منظور نجات جان انسان ها انجام می شود.»

این امکان جدید در خودروهای برند استلانتیس در جلسه گروه خودروسازی کرایسلر شکل گرفت. این سامانه علاوه بر این که بوق هشدار به راننده می زند روی صفحه نمایش مسیر خودروی امدادی را هم نشان میدهد. گاهی اوقات پیش می آید که به خاطر روشن بودن موسیقی در خودرو یا بلند صحبت کردن سرنشینان، راننده از حضور خودروهای امدادی در اطرافش مطلع نمی شود. اما این آپ دیت جدید در برند استلانتیس، به خوبی راننده را متوجه حضور خودروهای امدادی و اورژانس می کند تا علاوه بر باز کردن راه، از تصادف با آنها هم پیشگیری شود.

 

این امکان جدید برند استلانتیس در خودروی هیبریدی قابل شارژ با پریز برقی جیپ رانگلر مورد استفاده قرار گرفته و امتحان خود را پس داده است.

شاید مهمتر از خود این خبر، موضوع متصل بودن یا connected vehicles است که روز به روز بالغ تر و پیشرفته تر می شود. خودروها اکنون مثل تلفن های همراه به اینترنت و شبکه های کامپیوتری متصل هستند و علاوه بر دریافت اطلاعات ترافیکی از حضور خودروهای متصل به این سامانه ها هم با خبر می شوند و این سامانه ها علاوه بر بهبود ترافیک، باعث افزایش ایمنی مسیرها هم می شوند.

یکی شرکت های فعال در ایمنی ابر [Safety Cloud] شرکت هاآس آلرت HAAS Alert ‌ است که در کانادا و مکزیک با 1000 ناوگان امداد و نجات در ارتباط است.

این سامانه به قدر کافی هوشمند هست که برای خودروهای امدادی و اورژانسی که از مسیر مخالف در حال عبور هستند، بوق هشدار به صدا رد نیاورد.

بر اساس مطالعات دانشگاه مینستوتا نشان داده است که این سامانه احتمال تصادف با خودروهای امدادی را تا 90 درصد کاهش می دهد.

این نکته هم شایسته یادآوری است که بیشترین دلیل مرگ و میر آتش نشان ها و متخصصان امداد و نجات در اثر تصادف هایی است که به خاطر نیاز به شتاب و زود رسیدن به محل حادثه پیش می آید. به بیان ساده تر، امدادگران و آتش نشانان از محل حادثه یا محل مأموریت خود کمتر تهدید می شوند تا ترافیک مسیری که خود را به محل حادثه می رسانند.

بوق هشدار حضور خودروهای امداد و اورژانس از پشت سر، به رانندگان این فرصت را می دهد که با سرعت بیشتر و با ایمنی بالاتری مسیر را برای این خودروهای امدادی باز کنند.

استلانتیس به تدریج از امکانات دیگر متصل بودن خودروها به شبکه های ابری کامپیوتری بهره خواهد برد. برای مثال در آینده زمانی که خودروها این پیام های اضطرار را دریافت می کنند، خودرو به طور خودکار و ایمن مسیر را برای خودروهای امدادی باز خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها