کد خبر : 66969

میزان سرمایه گذاری شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا در بخش تحقیق و توسعه

میزان سرمایه گذاری شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا در بخش تحقیق و توسعه

فورد در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است، بودجه این بخش به نسبت سال ۲۰۱۹ افتی حول و حوش ۵۰۰ میلیون دلار به خود دیده است. با این حال هزینه اختصاص یافته برای بخش تحقیق و توسعه سهمی حدود ۵/ ۵ درصد از فروش بیش از ۱۲۷میلیارد دلاری این کمپانی در سال گذشته داشته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، اطلاعات منتشر شده توسط خودروسازان بین‌المللی نشان می‌دهد غول خودروساز آلمان، فولکس واگن که ۱۲ برند خودروی سبک و سنگین را در زیر مجموعه خود جای داده است طی سال گذشته میلادی از مجموع حدود ۲۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری که سود کسب کرده بودجه‌ای ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را برای بخش تحقیق و توسعه خود در نظر گرفته بود. این مبلغ حول و حوش ۵/ ۷درصد از سود فولکس واگن را طی سال گذشته شامل می‌شود.

اما بزرگ‌ترین خودروساز جهان این مبلغ را در چه بخش‌هایی هزینه کرد آن طور که برنامه‌های این خودروساز نشان می‌دهد مبلغ یاد شده برای توسعه و نوآوری در قدرت خودروها، سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی‌های پیشرفته همچون سیستم‌های دستیار راننده، اتوماسیون و سیستم‌های راننده جایگزین با هدف افزایش سهم بازار هزینه شده است. همچنین این کمپانی در سند چشم‌انداز استراتژیک خود برای سال ۲۰۲۵ تاکید کرده است که توجه ویژه‌ای به تولید خودروهای هوشمند و خودروهای برقی خواهد داشت و بخش تحقیق و توسعه در این حوزه فعال شده است.

همچنین فولکس واگن در تلاش است که تا سال ۲۰۵۰ خودروهای عاری از انتشار کربن را راهی بازار کند. بعد از فولکس واگن، غول خودروساز ژاپنی یعنی تویوتا بیشترین هزینه را برای بخش تحقیق و توسعه خود طی سال گذشته میلادی در نظر گرفته بود.صورت‌های مالی این خودروساز بین‌المللی نشان می‌دهد سال گذشته در مجموع بیش از ۲۵۶ میلیارد دلار سود خالص کسب کردند. این خودروساز ژاپنی طی سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۹ درصد از سود خود را از دست داده است، اما این اتفاق تاثیری روی تخصیص منابع مالی برای بخش تحقیق و توسعه نداشته و سامورایی‌ها حدود ۱۰ میلیارد دلار را طی سال جاری به این بخش اختصاص داده‌اند که به نسبت بودجه سال گذشته این بخش تغییر محسوسی به خود ندیده است.

تویوتا در سال ۲۰۱۶ موسسه تحقیقات تویوتا با نام TRI را برای شتاب بخشیدن به دستاوردهای بخش تحقیق و توسعه خود تاسیس کرد. این موسسه در این سال‌ها در حوزه‌های متفاوتی چون روباتیک و خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده است و به طور مستقیم با دانشگاه‌های تراز اول جهان همکاری می‌کند.این خودروساز ژاپنی طی سال گذشته بیش از ۲ هزار اختراع را به نام خود ثبت کرده و مالک حقوقی بیش از ۲۲ هزار و ۱۰۰ اختراع در حوزه خودرو است. پشت سر فولکس واگن و تویوتا، شرکت دایملر تولید‌کننده خودرو با برند بنز قرار دارد.

این خودروساز که ریشه آلمانی دارد، در حال حاضر یک خودروساز چند ملیتی محسوب می‌شود. این غول خودروسازی جهان در سال مالی ۲۰۲۰ درآمدی بیش از ۱۵۴ میلیارد یورویی داشت که از این میان حدود ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو را در بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کرده است. البته طی سال گذشته و به دنبال شیوع جهانی بیماری کووید - ۱۹ درآمد این خودروساز روند نزولی داشته و این مساله روی بخش تحقیق و توسعه آن اثر منفی گذاشته به گونه‌ای که بیش از ۱۰ درصد از سرمایه‌گذاری در این بخش کاسته شده است. با این حال این خودروساز بین‌المللی روی باتری خودروهای برقی و نرم‌افزارهای رانندگی سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است.از آنجا که دایملر دستی نیز بر آتش تولید محصولات تجاری دارد در سال ۲۰۱۹ «گروه تکنولوژی مستقل» را برای توسعه کامیون‌ها  راه‌اندازی کرد.

جایگاه چهارم جدول سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروساز به غول خودروسازی آمریکا فورد اختصاص دارد. این کمپانی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است، بودجه این بخش به نسبت سال ۲۰۱۹ افتی حول و حوش ۵۰۰ میلیون دلار به خود دیده است. با این حال هزینه اختصاص یافته برای بخش تحقیق و توسعه سهمی حدود ۵/ ۵ درصد از فروش بیش از ۱۲۷میلیارد دلاری این کمپانی در سال گذشته داشته است.

این خودروساز آمریکایی موفق شده مالکیت حقوقی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ اختراع را در کارنامه خود ثبت کند.در ماه مه ۲۰۲۱ فورد از برنامه خود برای تولید محصولات تمام برقی رونمایی کرد.این خودروساز اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰درصد از کل تولیدات خود را به صورت برقی تولید خواهد کرد و برای تحقق آن سرمایه‌گذاری حول و حوش ۳۰میلیارد دلاری تدارک دیده است.

شرکت جنرال موتورز دیگر غول خودروساز آمریکایی نیز جایگاه پنجم جدول یاد شده را به خود اختصاص داده است.در سال ۲۰۲۰ بخش تحقیق و توسعه سهمی بیش از ۵درصدی از درآمد ۱۲۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری این شرکت داشته است، به عبارتی بودجه‌ای بیش از ۶میلیارد دلار به این بخش اختصاص پیدا کرده است. در نوامبر ۲۰۲۰ مدیرعامل این کمپانی اعلام کرد که ۳۰مدل خودروی برقی را راهی بازار خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰درصد از خودروهای این شرکت آمریکایی را به باتری‌های برقی مجهز می‌کند.همچنین سرمایه‌گذاری روی خودروهای هیبریدی و برقی تا سال ۲۰۲۵ رشد ۲۷میلیارد دلاری پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها