کد خبر : 65613

چرا از بوی خودروی نو خوشمان می آید؟

چرا از بوی خودروی نو خوشمان می آید؟

وقتی پشت فرمان خودروی نویی که خریده اید می نشنید، نفس عمیقی می کشید و بوی خوش خودروی نو در مغزتان می پیچد. آن قدر این بود خوشایند است که از آن، خوش بو کننده خودرو هم ساخته اند. این بو وقتی به مشام می رسد، یاد و خاطره چند ماه اول یک خودروی نو را زنده می کند. درست است که آن چه از یک خودروی نو به بینی می رسد، بوی پلاستیک، چرم، کف پوش و صندلی ها و داشبورد خودرو است ولی مهم، مفهومی است که القا می کند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز ، داون گولدورم بنیانگذار وبسایت برندینگ 12.29 که روی بو و رایحه کار می کند می گوید: «آن چه در مورد رایحه هر چیزی مهم است... حسی غرور و رسیدن به دستاوردها است.» داون همراه خواهرش سامانتا، با شرکت های مُد و برند، هتل ها و مزون ها کار می کند و فهرستی از مشتریان برندهای خودرویی دارد و به آنها کمک می کند رایحه مخصوص برند خود را پیدا کنند.

برای مثال این وبسایت که محل استقرار آن شهر نیویورک است به مشتریان و صاحبان لامبورگینی راهنمایی می دهد که برای ایجاد و حفظ تصویر ذهنی از چه ادکلنی استفاده کنند. این وبسایت به کمپانی بنتلی کمک کرده است که رایحه ای را حین تولید خودرو مورد استفاده قرار دهد که خاص این خودرو باشد و یافتن راز این عطرها هم کار آسانی نیست.

در حقیقت تخصص وبسایت رایحه برندها شناخت انواع بوها و تأثیر آن بر ذهن انسان ها است. باز کردن بسته بندی یک موبایل رایحه متفاوتی با ورود به اتاق یک هتل 5 ستاره دارد و مردم این تفاوت رایحه را به خوبی تشخیص می دهند و در خاطرشان می ماند. داون گولدورم می گوید: «در این رایحه ها، حس زرق و برق و نو بودن موج می زند. همین حس تازگی در انسان ایجاد می کند.»

این وبسایت رایحه برندها بیشتر با خودروسازان پرتجمل [لاکچری] کار می کند و طبیعی است که رایحه این خودروها بیشتر ترکیبی از چرم و چوب است که در خودروهای ارزان به صرفه نیست. خودروهای ارزان تر به ناچار بوی فوم و لاستیک و پلاستیک غالب است. چون خودروهای لاکچری برای تعداد معدودی از مشتریان ثروتمند ساخته می شود، رایحه آن نسبت به خودروهای ارزان تر ناشناخته تر است. در حالی که بوی خوش خودروی نو برای اکثر مردم به خاطر خودروهای متوسط شکل گرفته است. در خودروهای رایج بین مردم، بوی داخل خودروی نو، شباهت زیادی به بوی بنزین دارد اما به تدریج که از غلظت این رایحه کم می شود، همان بوی همیشگی خودروی نو را به مشام می رساند.

اریک ماین،‌ سخنگوی استلانتیس [برندی که از ادغام فیات کرایسلر با پژو-سیتروئن شکل گرفته] می گوید: «ما برای بوی خودرو اهمیت خاصی قائل هستیم و پنلی از افراد متخصص در این گروه وجود دارد که بوی خودروهای نو را رصد می کند. این گروه متولی و مسئول حفظ کیفیت رایحه خودرو هستند و یکی از وظایف آنها جلوگیری از بیش از حد شدن این رایحه ها است.»

سورنا استانسیو Sorina Stanciu متخصص مهندسی مواد در ساختمان مرکزی استلانتیس در کشور هلند می گوید «پنلی که در این گروه شکل گرفته از برندهای مختلف این گروه خودروسازی است و از ویژگی های انتخاب این افراد به عنوان پنل کیفیت رایحه این است که باید بتوانند شدت و قدرت بوها و رایحه ها را از هم تمیز دهند و بوهای مختلف خودرو را بشناسند.»

اعضای این پنل با موادی که در باره آن قضاوت می کنند تماس مستقیم ندارند برای همین میزان پیش داوری در آنها به حداقل ممکن رسیده است. در پایان کار نظر شخص ثالث و مستقل هم در نظرسنجی ها مورد بررسی قرار می گیرد. گاهی اگر شدت این بو یا رایحه از حد مجاز بیشتر باشد، مشتریان احساس تهوع پیدا می کنند و برای جلوگیری از این احساس، پنل کیفیت رایحه این تخصص را پیدا کرده اند که این شدت را تشخیص دهند.

برنت گروبر Brent Gruber از مدیران ارشد مؤسسه نظرسنجی جی دی پاور J.D. Power می گوید: «یکی از معیارهای اندازه گیری ما نظرسنجی کیفیت اولیه یا initial quality survey (IQS  در خودروهای نو است.» برای اندازه گیری این شاخص، 200 عامل [فاکتور] دست اندر کار است. او می گوید: «اگر مشتری این بوی نو خودرو را نپسندد، حتماً ایرادی در کار وجود دارد.»

همان طور که انتظار می رود، نتایج نظرسنجی هم نشان می دهد که فرهنگ ها و ذائقه ها در کشورهای مختلف با هم فرق دارد و از این رو بویی که از خودرو به مشام می رسد در کشورهای مختلف واکنش متفاوتی ایجاد می کند. به عنوان مثال شکایت مردم چین از بوی خودروی نو بر اساس شاخص آی کیو اس IQS‌ ده برابر ایالات متحده است.

جف کای Jeff Cai‌ مدیر کل محصول در مؤسسه نظرسنجی جی دی پاور چین می گوید: «مصرف کنندگان چینی اهمیت خاصی برای کیفیت هوا قائلند. قوانین دولت برای بهبود هوای شهرها هم روی این طرز تفکر چینی ها اثر گذاشته است. برخی از مردم چین رایحه خودروی نو را بخشی از آلودگی هوا تلقی می کنند.»

کای می گوید در چین مردم از بو یا رایحه خودروی نو خوششان نمی آید و این هیچ ربطی به برند یا شرکت خودروساز ندارد. حتی اگر بوی خودرو به خاطر رایحه دل انگیز چرم باشد. برای چینی ها بهترین رایحه خودروی نو، بدون بو بودن خودرو است.

نهادهای ناظر و قانونگذار هم به خاطر تندرستی و سلامت به دنبال کاهش یا حذف برخی از بوها یا رایحه های خودرو هستند که در اصطلاح به آن volatile organic compounds (VOCs) یا «ترکیبات ارگانیک فرّار» می گویند که شامل استالدئید، بِنزن، فورمالدئید،‌ استیرن و چند ماده دیگر هستند که برخی از آنها در سیگار هم وجود دارد. این مواد در برخی از مردم حس سرگیجه، تهوع و تنگی نفس ایجاد می کند. از وظایف خودروسازان کاهش یا حذف مواد زیان بار برای سلامت سرنشینان است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها