کد خبر : 68366

تکاپوی تویوتا برای ورود به دنیای خودروهای برقی

تکاپوی تویوتا برای ورود به دنیای خودروهای برقی

شرکت تویوتا، استارت‌آپ نرم‌افزاری رنووُ را برای شتاب بخشیدن به فناوری‌های خودران خود می‌خرد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز ، بخش تحقیقات و توسعه گروه خودروسازی تویوتا به نام واون پلنت Woven Planet [سیاره درهم تنیده] [شرکت‌های تابعه تویوتا در سیلیکون ولی آمریکا] خبر داد که در حال تصاحب و ادغام شرکت سازنده نرم‌افزارهای خودران رنووُ Renovo است که به تکوین و توسعه خودران و خودروهای متصل connected [متصل به شبکه‌های کامپیوتری و اینترنتی] شتاب ببخشد.

جیمز کافنر، رئیس واون پلنت در یک کنفرانس خبری گفت: «با این ادغام میان‌بری چند ساله برای راه‌اندازی واقع‌گرایانه محصولات اتفاق می‌افتد.» کافنر که پیش از این از مهندسان ربات در کمپانی گوگل بود می‌گوید‌ هدف بلندمدت این شرکت تابعه تویوتا، طراحی نرم‌افزار و سیستم عاملی است که سایر خودروسازان بتوانند از آن استفاده کنند.

تویوتا در حال مسابقه در عرصه فناوری با سایر خودروسازان سنتی و رقبای تازه از راه رسیده مثل تسلا، آمازون و نظایر آن است و می‌خواهد زودتر از بقیه به خط پایان یعنی عرضه خودران‌های کامل برسد که در آن صورت نیازی به راننده برای راندن خودروها نیست و کلیه اطلاعات به دست آمده در شبکه‌های به هم متصل به اشتراک گذاشته می‌شوند. شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران‌ها را به ۶ سطح تقسیم‌بندی می‌کنند که از صفر شروع می‌شود.

 

سطح صفر: هیچ کاری خودکار انجام نمی‌شود؛ سطح یک: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح۲: بدون نیاز به راننده حرکت می‌کند، اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح۳: خودران عمل می‌کند، اما مسوولیت همچنان با راننده است؛ سطح۴: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد، اما همچنان مسوولیت با راننده است؛ سطح۵: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.

در حال حاضر بالاترین حدی که خودروسازان به آن رسیده‌اند، بسیار محدود و در حد پارک کردن در پارکینگ و راندن در بزرگراه‌های خاص است. تویوتا در سال گذشته برای المپیک ۲۰۲۰، ناوگانی از خودران‌ها را مستقر کرد تا توانایی‌های خود را در عرصه فناوری‌های خودران به رخ بکشد. البته این عملیات تویوتا به طور موقت به حال تعلیق درآمد چون یکی از این خودران‌ها باعث جراحت یکی از ورزشکاران پار‌المپیک شد. آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا هم گفت این حادثه نشان می‌دهد که هنوز خودران‌ها از لحاظ فنی با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو هستند.

رنووُ که محل استقرار آن در ایالات‌متحده است، سیستم‌های عاملی طراحی کرده که می‌تواند سامانه‌های خودرو را مدیریت کند، اطلاعات گردآوری شده توسط تراشه‌ها و پردازشگرهای خودرو را سورت یا فیلتر کرده و به اشتراک بگذارد. این اطلاعات برای بهبود طراحی خودرو بسیار ذی‌قیمت هستند. واون پلنت تویوتا پیش رنووُ، در ماه اوت همین امسال شرکت کارمرا  Carmera را خریداری کرد که تخصص آن تهیه نقشه‌های با وضوح بالا در زمان حال است که برای خودروهای بدون راننده حکم تنفس هوا را دارد.

تویوتا شرکت تابعه واون پلنت را از ماه ژانویه راه‌اندازی کرده تا با کمک هوش مصنوعی در زمینه حمل و نقل نوین به نوآوری و سرمایه‌گذاری بپردازد.

 

خودروساز اول ژاپن همچنین در حال ایجاد «شهر آینده» در پای کوه فوجی در ژاپن است. این جامعه تویوتا از پیل سوختی و سوخت‌های هیدروژنی برای به حرکت درآوردن خودروها و خودران‌ها استفاده خواهد کرد.  تویوتا اوایل سال ۲۰۲۱، بخش خودران لیفت Lyft را هم خریداری کرده و برای آن ۵۵۰ میلیون دلار پرداخته است.

رایدسل Ridecell هم کمپانی دیگری است که به جمع شرکت‌های تابعه تویوتا پیوسته که تخصص آن اتوماسیون برای ناوگان‌های حمل‌و‌نقل است.  یکی دیگر از شراکت‌های تویوتا در زمینه خودران هم جوینت ونچر با سافت بانک SoftBank Corp و خرید سهام در کمپانی چینی دیدی گلوبال Didi Global و شرکت سنگاپوری گرب Grab است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها