کد خبر : 67004

توصیه های جدی پلیس به رانندگان خودروها درباره مراقبت از کودکان

توصیه های جدی پلیس به رانندگان خودروها درباره مراقبت از کودکان

کارشناس تصادفات پلیس راهور توصیه کرد: حین حرکت و خروج از پارکینگ‌ها از عدم حضور کودکان مطمئن شوید.

به گزارش خودروتک به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص عدم حضور کودکان در پارکینگ‌ها و نشستن کودکان زیر ۱۲ سال در صندلی جلوی خودرو توضیح داد.

جوانبخت در پاسخ یه این سوال که چرا کودکان زیر دوازده سال نمیتوانند در صندلی جلوی خودرو بنشینند گفت: در واقع این بند و تصمیم گیری پشتوانه علمی و تحقیقاتی وسیعی دارد.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان بخاطر اینکه کوچکتر از دیگران هستند و سیستم عضلانی ضعیف و شکننده تری از افراد بالغ دارند و به همین خاطر هست که وقتی در صندلی جلوی خودرو قرار می‌گیرند و کمربند ایمنی که برای نگه داشتن افراد بزرگ سال طراحی شده است به هیچ عنوان برای آن‌ها مناسب نیست و بازدارندگی مناسب را ندارد.

وی ادامه داد: وقتی که کودک با جثه کوچک در صندلی جلو قرار داده می‌شود آن کمربند برای آن اثری ندارد و با کوچکترین ترمز ناگهانی بچه پرتاب می‌شود و سرو اندام وی با متعلقات جلوی خودرو برخورد می‌کند و، چون اندام کوچکی دارند نمی‌توانند آن عکس العمل مناسب را نشان دهند.

جوانبخت گفت: کودکان در چنین مواقعی درکی از خطر را ندارند و واکنش‌هایی که افراد بزرگسال از خود نشان می‌دهند را نمیتوانند از خود نشان دهند و بیشترین میزان آسیب‌ها و صدمات را نیز در آن‌ها شاهد هستیم و شکستگی دنده‌ها و جمجمه را می‌بینیم.

وی افزود: به علاوه مواردی که گفته شد باید اضافه کرد که در خیلی از خودرو‌ها سیستم ایربک و سنسور کیسه هوا در جلوی داشبورد و قسمت داخلی خودرو فعال هست و این بر اساس نیرو و فشاری که برای آن تعریف شده فعال می‌شود و با یک ترمز ناگهانی و اقدامی که در حین رانندگی انجام می‌دهید و آن فرمولی که برای کیسه هوا تعریف می‌شود کیسه هوا باز می‌شود و خیلی از موارد نشان داده که شاهد بودیم که این کیسه هوا باز شده و باعث لطمه و صدماتی به کودکی شده است، چون بر اساس جثه و آناتومی بچه طراحی نشده است.

وی اشاره کرد: توصیه ما این است که بچه‌ها به هیچ وجه به عنوان ترک نشین پشت موتورسیکلت سوار نشوند و حالا اگر پیش آمد که آن‌ها را سوار کردید این نباشد که بچه شما را بگیرد و بچه‌ها حواسشان به اتفاقات پیرامونی می‌شود و دستشان آن قدرت را ندارد و یک لحظه حواسشان پرت می‌شود و و آن دست اگر رها شود اتفاقات ناگواری صورت می‌گیرد و سعی شود بچه در جلوی پدر قرار بگیرد که پدر اگر اتفاقی افتاد بتواند مانع شود.

جوانبخت گفت: من خودم شاهد تصادفی ناراحت کننده بودم که لباس دختر بچه‌ای به میان پره‌های موتورسیکلت گیر کرد و تعادل پدر به هم خورد و آن‌ها با هم به زمین برخورد کردند و سر بچه با لبه جدول برخورد کرد و بچه از بین رفت.

وی بیان کرد: این اتفاقات ساده‌ای نیست که ما به راحتی از کنار آن بگذریم و برای همین است که والدین مسئولانه‌تر در خصوص برخورد با مسائل کودکان خود تصمیم بگیرند.

جوانبخت افزود: ما با عابرین کوچک جثه‌ای روبرو هستیم و عابرین پیاده‌ای هستند که بخاطر جثه کوچکی که دارند در زاویه دید رانندگان بخوبی قرار نمی‌گیرند بسیاری از تصادفات را داشته ایم که بدلیل بی اطلاعی و ناآگاهی صورت گرفته است و توصیه به همه راننده‌ها این است که در پارکینگ‌ها اگر شروع به حرکت کردند حتما حواسشان به دور خودرو باشد و اگر فکر می‌کنند که بچه‌ای در محل پارکینگ‌ها و شهربازی‌ها هست حتما قبل از حرکت نسبت به حضور بچه‌ها مطلع شوند و حتی با بوق زدن از این موضوع مطلع گردند.

وی گفت: مطمئن شوید که بچه‌ها از حضور شما آگاه هستند و در پاریکنگ و رمپ‌ها وجا‌هایی که گمان می‌کنید کودکان حضور دارند نسبت به هشدار به ان‌ها و عبور مطمئن از محل مطمئن شوید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها