کد خبر : 71476

سهم خودروهای برقی بیشتر هم می شود

سهم خودروهای برقی بیشتر هم می شود

سال ۲۰۲۱ در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که سال بسیار مهمی برای عرصه خودروهای برقی بود که آثار آن در سال جدید میلادی هم ادامه خواهد یافت.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، سال ۲۰۲۲ مشتریان با تعداد گزینه‌های خیلی بیشتری در عرصه خودروهای برقی مواجه خواهند بود. سهم خودروهای برقی از بازار خودروهای نو در سال ۲۰۲۱ فقط سه درصد بود، اما در سال ۲۰۲۲ به پنج درصد خواهد رسید.

 همین موقع سال پیش، حتی فورد وانت برقی خود را رونمایی هم نکرده بود و گزینه پیش‌روی سیاستمداران در بازار آمریکا سخت‌گیری بیشتر برای استانداردهای آلایندگی و بهینه‌سازی مصرف سوخت بود تا حمایت از خودروهای با آلایندگی صفر؛ حتی استارت‌آپ‌های خودروهای برقی محصولی برای تحویل به مشتری نداشتند.

حالا بعد از گذشت یک سال، همه‌چیز فرق کرده است. از زمان رونمایی اف-۱۵۰ لایتنینگ [نسخه تمام برقی پرفروش‌ترین وانت بازار آمریکا] در ماه مه، تا به حال ۲۰۰ هزار دستگاه از این وانت پیش‌فروش شده و فورد از ترس آنکه نتواند به تعهدات خود عمل کند، روند پیش‌فروش این وانت را متوقف کرده است. دولت بایدن می‌خواهد ۵۰۰ هزار جایگاه شارژ خودروهای برقی را در سراسر ایالات‌متحده ایجاد کند.

شارژ خودروی برقی

فصل پاییز سال ۲۰۲۱ دو خودروساز ریویان و لوسید نخستین محصولات خود را تحویل مشتریان دارند. همه اینها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۱ یکی از نقاط عطف در صنعت خودرو و یکی از مهم‌ترین سال‌ها برای عرصه خودروهای برقی بوده است. انتظار می‌رود که سال ۲۰۲۲ ادامه همین روند باشد و تولید خودروهای برقی شتاب بیشتری بگیرد.

تسلا که بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی دنیا است، به زحمت خود را با تقاضای بالای موجود در بازار وفق داده است و به یقین در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش ظرفیت این خودروساز خواهیم بود. دو کارخانه دیگر تسلا، یکی در برلین و دیگری در تگزاس به زودی وارد مدار تولید خواهند شد و بازار تشنه پاسخ بهتری خواهد گرفت. سال ۲۰۲۱ تسلا برترین خودروساز برقی جهان بود، اما این وضع به همین شکل باقی نخواهد ماند، غول‌های عظیم خودروسازی از جمله فورد، فولکس واگن و تویوتا دست روی دست نگذاشته‌اند و سال ۲۰۲۲ موج سهمگینی از خودروهای متنوع برقی وارد بازار جهانی خواهد شد.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی گایدهاوس اینسایتس‌ تنوع خودروهای برقی بازار آمریکا از ۲۰ مدل در سال ۲۰۲۱ به ۴۰ مدل در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت. مشتریان در سال ۲۰۲۲ انتخاب راحت‌تر و مناسب‌تری برای سبک زندگی و بودجه خود در میان این همه تنوع خودروی برقی خواهند داشت و فقط محدود به خودروهای گران تسلا یا هاچ‌بک کوچک برقی نخواهند بود.

استفانی برینلی، تحلیل‌گر از موسسه ‌ای‌اچ‌اس مارکیت می‌گوید: «برای آنکه خودروهای برقی بیش از پیش موفق باشند باید نیاز مشتریان بازار را تامین کنند و باید انواعی از خودروها گسترش پیدا کنند که با سبک زندگی و بودجه مردم مطابقت بیشتری دارند. مشتریانی که به وانت برقی نیاز دارند فقط به صرف قصد خرید خودروی برقی نمی‌توانند نیاز خود را با یک هاچ‌بک برقی رفع کنند.»

در سال ۲۰۲۲، فورد اف-۱۵۰ لایتنینگ خود را به مشتریان تحویل خواهد داد و کادیلاک نخستین شاسی‌بلند برقی خود به نام لیریک را به دست مشتری می‌رساند. تویوتا هم پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جمع‌وجور خود را به شکل برقی و با نام BZ۴X راهی بازار آمریکا خواهد کرد. البته همه خبرها به این خوبی نیست و این را می‌دانیم که در سال ۲۰۲۲ معضل کمبود  تراشه [پردازشگرهای نیمه هادی] همچنان بر صنعت خودرو سایه خواهد افکند و بر قیمت خودروها اثر منفی خود را برجا‌ خواهد گذاشت. بر اساس تخمین ‌ای‌اچ‌اس مارکیت، سال ۲۰۲۲ سهم خودروهای برقی از بازار خودرو از ۵ درصد عبور خواهد کرد که جهش بزرگی نسبت به سال گذشته است و به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۳۰ درصد برسد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها