کد خبر : 70821

برق یا بنزین ؟ راه حل خودروهای آینده چیست؟

برق یا بنزین ؟ راه حل خودروهای آینده چیست؟

آیا آمدن خودروهای برقی، صنعت تولید انرژی را به دردسر خواهد انداخت؟ این را می دانیم که در چند دهه ی آینده، سناریوهای پیچیده ای پیش روی صنعت انرژی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز،  ری پِریمَن Ray Perryman اقتصاد دان از مؤسسه واکو Waco و کرک ادواردز Kirk Edwards متخصص حوزه نفت از اودسا Odessa معتقدند که خودروهای برقی، انقباض یا اختلالی در عرصه صنعت انرژی ایجاد نخواهند کرد. [به بیان دیگر نیاز به نفت و بنزین همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.]

پِریمَن می گوید: «واضح است که در آینده خودروهای برقی رشد قابل توجهی خواهن داشت اما به چند دلیل سرعت جایگزینی خودروهای برقی به جای بنزینی با سرعتی که تحلیل گران پیشنهاد می کنند اتفاق نخواهد افتاد از جمله عدم ایجاد زیرساخت های شارژ خودروی برقی در سطح جهان، زمان لازم برای شارژ شدن هر خودرو، پیمایش به ازای هر بار شارژ و مسائلی مثل بازیافت باتری های خودرو عواملی هستند که دوره گذار از بنزینی به برقی را بسیار طولانی خواهند کرد.

واضح است که هر چقدر ضریب نفوذ خودروهای برقی بین مردم افزایش پیدا کند، نیاز آنها به بنزین کمتر خواهد شد اما از طرفی دیگر، برق مورد نیاز این خودروهای برقی باید از منبعی تأمین شود که به احتمال زیاد گاز طبیعی است. از این رو تقاضا برای صنعت نفت و گاز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. در حقیقت تبدیل گاز طبیعی به برق 55 درصد افت انرژی ایجاد می کند و به همین دلیل نیاز به گاز طبیعی در دنیا با رشد تعداد خودروهای برقی افزایش خواهد یافت.»

پِریمَن همچنین به نکته دیگری هم اشاره می کند: «در حال حاضر فناوری های دیگری در حال توسعه هستند. برای مثال شرکت ناسرو Nacero می تواند از گاز طبیعی بنزین تولید کند که آلایندگی کمتری هم دارد.»

پریمن می گوید نفع دیگر خودروهای برقی برای گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی در این است که آلاینده های کربنی دیگر از اگزوز خودروها خارج نمی شوند که در سراسر دنیا پراکنده می شوند بلکه همگی از یک نقطه یعنی محل تولید برق به وجود می آیند که بهتر و راحت و با بازده بیشتر می توان این آلاینده ها را فیلتر کرد. از این رو پریمن می گوید: «در آن صورت بخش نفت و گاز، به عنوان معضل نخواهند بود بلکه شریکی در حل مسائل آب و هوایی خواهند بود. این موضوع در چند دهه آینده، مسئله ای حیاتی برای انرژی جهانی است.»

ادواردز هم می گوید معرفی چند خودرو مثل مک-ایی فورد، تسلا مدل های 3، اس، وای،‌ ایکس، مرسدس بنز ایی کیو اس، نیسان لیف و فولکس آی دی4 نمی تواند تأثیر بزرگی روی صنعت نفت و گاز داشته باشد، چون زیرساخت ها در کل کشورهای جهان به هیچ عنوان آماده جایگزینی خودروهای برقی به جای بنزینی نیست.

ضمن آن که ادواردز به مسئله بسیار مهمتری هم اشاره می کند و در باره ی عناصر مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی از جمله نیئودیمیوم neodymium  می گوید: «باید صبر و کرد و دید در همین کشور آمریکا آیا استخراج و تولید عناصر نادر می تواند پا به پای تولید خودروهای برقی رشد کند یا خیر.»

بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت استرالیایی عناصر نادر لیناس Lynas Rare Earths Ltd. در حال حاضر کشور چین 90 درصد از نیئدیمیوم دنیا را تأمین می کند. در همین سال 2021، قیمت این عنصر نادر از 40 دلار به حدود 70 دلار در هر کیلوگرم رسیده است.

نکته آخری که ادواردز به این موضوع اضافه می کند این است که: «این نکته شایسته ذکر است که حتی وقتی صحبت از خودروی برقی می شود، [در آمریکا] برق آن را 30 درصد گاز طبیعی، 30 درصد ذغال سنگ و 30 درصد باقی مانده را انرژی هسته ای تأمین می کند. در چند دهه ی آینده این درصدها تغییر چشمگیری نخواهند داشت.» 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها