کد خبر : 64007

توسعه فناوری هوشمند لیدار با قابلیت تشخیص همه چیز

توسعه فناوری هوشمند لیدار با قابلیت تشخیص همه چیز

آستین راسل، مدیرعامل 26 ساله شرکت لومینار (Luminar) که فناوری لیدار را در اختیار دارد، اخیرا و در جریان مراسمی‌ تحت عنوان Studio Day که در شهر نیویورک برگزار شد، از برنامه‌های این شرکت برای آینده سخن گفت.

به گزارش خودروتک به نقل از آی تی ایران ، در این رویداد، از چند طرح مفهومی‌ که مبتنی بر سنسور لیدار طراح‌ریزی شدند، رونمایی شد که قرار است در آینده در نسل جدید روبوتاکسی‌ها و همچنین کامیون‌های نیمه‌خودران مورد استفاده قرار گیرد. برای آن‌هایی که با لیدار اشنا نیستند، باید گفت این فناوری که به عنوان بخشی از سیستم خودران به شمار می‌رود، یک سیستم لیزری است که با استفاده از نور مادون قرمز، شکل اشیای پیرامون خود را شناسایی می‌کند.

در واقع، این فناوری به محصولات خودران کمک می‌کنند تا هرآنچه از قبیل خودرو، عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران را به اصطلاح ببیند و همه این فرآیندها بدون نیاز به جی‌پی‌اس یا هرگونه ارتباط شبکه‌ای انجام می‌شود.

همانطور که می‌دانید، لومینار چندی پیش خودروی RAV4 شرکت ولوو را به سنسور لیدار مجهز کرد. طبق گفته لومینار، اشکالی که توسط این سنسور ثبت می‌شوند، از طریق دو نمایشگر که به قسمت پشتی صندلی جلویی این خودرو متصل شده‌اند، به صورت حباب‌هایی در رنگ‌های مختلف نمایش داده می‌شوند.

راسل، مدیرعامل لومینار معتقد است که استفاده از فناوری‌هایی همچون تشخیص عابرین پیاده و یا مشاهده نقاط کور که این روزها در بسیاری از خودروها به کار می‌روند، کارایی مطلوب را ندارند. وی می‌گوید که تولیدکنندگان خودروها، چنین فناوری‌هایی را در شرایطی غیرواقعی که ممکن است راننده، کمتر با آن مواجه شود، تست می‌کنند.

به گفته راسل، اغلب این تست‌ها در روزهای آفتابی و با با اشیایی ساکن صورت می‌گیرد. اما خودروهایی که به فناوری لیدار مجهزند، می‌توانند در شرایط و موقعیت‌های مختلف، هرگونه خطر و تهدید احتمالی را به اطلاع برسانند و مانع از بروز تصادف شوند.

او افزود که مهندسان این شرکت در حال توسعه هرچه بیشتر این فناوری هستند تا بتوانند میزان تصادفات در جاده‌ها را به صفر برسانند و خودروهایی وارد بازار شوند که هرگز تصادف نخواهند کرد.

فناوری لیدار شرکت لومینار از طول موج‌های بلند 1550 نانومتری استفاده می‌کنند که این طول موج در مقایسه با طول موج معمولی 905 نانومتری، می‌توانند اشیای کوچک و حتی آن‌هایی را که بازتاب بسیار کمی‌دارند، تشخیص دهند.

بدین معنی که لیدار قادر است حتی خودروهایی با رنگ‌های تیره، حیوانات، کودکان و غیره را که در فاصله بین 250 تا 500 متری قرار دارند، شناسایی کنند.

لومینار در ولوو RAV4، سنسور لیدار را روی سقف خودرو تعبیه کرد تا عملکرد این فناوری را در درک محیط پیرامون خودرو نمایش دهد. اما در حال حاضر، این فناوری به حدی توسعه نیافته که این شرکت بخواهد اعلام کند که با این فناوری دیگر نیازی به نشستن راننده پشت فرمان نخواهد بود.

لومینار در این مراسم، از سیستم جدیدی مبتنی بر لیدار به نام Blade پرده برداشت که به گفته این شرکت، در نسل جدید خودروهای نیمه‌خودران و تمام خودران استفاده خواهد شد. راسل در این خصوص گفت که به لطف این فناوری، دیگر خبری از باکس‌های لیدار حجیم و بزرگ روی سقف خودروها  نخواهد بود و با این روش، علاوه بر طراحی کوچک‌تر، هزینه تولید را نیز کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه عنوان کرد که شرکت تحت هدایت وی قصد دارد تا فناوری لیدار خود را با قیمت حدودی 1000 دلار به مشتریان عرضه کند. راسل افزود این شرکت تلاش می‌کند تا در آینده‌ای نزدیک، قیمت این فناوری را به 500 دلار کاهش دهد.

در گزارشی که توسط لومینار در این مراسم ارائه شده، آمده است که دستیابی به این فناوری‌ها برای این شرکت، بسیار هزینه‌بر بوده است. طبق گزارش مالی این شرکت، لومینار در سه ماهه نخست سال 2021،  ضرری 2.9 میلیون دلاری را تجربه کرد که بخش زیادی از این مبلغ، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت برای توسعه نسل جدید لیدار بوده است.

با این حال، لومینار اعلام کرد که این محصول بعد از گذراندن تست‌های خود، در اختیار چند شرکت قرار خواهد گرفت که از هم‌اکنون خواستار خرید و دریافت فناوری‌های جدید لیدار این شرکت هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به آئودی، تویوتا، دایملر، اینتل، SAIC و AV operator Pony.ai اشاره کرد.

این احتمال نیز وجود دارد که لومینار با شرکت تسلا نیز وارد همکاری شود. البته پیشتر ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا از عمکلرد لیدار انتقاد کرده بود. راسل اما در واکنش به پرسشی در خصوص همکاری این شرکت با تسلا اظهارنظری نکرد و آن را اسرار مشتری خواند.

او معتقد است که اگر تسلا، لیدار را نادیده بگیرد، قطعا در آینده بخش زیادی از بازار خود را به شرکت‌های خودروسازی که محصولاتی مجهز به این سنسور را وارد بازار کرده‌اند، از دست خواهد داد و این شرکت‌ها می‌توانند از تسلا سبقت بگیرند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها