کد خبر : 71054

تویوتا از ایده تسلا کپی برداری کرد

تویوتا از ایده تسلا کپی برداری کرد

صاحبان تویوتا باید ۸ دلار در ماه حق اشتراک بپردازند تا فاب آنها [سوئیچ کنترل از راه دور] بتواند از دور خودرو را روشن کند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، خودروسازان بزرگ دنیا همیشه وسوسه می‌شوند که سهمی از این کیک بزرگ داشته باشند و از عرصه درآمدهای حق اشتراک بی‌نصیب نمانند و حالا نوبت به تویوتا رسیده است. تقریبا دیگر هیچ خودروسازی نیست که در آمریکا به نوعی یا به شکلی «بسته‌های خدمات به روش پرداخت حق اشتراک» نداشته باشد.

در مورد تویوتا، این بسته خدمات را «اتصال از راه دور» یا Remote Connect گذاشته‌اند. از بین خدمات مختلف این بسته این است که تویوتا اجازه استفاده از یک اپ [اپلیکیشن] را به صاحب محصولاتش می‌دهد که بتواند از راه دور [اینترنتی] از قفل بودن درهای خودرو اطمینان حاصل کند.

در خودروهای پیشرفته‌تر حتی می‌توان یک ربع قبل از عزیمت، سامانه‌های گرمایشی یا سرمایشی آن را از منزل یا محل کار و از راه دور روشن کرد که هنگام ورود به خودرو در تابستان و زمستان با گرما یا سرمای شدید رو‌به‌رو نشد. اگر حق اشتراک را نپردازید دیگر از این خدمات خبری نیست.

فاب‌ها یا سوئیچ‌های کنترل از راه دور از دهه ۱۹۸۰ در بازار آمریکا معرفی شد. جنرال موتورز نصب این امکانات را در کارخانه از سال ۲۰۰۴ شروع کرد. تویوتا استارت از راه دور در خودروها را از سال ۲۰۱۸ در کارخانه‌های خود آغاز کرد و خودروهای جدیدتر به اودیو پالس و پرمیوم اودیو مجهز شده‌اند. کسانی که همان سال ۲۰۱۸ این خودروها را خریداری کرده‌اند، ۳ سال اول از سخاوت خودروساز بهره‌مند بوده‌اند و نیازی به پرداخت حق اشتراک نداشتند، اما حالا به یک باره متوجه شده‌اند که اگر می‌خواهند از این موهبت بسته خدمات فاب بهره‌مند بمانند باید حق اشتراک به تویوتا بپردازند.

در حقیقت تویوتا هیچ چیز را از مشتری مخفی نکرده، اما در دستورالعمل‌های چاپ شده و دفترچه راهنمای محصولات، در جایی نه خیلی ریز و نه خیلی مخفی به این موضوع اشاره شده است. خیلی ساده و راحت بعد از ۳ سال استفاده از یک خدمت، مشتری متوجه می‌شود که برای ادامه دریافت همان خدمت باید آبونمان بپردازد.

برای صاحبان خودروهای پیش از ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ هم نیاز‌ی به پرداخت حق اشتراک نیست، حتی با اینکه فاب آنها به سامانه ریموت کانکت متصل باشد.  شاید تاریخ ذکر شده کمی اتفاقی به نظر برسد، اما همزمان با توقف تراشه‌های ‌تری‌جی [نسل سوم] تویوتا است. به بیان دیگر تراشه‌های محصولات پیش از ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ همخوانی لازم را با شبکه‌های جدید ندارند که تویوتا بتواند از آنها هم آبونمان بگیرد. فاب‌ها نیاز به اتصال به اینترنت ندارند و زمانی که صاحب خودرو به وسیله نقلیه‌اش نزدیک می‌شود، این سوئیچ‌های از راه دور بی‌سیمی عمل می‌کنند.

 این هم حقیقت دارد که تسلا این مدل نرم‌افزار و حق اشتراک را در صنعت خودرو باب کرده است. بیشتر نرم‌افزارهای خودروهای تسلا هر چند وقت یک بار نیاز به روزآمدی و رفع باگ [نقص] پیدا می‌کنند که مثل آپدیت برنامه‌های موبایل، خودرو هم آپدیت می‌شود. حالا نه اینکه خودروهای نو و دست‌دوم به قدر کافی گران نشده‌اند، هزینه‌های بعد از خرید خودرو هم به شکل تصاعدی رو به افزایش گذاشته است.

جنرال موتورز روی ۲۵ میلیارد دلار گردش مالی تا سال ۲۰۳۰ حساب باز کرده است که از خدمات حق اشتراک و روزآمدی نرم‌افزاری قرار است به دست آید. استلانتیس هم هفته گذشته محاسبه کرده است که تا سال ۲۰۳۰ فقط از همین راه سالانه ۲۳ میلیارد دلار گردش مالی برای این برند خلق کند.  اما ممکن است که مشتریان هم خیلی از این ماجرا خرسند نباشند و عطایش را به لقایش ببخشند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها