کد خبر : 67200

میانگین مصرف سوخت در دنیا چقدر است؟

میانگین مصرف سوخت در دنیا چقدر است؟

بنا بر آخرین اطلاعات منتشرشده در آژانس بین‌المللی انرژی (iea)، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک 2/ 7لیتر در هر 100 کیلومتر است. این در حالی است که مصرف سوخت در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. کشورها را از منظر میزان مصرف سوخت می‌توان به سه دسته کلی طبقه‌بندی کرد.

 به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، دسته نخست کشورهای با اقتصاد پیشرفته که قیمت بنزین در آنان کمتر از یک دلار برای هر لیتر است؛ کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا در این دسته قرار می‌گیرند. در این کشورها میانگین مصرف سوخت به ازای هر 100کیلومتر، 9/ 7 تا 9لیتر تخمین زده می‌شود.

در دسته دوم اقتصادهای پیشرفته‌ای قرار دارند که قیمت بنزین در آنان بیش از یک‌دلار در لیتر است. در این دسته کشورهایی چون ترکیه، ژاپن و کره‌جنوبی قرار دارند که متوسط مصرف سوخت به ازای هر 100 کیلومتر، 2/ 5 تا 5/ 6 لیتر برآورد شده است. اقتصادهای نوظهور چون هند در دسته آخر قرار دارند که متوسط مصرف سوخت برای آنان در بازه 5/ 6 تا 5/ 8 لیتر است. با این حال گرچه برای سخن گفتن از میزان مصرف سوخت‌های فسیلی در خودرو می‌توان تنها به نرخ میانگین جهانی اکتفا کرد، اما با دقیق‌تر شدن در آمار و ارقام مصرف سوخت در مناطق مختلف می‌توان به اختلافات فاحش این عدد در کشورها پی برد.

به‌طور مثال در ایالات متحده، میانگین مصرف سوخت در سال 2018 نسبت به سال پیش از آن نزدیک به 8/ 0درصد بهبود یافت و به 4/ 9لیتر در هر 100 کیلومتر رسید. روند کاهش مصرف سوخت در این کشور ادامه‌دار بود و در سال 2019 شاهد کاهشی 6/ 1درصدی در مصرف سوخت این کشور بودیم. در سوی دیگر اما اتحادیه اروپا پس از 16 سال روند کاهشی در میزان مصرف سوخت‌های فسیلی، در سال‌های 2017 و 2018 با افزایش مصرف سوخت روبه‌رو شد و در سال 2019 روند کاهشی به خود گرفت.

اتحادیه اروپا برای کاهش میزان مصرف سوخت، در سال 2019 استانداردی را برای متوسط میزان انتشار دی‌اکسیدکربن برای شرکت‌ها وضع کرد که بر اساس آن تولیدکنندگان برای کسب مجوز فروش محصولات خود در این منطقه باید آن را رعایت کنند. در آوریل 2019 شورای اروپا با همراهی پارلمان اروپا استاندارد جدیدی را برای میزان مصرف سوخت‌های فسیلی برای خودروها و همچنین حد مجاز تولید دی‌اکسیدکربن تعیین و خودروسازان موظف به اجرای آن تا سال 2021 شدند. بنا بر این طرح، خودروهای سبک باید نرخ انتشار آلاینده‌های خود را تا سال 2030 به میزان 5/ 37درصد و خودروهای تجاری به میزان 31درصد بکاهند.

این به آن معناست که خودروهای بنزینی باید به نرخ مصرف سوختی 1/ 4لیتری به ازای هر 100کیلومتر و خودروهای دیزلی باید به مصرف 6/ 3لیتری برای هر 100کیلومتر برسند. همه خودروسازان برای فروش خودروهای خود تا سال 2030 باید میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را به این استاندارد برسانند. ایالات متحده آمریکا که یکی از بالاترین نرخ‌های مصرف بنزین در جهان را دارد در ماه مارس 2020 در قانونی جدید موسوم به SAFE الزاماتی را برای خودروهایی که از سال 2026 راهی بازار و جاده‌های این کشور می‌شوند، وضع کرده است. بنا بر این قانون میزان مصرف سوخت باید سالانه نزدیک به 5/ 1درصد بهبود پیدا کند و مصرف بنزین خودروها به عدد 82/ 5لیتر برای هر 100کیلومتر نزدیک شود.

این در حالی است که دولت پیشین ایالات متحده هدف 31/ 4لیتری را برای سال 2025 ترسیم کرده بود؛ اما نگرانی‌ها از عدم اجرایی شدن آن سبب تغییر قوانین شد. بازار هند نیز از بازارهای بزرگ و جذاب برای خودروسازان محسوب می‌شود. دولت هند در سال 2015 اجرای دو فاز مقررات را برای کاهش میانگین میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را در برنامه خود قرار داد و هدف مصرف 78/ 4لیتری را تا سال 2023 برای خود ترسیم کرد. اعطای اعتبارات ویژه به خودروهای برقی در این کشور سبب شد که میانگین مصرف سوخت‌های فسیلی در این کشور در سال 2018 به 5/ 5لیتر در هر 100کیلومتر برساند.

در نتیجه هند فاصله زیادی تا عملیاتی کردن اهداف خود برای کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلایندگی ندارد. چین نیز که از کشورهای پیشرو در کاهش دی‌اکسیدکربن تولیدی و مصرف خودروهای برقی در جهان است، در فازهای مختلفی در تقلا برای کاهش مصرف سوخت است. دولت پکن از سال 2015 با اعطای اعتبارات برای تولید خودروهای برقی و تنظیم استانداردهای سخت‌گیرانه در این راستا گام برداشته است. این کشور بر آن است تا سال 2025 مصرف سوخت های فسیلی را به 5لیتر برای هر 100کیلومتر برساند.

ژاپن دیگر کشور آسیایی در سال 2019 قوانینی را برای تشدید استانداردهای مصرف سوخت برای خودروهای سبک تا سال 2030 تصویب کرد. این کشور نیز حرکت به سوی خودروهای برقی را هدف نهایی خود قرار داده است و بنا دارد سالانه 9/ 2درصد در مصرف سوخت‌های فسیلی خود را ارتقا دهد. استانداردهای تبیین‌شده مستلزم رساندن متوسط مصرف سوخت تا 95/ 3لیتر برای هر 100کیلومتر است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها