کد خبر : 69436

برقی شدن خودروها چند نفر را از کار بیکار می کند؟

برقی شدن خودروها چند نفر را از کار بیکار می کند؟

برای تولید خودروهای برقی، قطعات کمتری مورد نیاز است و به همین دلیل در کل زنجیره تأمین و تولید خودرو نیاز به نیروی کار کمتری است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، فکرش را بکنید، یک خودروی برقی به اگزوز، صداخفه کن، باک بنزین و خیلی از قطعات دیگر نیازی ندارد. نگاه مختصری به بانک های اطلاعاتی نیروی کار مشغول در صنعت خودروی آمریکا نشان می دهد که حدود 4.7 میلیون نفر به طور مستقیم با تولید، فروش و خدمات پس از فروش خودرو سر و کار دارند.

به غیر از آن 1.3 میلیون نفر در نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش استخدام شده اند و حداقل 1 میلیون نفر در پمپ بنزین ها ارتزاق می کنند. حداقل 900 هزار نفر در شرکت های قطعه سازی بزرگ و کوچک مشغولند. در تعمیرگاه های مجاز کوچک و بزرگ 880 هزار نفر به تعمیر اشتغال دارند.

به زبان دیگر، به ازای هر نفری که برای ساخت یک خودرو مشغول است، 1.5 نفر برای فروش و تعمیرات اشتغال دارد. یک قرن است که مردم از راه های مختلف از خودروهای بنزین سوز روزی به منزل می برند و همین جا باید به این نکته اشاره کرد که تمایلی خاص به تداوم حضور خودروهای احتراق داخل است.

خودروی برقی آئودی

تسلا و خیراً ریویان،‌ خودروهای برقی هستند که از همان ابتدا هیچ تکیه ای به نمایندگی فروش پیدا نکرده اند و مشتریان محصولات این کارخانه ها از طریق اینترنت ثبت نام می کنند و همه کارها را در همان فضای اینترنتی پیگیری و با ارسال پستی مدارک، خودرو را در منزل یا هر آدرسی که مشخص کنند دریافت می کنند. فولکس واگن و هیوندایی هم به تأسی از این تازه واردها، این رویه را در پیش گرفته اند.

در حالی که خودروهای برقی نیاز بسیار ناچیزی به تعمیر یا سرویس دوره ای دارند اما نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش سعی دارند که با مشتری برای ارائه خدمات به قرارداد برسند. خیلی طول نخواهید کشید که مشتریان خودروهای برقی در می یابند که نیازی به سرویس های دوره ای ندارند.

فورد ماستنگ مک E برقی

برای مثال در استعلام از کیا هزینه های خدمات و سرویس های دوره ای به فاصله هر 15 هزار کیلومتر در طول 7 سال هزینه خدماتی حدود 3 هزار دلار روی دست مشتری می گذارد که عمدتاً تعویض روغن و فیلتر است. در حالی که مدل 3 تسلا تا 60 هزار کیلومتر هیچ نوع سرویس یا خدماتی نیاز ندارد. بعداز 60 هزار کیلومتر بد نیست که تایرهای آن تعویض شوند.

معنی آن این است که نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش به تدریج نیاز کمتری به تعمیرکار یا مکانیک خواهند داشت. در ضمن در شهرهای کوچک و تعمیرگاه های جزء تخصص لازم برای تعمیر خودروهای برقی وجود ندارد و با گسترش خودروهای برقی، این تعمیرگاه ها یا تغییر کاربری خواهند داد یا خود را به دانش روز مجهز خواهند کرد.

رنو برقی

در بسیاری از شهرها، پمپ بنزین ها در نقاط بسیار حساسی هستند اما به تدریج جای خود را به فروشگاه ها و به طور کلی تن به تغییر کاربری خواهند داد.

دیر یا زود، در بازار کشورهای غربی، تعمیرکاران و مکانیک های خودرو، کارگران قطعه سازی و زنجیره تأمین به دنبال مشاغل جدید خواهند بود.

تعمیرکاران ساعت، حروفچین ها،‌ کارگران اصطبل و ... [اگر هنوز وجود داشته باشند] خوب می دانند که دوران گذار یعنی چه. البته فروشندگان خودروهای دست دوم، هنوز لازم نیست نگران باشند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها