کد خبر : 70138

چرا خودروهای برقی جنرال موتورز محبوب نیستند؟

چرا خودروهای برقی جنرال موتورز محبوب نیستند؟

چرا کسی عاشق خودروهای برقی فورد یا جنرال موتورز نمی شود. تحلیلگر بازار سرمایه می گوید، آنها «دی اِن اِی» برای این دنیای جدید ندارند.

به گزارش  خودروتک به نقل از سایپانیوز ، کتی وود Cathie Wood مدیر سرمایه گذاری در بازار بورس می گوید خودروسازان سنتی هم دیر جنبیدند و هم کم کاری کردند. درست است که در سال 2021 دو خودروساز جنرال موتورز و فورد از اعتبار و توجه سرمایه گذاران برخوردار شدند اما چالش بزرگ آنها این است که به طور ذاتی برای این دوره گذار از بنزینی [درون سوز] به برقی آمادگی ندارند.

وود در مصاحبه با مارکت واچ در باره این چالش بزرگ می گوید: «دلیل آن این است که آنها «دی اِن اِی» [ماده وراثتی لازم] برای این کار را ندارند. چون در عصر صنعتی و در دوران اوج رونق نفت و بنزین به دنیا آمده اند.»

فورد در سال 1903 و جنرال موتورز در سال 1908 تأسیس شده اند و با این که یک قرن را با تولید خودروهای احتراق داخل گذرانده اند،‌ در سال های اخیر خودروهای برقی طراحی کرده اند که قرار است با تسلا به رقابت بپردازد که از رگ و ریشه و پی، برقی طراحی شده است.

فکتوری زیرو [کارخانه صفر] Factory Zero خط مقدم نبرد جنرال موتورز با چالش های جدید از جمله، بالا بودن سن بناها،‌ عضویت کارگرانش در اتحادیه کارگری و مسائلی از این قبیل است در حالی که رقبای آن در عرصه خودروسازی جدید، نو،‌ تازه،‌ جوان و هیچکدام از کارخانه های آنها در اتحادیه های کارگری عضویت ندارند.

دولت جو بایدن می خواهد با تصویب لوایح در مجالس نمایندگان و سنا، به بخش قدیمی تر و کهنسال تر صنعت خودرو، نیرویی تازه ببخشد. لایحه «بازگشت به بنای بهتر» Build Back Better [توجه کنید که هر سه واژه به حرف ب شروع شده اند]  به ارزش 50 میلیارد دلار معافیت مالیاتی، مشوق های حکومتی برای تشویق به خرید خودروهای برقی به ویژه از کارخانه هایی است که کارگرانش عضو اتحادیه های کارگری هستند. خودروسازان باید از این حمایت مالی سنگین برای نوسازی تجهیزات و امکانات استفاده کنند. البته این مبلغ جدای از یارانه های فروش خودروهای برقی و 30 درصد معافیت مالیاتی برای خودروهای برقی تجاری است.

خریداران خودرو می توانند تا سقف 12,500 دلار از معافیت مالیاتی برخوردار شوند به شرطی که از خودروسازانی بخرند که کارگران آنها جزو اتحادیه های کارگری هستند و خودرو در خاک آمریکا مونتاژ شده باشد. نکته این جا است که در سنا دو دستگی وجود دارد و این لایحه هنوز رأی کافی به دست نیاورده است.

بر اساس لایحه مذکور، 3.5 میلیارد دلار برای نوسازی خطوط تولید برقی و هیدروژنی تخصیص یافته است و در صورت تصویب برای جوامع خودرویی 3.7 میلیارد دلار تا سال 2031 افزایش سرمایه ایجاد خواهد کرد.

خودروسازان همچنین از وام ساخت فناوری های پیشرفته مرتبط با انرژی منتفع می شوند که 3 میلیارد دلار تخصیص یافته است.

جرالد جانسون Gerald Johnson رئیس تولید جهانی جنرال موتورز به رویترز گفته است این تخصیص منابع در دولت فدرالی می تواند تقاضا برای خودروهای برقی را شتاب ببخشد. تا زمانی که این لوایح تصویب نشوند، جنرال موتورز نمی تواند روی این مبالغ حساب کند و آن را در برنامه های خود بگنجاند با این حال جانسون می گوید: «روی کاری که ما می کنیم هیچ تأثیری ندارد.»

فکتوری زیرو در سال 1985 تأسیس شده است و یکی از 21 کارخانه مونتاژ خودرو و قوای محرکه جنرال موتورز در آمریکا است و حالا این اولین کارخانه است که قرار است برای تولید خودروهای برقی نوسازی شود.

اولین مدل های هامر برقی جنرال موتورز زیر 100 هزار دلار نیستند که تخفیف ها و معافیت های تأثیر چندانی ندارد.

جنرال موتورز می گوید می تواند تا سال 2030 مبلغ 15 میلیارد دلار پس انداز کند و از آن به بعد با تغییر کاربری در کارخانه ها همین تعداد نیروی انسانی را حفظ کند،‌ برخلاف خودروسازان رقیبی مثل تسلا که باید در ایالت های جنوبی و غربی آمریکا، برای افزایش ظرفیت کارخانه بسازند.

تا سال 2025، ظرفیت مونتاژ خودروهای برقی در جنرال موتورز به 20 درصد می رسد و تا سال 2030،‌ 50 درصد از کارخانه های این غول خودروسازی برقی خواهند بود.

در سال 2020، شرکت خودروسازی تسلای آمریکا، بیش از 80 درصد از سهم فروش خودروهای برقی را تصاحب کرد اما نمی تواند همین سهم را در سال های آینده حفظ کند. تسلا به مقام های دولتی تگزاس گفته است که هر کارگر این کارخانه سالانه حدود 47,000 دلار در آمد دارد. در مقایسه دستمزد کارگران جنرال موتورز ساعتی 28 دلار دریافت می کنند که حدود 56,000 دلار است و تحت قوانین قرار دادی با اتحادیه کارگری هستند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها