کد خبر : 67121

قلع و قمع موتورهای محبوب مرسدس بنز

قلع و قمع موتورهای محبوب مرسدس بنز

اتحادیه اروپا مقررات بسیار سخت گیرانه ای را برای آلاینده های خودرو در پیش گرفته است. حالا خودروسازان باید به سبد محصولات به ویژه آن بخش هایی که به قوای محرکه ارتباط پیدا می کند نگاهی دوباره بیندازند و در تولید برخی از آنها بازنگری کنند. اگر قرار باشد که محصولات مرسدس بنز قوانین و استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند باید نیمی از موتورهای بنزین سوز و گازوئیل سوز به تاریخ سپرده شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپا نیوز ، هر چند هنوز هنجارها و مقررات در این زمینه به نتیجه نهایی نرسیده اما بر اساس زمانبندی های به عمل آمده قرار است از پایان سال 2025 قوانین سخت گیرانه پیشنهاد شده، با جدیت اجرا شوند.

مارکوس شافر Markus Schäfer مدیر ارشد عملیات مرسدس بنز در مصاحبه با اتوکار Autocar گفته است: «[مرسدس بنز] مشتقات متنوع موتور خود را برای مطابقت با استاندارد یورو7 مورد بازنگری قرار می دهد و 50 درصد از این موتورها دیگر تولید نخواهند شد.» این که چه موتورهایی قرار است زیر تیغ قرار بگیرند هنوز مشخص نشده اند.

این اخبار درست بعد از انتشار خبر تعلیق فروش محصولات 8 سیلندر مدل های 2022 بنز منتشر شده است. با این که هنوز بیانیه خبری به صورت رسمی منتشر نشده حدس زدن آن خیلی هم دشوار نیست و به طور طبیعی ابتدا قدیمی ترین و بزرگترین موتورهای این کمپانی دستخوش این تغییرات می شوند از جمله موتور 12 سیلندر با گنجایش 6 لیتری است که در برند لاکچری میباخ به ویژه محصول S680 به کار رفته است.

البته نکته این جا است که برخی از مدل های مرسدس بنز وابستگی شدیدی به موتورهای خاص دارند. به عنوان مثال کوپه GT به طور منحصر به فرد به موتور V8 نیاز دارد بنابراین زمانی که قرار باشد موتور توربوی دوقلو با گنجایش 4 لیتر از گردونه تولید خارج شده و به تاریخ بپیوندد، این کوپه جی تی یا باید با قوای محرکه جدیدی تولید شود یا آن که با همان قوای محرکه به دست فراموشی سپرده شود.

بنابراین از این به بعد بعید است که در محصولات آتی بنز قوای محرکه V8 یا جی تی 3سیلندر مشاهده شود.

مرسدس بنز تنها خودروسازی نیست که مجبور به هرس شاخه های خود شده بلکه در اروپا این روند شکل افزایشی به خود خواهد گرفت و اکثر خودروسازان باید خود را با این ماجرا وفق دهند. به عنوان نمونه در صورتی که پورشه بخواهد مقررات و استانداردهای یورو 7 را رعایت کند همان طور که اخیراً هم این ماجرا را تأیید کرده، باید قید موتور بنزینی ماکان را بزند. حتی تولید خودروهای مقرون به صرفه ای مثل رنو توینگو و فیات 500 با اجرایی شدن این استاندارد غیرممکن خواهد شد. بر اساس انجمن سازندگان اتومبیل اروپا European Automobile Manufacturers Association (ACEA) آینده ی ابرخودروها و خودروهایِ با عملکرد [قدرت، شتاب و سرعت] بالا بدون قوای محرکه برقی بسیار تاریک به نظر می آید.

برخی اعتقاد دارند که استانداردهای یورو7 هم کافی نیست و باید تولید خودروهای بنزین سوز به طور کامل متوقف شود. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که این قوانین و استانداردها به قدری سخت گیرانه هستند که واقع بینانه نیست و راه حل پیشنهادی ساده انگاری یک مسئله بسیار پیچیده است.

انجمن مهندسی مکانیک آلمان هشدار داده است: «تعهدات اجباری برنامه ریزی شده برای خودروهای جدید در اروپا باید از لحاظ عملی قادر به صفر رساندن آلایندگی بعد از سال 2025 باشد اما انحرافی اقتصادی، فنی و اکولوژیک خواهد بود.»

در ایالات متحده قوانین و استانداردهای آلایندگی به سختی اروپا نیست و باید منتظر ماند و دید که برای محصولات خودروسازان در آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد. از یک سو آمریکا بازاری بسیار مهم برای محصولات آلمانی مثل بنز به حساب می آیند و در آن جا محصولات شاسی بلند مثل GLE‌ و GLS‌ مرسدس بنز مشتریان زیادی دارد اما از سوی دیگر ادامه تولید خودروهای بنزین سوز فقط برای یک بازار، وضعیتی نامشخص و مبهم ایجاد خواهد کرد. حتی اگر تقاضا به قوت خود باقی بماند، که می ماند، هزینه و پیچیدگی تولید فناوری های متفاوت برای بازارهای متفاوت به قدری زیاد است که بر مزایای نسبی آن می چربد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها