کد خبر : 66456

با این روش ها پول زیادی برای خرید خودرو ندهید

با این روش ها پول زیادی برای خرید خودرو ندهید

آیا می توانیم از برخی از آپشن های خودرو صرف نظر کنیم و از نمایندگی بخواهیم این لوازم جانبی یا آپشن های کارخانه ای را بردارد؟ در مورد آپشن های کارخانه ای جواب منفی است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، در بازار آمریکا خرید یک خودرو نیاز به شکیبایی، خلاقیت و تحقیق دارد. اول باید فرق بین آپشن های کارخانه ای و لوازم جانبی را که بعداً هم می توان افزود یا حذف کرد تمیز قائل شد.

زمانی که می خواهیم یک خودرو بخریم، گزینه های ما به شدت تحت تأثیر بودجه ای که داریم قرار می گیرد. برای همین هم هست که جست و جو آنلاین کفایت نمی کند و باید به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش مراجعه کرد. در انبار نمایندگی های فروش ممکن است خودرویی وجود داشته باشد که با بودجه و خواسته ها و نیازهای مشتری همخوانی بیشتر داشته باشد. تردیدی نیست که همیشه یک فاصله بزرگ بین خودروی رؤیاهای ما با آن چه در توان ما است وجود دارد و گاهی این فاصله یک شکاف عمیق است. خیلی خوش شانس باشیم نمایندگی خودرو را با خودرویی ترک می کنیم که دوست داریم نه آن که چاره ای جز آن نداریم.

برای نمایندگی، ماندن خودرو در پارکینگ هزینه است و برای همین آسمان را به زمین می دوزد تا خودرو در انبار یا پارکینگ نماند و همین نقطه قوت مشتری است. اما برخی از توقعات مشتریان خارج از توان نمایندگی است. زمانی که تمام شیوه های متعارف را برای به دست آوردن پایین ترین قیمت به کار گرفتید، وقت آن است که خلاقیت را به کار بگیرید. [برخلاف ایران که مشتری فقط بعد از خرید خودرو می تواند به فروشگاه های لوازم جانبی مراجعه کرده و برخی از آپشن های مورد علاقه خود را اضافه کند این کار بیشتر در کشورهای غربی در نمایندگی های فروش انجام می شود و قدرت چانه زنی را بالا می برد].

آن بخش از آپشن هایی که در کارخانه نصب می شوند، اغلب به خاطر قوانین و استانداردهای اجباری دولت ها هستند و شامل گارانتی خودرو می شوند و به همین دلیل باز کردن آنها باعث خارج شدن خودرو از گارانتی یا وارانتی خودروساز می شود. خیلی از این آپشن ها روی قیمت خودرو هنگام فروش دست دوم هم اثر خیلی زیادی دارند. از جلمه آپشن های محبوب و متداول در بازار آمریکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     سان روف برقی
  •     دوربین های دید اطراف خودرو
  •     صندلی های گرم کن دار
  •     کروز کنترل وفق پذیر
  •     سامانه مکان یابی یا نویگیشن
  •     اعمال نیرو به هر چهار چرخ یا ای دبلیو دی AWD

در عوض مواردی هم هستند که نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش روی خودرو نصب می کنند تا درآمدزایی از هر خودرو را بالا ببرند که عبارتند از: باربند یا روف رَک، ضدزنگ بدنه و غیره.

در خیلی از کشورهای دنیا از جمله آمریکا هم انواعی از لوازم جانبی وجود دارد که در اصطلاح به آن «لوازم جانبی بندرگاهی» می گویند. در حقیقت هنگامی که خودروهای وارداتی به بندرگاه می رسند، این لوازم اضافه می شوند چون خیلی از کارخانه های دنیا تا نصب آنها اجباری نشود، از نصب آن به خاطر کاهش هزینه خودداری می کنند. در بازار آمریکا مرسوم است که اگر آپشن یا لوازم جانبی جدیدی روی خودرو چه وارداتی چه در نمایندگی نصب شود یک لیبل یا برچسب جداگانه روی شیشه جلو جدای از لیبل های کارخانه می چسبانند. آپشن ها و لوازم جانبی که در کارخانه نصب نشده اند شامل گارانتی یا وارانتی نمی شوند و گاهی حتی اگر توسط نمایندگی نصب نشوند، منافی یا نقض کننده گارانتی به حساب می آیند. در اکثر موارد نصب این آپشن ها تأثیر در هنگام فروش دست دوم هم ندارند و می توان این آپشن ها را بعداً سر فرصت روی خودرو نصب کرد. در نمایندگی های فروش خودرو در آمریکا موارد زیر جزو لوازم جانبی نمایندگی به حساب می آیند که می توان آن را در قالب وام یا اجاره به روش لیزینگ هم قرار داد:

  •     ضدزنگ و خوردگی
  •     کفپوش ها و روکش های صندلی
  •     قفل چرخ
  •     ضدسرقت (لوجک یا هر سامانه ردگیری دیگر)
  •     باد نیتروژن
  •     باربند یا روف رَک

پرسش در مورد ریز جزئیات هنگام خرید می تواند خریدار را به یک قیمت منطقی برساند. در نمایندگی های فروش در کشورهای غربی این امکان وجود دارد که خودرو را بدون برخی از این امکانات سفارش داد یا خرید اما آپشن های کارخانه از این قاعده مستثنی است.

خیلی از لوازم جانبی روی خودرویی که مشتری می خرد اگر باز شوند دیگر به درد خودروی دیگر نمی خورند و نمایندگی هم قادر به فروختن آن نیست و به همین جهت نه برای خریدار صرف می کند و نه برای فروشنده. برخی از امکانات هم به صورت پکیج است یعنی چند لوازم جانبی با هم به صورت یک پکیج ارائه می شود که صرف نظر کردن از آن ممکن است به قیمت یکی از لوازم مورد علاقه مشتری تمام شود.

معمولاً زمانی که خودرویی در بازار آمریکا روی دست نمایندگی مانده و از فروختن آن دچار استیصال شده، امکان رسیدن به یک قیمت منطقی تر وجود دارد و تخفیف خوبی می توان روی آپشن ها گرفت. در بعضی موارد گرفتن تخفیف برای برخی از این لوازم جانبی یا آپشن های نمایندگی تا 50 درصد هم دستیافتنی است. برای آن دسته از آپشن ها یا لوازم جانبی که باز کردن یا برداشتن آن دیگر ممکن نیست بیشتر می توان تخفیف گرفت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها