کد خبر : 68784

اپل در فکر نفوذ به روح خودروهای آینده

اپل در فکر نفوذ به روح خودروهای آینده

میلیون‌ها نفر در دنیا از کارپلی در خودروها برای گوش دادن به موسیقی، یافتن جهت و برقراری ارتباط تلفنی استفاده می‌کنند، اما اپل به این قانع نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، اپل در حال کار روی فناوری جدیدی است که بتواند به کارکردهای مختلفی در خودرو از جمله سامانه کنترل تهویه مطبوع [کولر-بخاری]، کیلومترشمار، رادیو، گرم‌کن‌های صندلی و... هم دسترسی داشته باشد. در داخل خود کمپانی این پروژه با عنوان «قلب آهنی» (IronHeart) شناخته می‌شود و هنوز در مراحل ابتدایی کار است و به همکاری خودروسازان احتیاج دارد.

اصل ماجرا این است که دنیای فناوری به فکر کشیدن شیره و عصاره از خودرو مثل تولید عسل از کندو است بدون آنکه نیازی به فروش خود خودرو داشته باشد. شاید این رویکرد به خاطر شکست کمپانی اپل در تلاش برای تولید انبوه خودرو باشد چنان که امسال هم چند تن از مدیران ارشد اپل که تولید خودروی خودران را دنبال می‌کردند از این کمپانی جدا شدند.

حالا این شرکت به عنوان جبران این شکست‌ها رویکرد توسعه و گسترش کارکردهای کارپلی را در پیش گرفته است. این رویکرد جدید به مشتریان آی‌فون و محصولات خودروی مجهز به سیستم عامل خودرویی کارپلی این امکان را می‌دهد که در بخش اینفوتینمنت [ترکیبی از دو واژه اینفورمیشن ‌به معنی به‌روز نگه داشتن اطلاعات از طریق اتصال به اینترنت و مکان‌یابی و... و واژه اینترتینمنت ‌به معنی سرگرمی و منظور سامانه صوتی، تصویری ایجاد شده است] تغییرات مورد نیاز را با آی‌فون انجام دهد. قرار بر این است که آیرون هارت یا قلب آهنی کار را یک قدم جلوتر ببرد. در این رویکرد، آی‌فون بیس کار است و دامنه وسیعی از اطلاعات از حسگرها و دوربین‌ها به آن می‌رسند.

با کمک این رویکرد جدید این امکانات فراهم می‌شوند؛ دما و رطوبت داخل و بیرون خودرو اندازه‌گیری می‌شود و هم روی آی‌فون و هم روی داشبورد به نمایش در می‌آیند.

خودرو به چند زون تقسیم شده و هر زون بسته به نیاز سرنشین از لحاظ دما، فن [درجه پنکه]، سامانه ضد مه تنظیم می‌شود. همچنین صندلی‌ها و دسته‌های راحتی صندلی‌ها، کیلومترشمارها، تاخومترها و خوشه‌های مخصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اپل همیشه دوست دارد تا محصولی آماده تحویل به مشتری نشده، خبری از داخل شرکت به بیرون درز نکند. با این حال کارکنان این شرکت گاهی آن قدر هیجان زده می‌شوند که اخبار محرمانه را به بیرون می‌رسانند. برای همین هم هست که سخنگوی اپل از اظهارنظر درباره این رویکرد جدید خودداری می‌کند.

وقتی اپل به کارکردهای مختلف خودرو دسترسی پیدا می‌کند، کارپلی تقریبا کنترل تمامی بخش‌های خودرو را به دست می‌گیرد و موضوع مهم‌تر این است که داده‌های ذخیره شده می‌تواند در اختیار اشخاص ثالث و شبکه‌های داده‌های بزرگ قرار بگیرد و پایه‌ای برای خلق اپلیکیشن‌های جدید باشد.

هر چه باشد، هیچ خودروسازی دوست ندارد افسار کنترل کارکردهای محصول خود را به شرکت‌های فناوری بسپارد. اما این حقیقت را نمی‌توان نادیده گرفت که در حال حاضر بیش از ۶۰۰ مدل محصول در جهان وجود دارد که روی سامانه اینفوتینمنت داشبورد آنها کارپلی نصب شده است. از سال ۲۰۱۵ به بعد هم اپل به سازندگان و طراحان اپلیکیشن اجازه داده است که روی سامانه‌های مکان‌یابی، جی‌پی‌اس، رادیو و... کار کنند و اپ بسازند.

کاربردهای کلیدی مثل باز کردن در خودرو با آی‌فون یا ساعت مچی اپل شروع تسخیر و کنترل خودروها توسط کمپانی اپل بود. وقتی مردم دوست دارند که روی موبایل خود ببینند شارژ باتری خودروی آنها در چه وضعیتی است، معنی آن این است که به تدریج دسترسی به اطلاعات و کنترل کارکردهای خودرو به دست آی‌فون می‌افتد. البته همه خودروسازان زیر بار این تغییر نرفته‌اند، مگر آنکه خود خودروساز نرم‌افزار یا اپی را در داخل کارخانه خودش طراحی کرده باشد. در حال حاضر بیشتر این امکانات کارپلی در برخی از مدل‌های ب‌ام‌و و بعضی از محصولات فولکس کارآیی دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها