کد خبر : 69682

چالش بهره سنگین وام خودرو در بازار آمریکا

چالش بهره سنگین وام خودرو در بازار آمریکا

کانزومر ریپورتس Consumer Reports یک سال برای تهیه گزارش وام خودرو در بازار آمریکا وقت گذاشته است. یافته های این مجله برای دست اندرکاران صنعت خودرو شگفت انگیز نبود و بر اساس این یافته ها، تعداد وحشتناکی از مردم برای دریافت وام، بیش از حد متعارف سود پرداخت کرده اند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز ، این مجله اطلاعات خود را از 858,000 گیرنده ی وام از 17 مؤسسه وام دهنده به انضمام داده های قرض گیرندگان از جمله امتیاز اعتبار، درآمد و وضعیت استخدامی  گردآوری کرده است. این اطلاعات از فرم های اجباری پر شده برای کمیسیون ارز و سهام آمریکا بین سال های 2019 و 2020 به دست آمده است. واضح است که کل وام های اخذشده این تعداد محدود نیست اما این مجله فقط به مواردی دسترسی یافته است که امکان افشای عمومی آن وجود داشته است.

در مقایسه بد نیست به اطلاعات منتشر شده اکسپریان Experian report اشاره شود. کل بدهی وام خودرویی در آمریکا 1.37 هزار میلیارد است و به طور متوسط به هر خودرو 19,865 تعلق گرفته که گرد شده آن حدود 20 هزار دلار اگر محاسبه شود، در آن صورت 858‌ هزار وام مورد اشاره مجله کانزومر ریپورتس حدود 1.2 درصد کل بدهی را تشکیل می دهد. برای آن که یافته ها به اطلاعات محکمی اتکا داشته باشند، این مجله به بررسی هزاران صفحه از فرم ها، سوابق قضایی، گزارش های صنعت، گزارش های مالی و گزارش های عمومی پرداخته و با 90 نفر از ناظران و قانونگذاران فدرالی و ایالتی مصاحبه کرده است.

بازپرداخت ماهانه وام خودرو به طور متوسط حدود 600 دلار است در حالی که 10 سال پیش حدود 450 دلار بود. حدود 8 میلیون شهروند آمریکایی به طور متوسط 90 روز از بازپرداخت وام های خود عقب مانده اند.

بازار خودرو آمریکا

یافته ها نشان داد که افراد با امتیاز اعتباری مساوی، با نرخ های بهره کاملا متفاوت رو به رو بوده اند. بانک ها هنگام پرداخت وام به اعتبار، درآمد و وضعیت استخدامی خریداران خودرو را با دقت کافی بررسی نکرده اند و در بسیاری از موارد به دلیل به تأخیر افتادن بازپرداخت با جریمه های سنگین مواجه شده اند. حتی در کارولینای جنوبی،‌ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خودرو مجبور به شکایت از بانک به خاطر عدم صحت اطلاعات گردآوری شده گشته است.

بخش مهمی از این اشکالات به خاطر عدم آگاهی کافی خریداران از شرایط و گزینه های موجود در اخذ وام است. بیشتر خریداران به این موضوع فکر می کنند که چه قدر در ماه می توانند قسط بدهند، به همین دلیل به جزئیات مقررات و آیین نامه ها دقت کافی ندارند. نکته بعدی هم این است که مشتریان به جای آن که خودشان به موضوع اشراف پیدا کنند، به نمایندگی ها تکیه می کنند. 80 درصد از خرید خودروها هم در نمایندگی ها صورت می پذیرد. از سویی برای نمایندگی ها هیچ مشوق یا انگیزه ای وجود ندارد که گزینه های بهتر از جمله وام های بلندمدت یا اعتباری گران را به مشتریان معرفی کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها