کد خبر : 70223

شارژ خودروی برقی در 5 دقیقه با این کابل جدید

شارژ خودروی برقی در 5 دقیقه با این کابل جدید

کابل جدیدی ساخته شده که می‌تواند خودرو را ظرف پنج دقیقه شارژ کند. این ابداع جدید خیلی سریع‌تر از سوپرشارژرهای کمپانی تسلا است اما تا زمانی که رایج و متداول شود به زمان خیلی زیادی نیاز دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، به نقل از Business Insider محققان دانشگاه پردو‌ می‌گویند این اختراع آنها نقطه عطف بزرگی است. سرمایه تحقیقات این دانشگاه را کمپانی خودروسازی فورد تامین کرده است و این کابل یک سامانه خنک‌کننده دارد که می‌تواند اجازه عبور جریان شدیدتری را به کابل بدهد.

یکی از فخرفروشی‌های جایگاه‌های سوخت فسیلی این است که باک خودروها ظرف ۵ دقیقه می‌تواند پر شود در حالی که صاحبان خودروهای برقی مجبورند شب تا صبح خودروی خود را به پریز برق بزنند. هر چند این اختراع کابل شارژ سریع که با همکاری فورد و دانشگاه پردو معرفی شده هنوز در مرحله ثبت اختراع است و تا تولید انبوه و رسیدن به دست مصرف‌کننده راه بسیار طولانی در پیش دارد و حتی هنوز روی یک خودروی واقعی در شرایط کاملا عادی تست نشده است، اما محققان دانشگاه پردو می‌گویند همین گام هم به قدر کافی بزرگ است و نویدبخش گسترش خودروهای برقی است.

همین حالا هم مدل‌های مختلفی که تاکنون به بازار معرفی شده‌اند از لحاظ زمان شارژ و پیمایش به ازای هر بار شارژ بسیار متنوع و مختلف هستند و در بهترین حالت، حداقل نیم ساعت وقت لازم دارند تا از حالت خالی به حالت پر برسند. در خودروهای کمی قدیمی‌تر که لازم است یک شب تا صبح در پریز برق بمانند. بزرگ‌ترین چالش برای پایین آوردن زمان شارژ باتری این است که هر چقدر شدت جریان بالاتر می‌رود، گرمایی که ایجاد می‌کند، هم در باتری و هم در کابل بیشتر است.  کابل جدید از یک سیستم خنک‌کننده مایع‌ و گاز برای شدت جریان ۲۴۰۰ آمپر استفاده کرده‌اند.

سوپرشارژرهای تسلا فقط توانایی شدت جریان حداکثر تا ۵۲۰ آمپر را دارند و از ۱۴۰۰ آمپر به بالا امکان شارژ کمتر از ۵ دقیقه را فراهم می‌کنند. برای آنکه این تحقیقات به جنبه عادی زندگی تبدیل شود، هم جایگاه‌ها باید به پریزها و کابل‌های جدید مجهز شوند، هم خودروها باید خود را با این استاندارد جدید وفق دهند. این موضوع هم به زمان زیادی نیاز دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها