کد خبر : 63683

پمپ بنزین ها منقرض می شوند؟

پمپ بنزین ها منقرض می شوند؟

حال حاضر نگرانی مردم از خرید خودروی برقی این است که اگر باتری خودرو در میانه راه و مسیر در حال تمام شدن باشد، کجا می‌توانند آن را شارژ کنند. اما سوالی که باید در ذهن‌ها شکل بگیرد این است که اگر برای خودروی برقی برنامه نداشته باشید، در آینده نزدیک کجا می‌توانید جایگاه پمپ بنزین یا گازوئیل پیدا کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، دلیل آن هم این است که ظرف دو دهه آینده، جایگاه‌های پمپ بنزین منقرض می‌شوند و جریان اصلی و شکل متداول ظرف دو دهه آینده دیگر خودروهای بنزینی نخواهد بود. این واقعیت هم فقط به این دلیل نیست که حکومت‌ها قرار است فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع کنند.برای روشن شدن موضوع تصور کنید که کار برعکس بود.

یعنی خودروهای متداول و رایج، خودروهای برقی بودند و قرار بود خودروهای بنزینی و گازوئیلی و به طور کلی سوخت‌های فسیلی جایگزین شوند. در آن صورت برای ایجاد جایگاه‌های سوخت‌گیری لازم بود ارزیابی‌های ریسک انجام شود، سپس در دل زمین وسط شهرها، گودالی بزرگ برای مخزن ایجاد شده و در آن مخازن بزرگ جاسازی و با مقادیر معتنابهی مواد قابل اشتعال پر شود.

بعد هم به این مخازن پمپ‌های قوی وصل شده و مردم به صورت تصادفی به شما مراجعه کنند و سوخت بخرند. یعنی خودروها با موتورهای داغ به جایگاه می‌آیند و پمپ‌های خیلی قوی، مواد قابل اشتعال مایع را به باک بنزین‌ها می‌ریزند. بدون هیچ نظارت خاصی هر روز تعداد زیادی از مردم به این جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و مقادیر زیادی مایع قابل اشتعال را به خودروهای خود منتقل می‌کنند. تا به حال فکر کرده‌اید که این موضوع تا چه حد خطرناک است.

برق و الکتریسته با بنزین و گازوئیل فرق دارد و به طور کامل وارد محل زندگی مردم شده است. به زودی همه پارکینگ‌ها مجهز به پریزهای مخصوص شارژ خودرو می‌شوند. در بریتانیا شرکتی به نام پادپوینت (Pod Point) می‌خواهد سیم کشی‌ها در بریتانیا را از نو طراحی کند طوری که خودروهای برقی هم بخشی از لوازم برقی باشند. 

در برخی از شهرهای بزرگ، پارکینگ محل کار هم مجهز به پریزهای مخصوص شده، یعنی وقتی شما از منزل به محل کار مراجعه می‌کنید، در محل کار هم خودرو دوباره شارژ می‌شود.آنان که به آینده خودروهای برقی امیدوار و خوشبین هستند می‌گویند، به تدریج همه جا از جایگاه شارژ خودرو پر می‌شود، طوری که وقتی به خانه می‌رسید،‌ در گاراژ، وقتی به محل کار می‌رسید، در پارکینگ و وقتی به فروشگاه و سینما می‌روید،‌ خودروهای شما همواره در حال شارژ شدن است و هیچ وقت دغدغه معطل شدن و در راه ماندن را نخواهید داشت. به بیان دیگر، جریان شارژ خودروها به زودی به یک جریان عادی و دائمی تبدیل می‌شود. اریک فیربایرن  از کمپانی پادیونیت می‌گوید وقتی به چنین نقطه‌ای برسیم، ۹۷ درصد از شارژ خودرو، در همان محل کار و زندگی صورت می‌گیرد و نیازی به جایگاه‌های عمومی نخواهد بود.

اگر این پیش‌بینی اریک درست از آب دربیاید، هشت هزار و ۳۸۰ جایگاه بنزین در بریتانیا در معرض خطر انقراض خواهند بود یعنی ظرف دو دهه، یافتن جایگاه‌های بنزین سخت‌تر خواهد شد. چون تمام حکومت‌ها فشار را روی این قرار داده‌اند که تولید آلاینده‌های کربنی را به صفر برسانند، تحقیقات و نوآوری‌ها هم به سمت بهبود پیمایش خودرو به ازای هر بار شارژ، سریع‌تر شدن شارژ مجدد خودرو و از این قبیل مسائل پیش خواهد رفت.

با افزایش تعداد فروش خودروهای برقی هم به دلیل مقیاس اقتصادی، قیمت این خودروها هم به‌تدریج در مقایسه با خودروهای بنزینی کاهش خواهد یافت و هزینه‌های ساخت این خودروها کمتر خواهد شد.

بنابراین کسانی که در جایگاه‌های پمپ بنزین سرمایه‌گذاری کرده‌اند ممکن است مشاغل خود را طی دو دهه آینده از دست بدهند و از همین حالا بد نیست که تغییر کاربری و سرمایه‌گذاری مجدد در عرصه‌های جدید را در پیش بگیرند. خوشبختانه حداقل دو تا سه دهه وقت دارند چون خودروهای بنزینی در حال تردد در دنیا یک‌شبه ناپدید نمی‌شوند. یک قرن یا بیشتر طول کشید که خودروها جای کالسکه‌ها و اسب سواری را گرفتند و هنوز هم سوارکاری به طور کامل منسوخ نشده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها