کد خبر : 70574

بحران تراشه نصب این آپشن ها را با مشکل روبرو می کند

بحران تراشه نصب این آپشن ها را با مشکل روبرو می کند

در برندهای مختلف، کمبود تراشه یا نبود آن آثار مختلفی برجای گذاشته است و برخی از برندها در گرمکن صندلی، مشکل دارند و برخی دیگر در صفحه نمایش روی داشبورد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، کمبود تراشه فقط روی برنامه تولید خودروها اثر نگذاشته، بلکه حالا خودروهای نویی به بازار می آیند که برخی از آپشن ها را ندارند.

خودروسازان هنگام تولید مدل های مختلف در کارخانه مجبورند به تقاضای بازار درست پاسخ دهند، برای همین مدل هایی که تقاضای کمتری دارند ممکن است با توقف تولید مواجه شوند اما خودروهای پرتقاضا که تأثیر زیادی روی سود و زیان کمپانی ها دارند، ممکن است به تولید ادامه دهند با این تفاوت که برخی از امکانات و آپشن های کم کاربرد یا کم اهمیت تر از نوعی نصب می شوند که نیاز به تراشه یا پردازشگر نیمه هادی ندارند و به نوعی قدیمی تر یا آنالوگ هستند. با این کار هم تولید ادامه پیدا می کند هم نیاز مردم رفع می شود.

گاهی اوقات مردم به خودرو نیاز دارند و می خواهند هر چه سریع تر به خودروی خریداری شده خود برسند و حاضرند از برخی از امکانات جانبی و کم اهمیت صرف نظر کنند. برخی از این آپشن ها را بعدها می توان اضافه کرد.

اوایل سال 2021 دو کمپانی جنرال موتورز و فورد خودروها را تولید می کردند و ناقص در کف پارکینگ ها منتظر قطعه یا تراشه می ماند. اما این روش ناخرسندی زیادی هم برای مشتری و هم هزینه های گزاف برای خودروساز داشت. بعد این کمپانی ها به این نتیجه رسیدند که موضوع را با مشتریان خود در میان بگذارند و تصمیم را برعهده مشتری بگذارند که می خواهند منتظر قطعه یا تراشه مورد نظر بمانند یا آن که خودروی خود را تحویل بگیرند و زمانی که مشکل رفع شد، نقص خودرو را با تکمیل کاری رفع کنند.

در این جا به چند مورد از مواردی اشاره شده است که خودروسازان بزرگ دنیا با چه مشکلی رو به رو شدند و چه آپشن هایی در چه برندهایی ناقص باقی ماند.

ب ام و: صفحه نمایش لمسی

در اواخر اکتبر، ب ام و اعلام کرد که در برخی از مدل ها از جمله سری 3، سری 4، کوپه و سقف تشاو، سری 4 گران کوپه (به جز i4) و تمام مدل های ایکس 5، ایکس 6 و ایکس 7 صفحه نمایش های لمسی کار نمی کنند.

همچنین پکیج کمک به پارکینگ نیز کارکرد خود را از دست داده است. خوشبختانه در این خودروها هنوز فرمان صوتی و کنترلر iDrive فعال است. به خریداران 500 دلار برگردانده می شود تا زمانی که کمبود تراشه رفع شد، بتوانند مشکل را رفع کنند یا آن که با این رقم روی آپشن های دیگر فکر کنند.

کادیلاک: سوپر کروز

در ماه سپتامبر، کادیلاک اعلام کرد که خودروی شاسی بلند اسکالید [پرچم دار محصولات کادیلاک] همچنان به تولید ادامه خواهد داد اما فناوری کمک به راننده سوپر کروز [که راننده می تواند دست خود را از روی فرمان بردارد] در آن نصب نشده است.

در بیانیه خبری که برای سی نت ارسال کرد، برند کادیلاک گفت: «سوپر کروز برای برنامه تولید اسکالید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر چند برای مدت کوتاهی در محصولات این شرکت وجود نخواهد داشت تا مشکل فراگیر کمبود تراشه در صنعت خودرو رفع شود. به زودی این معضل با همکاری تأمین کنندگان حل خواهد شد.» دو مدل دیگر کادیلاک یعنی CT4 و CT5 هم با مشکل کمبود سوپر کروز مواجه شده اند و به احتمال زیاد این مشکل در شش ماهه اول سال 2022 هم به قوت خود باقی خواهد بود.

شورولت/جی ام سی: رادیو اچ دی

در طول تابستانی که گذشت، محصولات جنرال موتورز، رادیو اچ دی نداشتند، مدل های شورولت سیلورادو 1500 اس و جی ام سی سییرا 1500 اس مدل های 2021 و همچنین وانت های 2500 و 3500 مدل های 2022 هم با همین مشکل رو به رو بودند.

شورولت/جی ام سی: گرمکن صندلی و فرمان

این مشکل از 15 نوامبر در اکثر خودروهای شاسی بلند جنرال موتورز آغاز شد.

از جمله شورولت سیلواردو، تراورس [به جز مدل های کانتری]، کانیون، تران با این مشکل مواجه شدند. اتومتیونیوز هم بر اساس رؤیت نامه این خودروساز به نمایندگی هایش خبر داد که این مشکل تا اواسط سال 2022 ادامه خواهد یافت. جنرال موتورز برای عدم نصب این آپشن ها 500 دلار به مشتری باز می گرداند.

فورد: نویگیشن ماهواره ای

این مشکل فورد بیشتر در محصولات اروپا به ویژه محصولات کشور ترکیه گزارش شده است.

البته خبر خوب این است که وقتی مشکل تراشه حل شود، این آپشن ها دوباره قابل نصب خواهند بود.

جی ام: شارژ بی سیمی

این روزها شارژ بی سیمی موبایل در داخل خودرو به امکانی رایج و متداول تبدیل شده است اما مدل های شِوِی [شورولت] تاهو، سابربن و جی ام سی مدل یوکان Yukon و بیوک آنکلیو 2022 و شورولت تراورس و کادیلاک های XT5‌ و XT6 هم با این مشکل رو به رو شدند.

قیمت پدهای شارژ بی سیمی در خودرو 75 دلار است و مشتریان می توانند بعد از رفع این مشکل این پد را خودشان تهیه کنند.

مرسدس بنز: سیستم صوتی پرمیوم، چراغ های ال ایی دی

از ماه ژوئن هم مرسدس بنز به فلیت نیوز گفته بود که برخی از قطعات به طور موقت و تا اطلاع ثانوی در بازار موجود نیستند.

علاوه بر موارد نامبرده، مواردی مثل شارژ بی سیمی تلفن های هوشمند، سامانه دسترسی به عقب بدون نیاز به دست هم شامل این خبر شده اند.

نیسان: سامانه نویگیشن [مکان یابی]

در ماه مه این خودروساز ژاپنی به بلومبرگ خبر داد که سامانه نویگیشن را روی هزاران خودروی جدید نصب نکرده است. نیسان تلاش کرده است که کمبود این سامانه در خودروهای پرفروش این شرکت کمتر اتفاق بیفتد.

پورشه: صندلی قابل تنظیم

در خودروی ماکان شاسی بلند پورشه در ماه آوریل، دیگر خبری از صندلی های قابل تنظیم در 18 جهت نبود و این وضعیت چندین ماه است که ادامه دارد.

همین آپشن 2090 دلاری به سرنشین ها امکان تنظیم ارتفاع، عمق کمر و تکیه گاه های بغل و غیره را می داد. این آپشن اکنون در بازار موجود شده و خریداران مکان می توانند به وبسایت پورشه مراجعه و تهیه کنند.

تسلا

هنوز هم تسلا روابط عمومی ندارد و توضیحی هم بابت خیلی از مسائل نمی دهد. در ماه مه این کمپانی سامانه پشتیبان مهره های کمری را از صندلی سرنشینان بی سر و صدا در مدل های 3 و  Y حذف کرد. برخلاف خودروسازان دیگر، تسلا نه خبر داد و نه پول مشتری را برگرداند. با واکنش رسانه ها، ایلان ماسک مدیر عامل تسلا در توییتر خود نوشت: «استفاده خاصی نداشت و نصب آن ارزشی نداشت. قیمت تأمین مواد اولیه به طور دائم در حال افزایش است.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها